Løsning på moonlight?

Har nå lest litt om moonlight. Og det vil jeg ha i min 530liter også.
I lystoppen er det 4stk Phillips 120cm lysrør på 36W. (0,27w pr. l.) Blir vel noe mere, siden bakgrunn tar mye plass i karet.

Det er vel dumt å bytte ut ene lysrør med et moonlight lysrør da?

Så også på løsningen fra [URL=http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?topcategoryId=15579&catalogId=10103&storeId=16&productId=11158&langId=-14&parentCats=15579*15748*16082]IKEA[/URL], noen som vet om den vil holde til mitt kar?

Har ikke lyst å bruke kaldt katode. Veldig godt lys, men jeg har dårlig erfaring med "omformerne" i basik kit settet. Og ledningene på katodene er ikke serlig lange, så jeg må ha boksen i lystoppen, tror ikke denne er serlig bra i fuktige omgivelser. Fikk lett overslag på fingern, fra den boksen ;P

Sitat:
Kjøpte 5 lyssterke dioder til 20,- for pakken på Clas Ohlson og justerbar batterieleminator til 49,- på Biltema. Billig og enkelt


--------------------------------------------------------------------------------
mhv Hans Martin


Det er jo også en løsning. Kan jo lodde sammen noe på ei fjøl. Noen formening om hvor mange jeg trenger av dem?

Masse å velge i på Clas Ohlson hær da. En ferdiglaget list også. Ganske lik den på IKEA :p
Lurer på om jeg det kan monteres en dimmer etter den anbefalte transformatoren?

Eller noen som vet om en trinnløs transformator 0 - 12v som vil fungere?


Mvh Espen
Hvis du skal dimme den trafoen du har sett på, så må du dimme på 230 V siden.
dette er en vanlig trafo til f.eks. downlight.
Du trenger en elektronisk dimmer.


Rune
Noen som har råd eller tips
Vanntett?
Må ikke løsningene fra IKEA og Claes Ohlsson være vanntette for at det skal være trygt å montere inni en akvariums-topp?
Aggi
Må ikke løsningene fra IKEA og Claes Ohlsson være vanntette for at det skal være trygt å montere inni en akvariums-topp?


De må ha en IP-grad på 55, men helst 68. Ifølge lovverket så holder 55, men jeg vet av erfaring at det vil kunne komme bra med fukt inn i dette.
Kjøp en slik T5 oppsett men ikke ha for mange watt for da ser hele akvariet ut som en blå saft og ikke at det er moon light som skinner inn. Jeg innstalerte nettopp selv i mitt 120 liter ett 18W og det var nesten for mye for hele greiene lyse blått, mens vi gjorde det samme i ett 375L og der ble det knall bra med litt mørke hjørne osv. Pluss at disse T5 opphengene er meget fukt sikkre. Og du kan stille disse inn på egen timer, mitt slår seg på en time før den andre belysningen slår seg av, og varer i noen timer etter dette.
Oyoy. Jeg har bestilt:

Osram Dulux 36 W farge 67 Moonlight 1 kr 93.80,-
Lysrørsett 36 Watt IP 64 1 kr 191.50,-

Håper ikke det blir for mye lys :/

Jeg har ikke dekkglass. Men lystoppen min er beregnet for det. Ska bruke Ø.22 Cellegummi rør isolasjon i endene på lysrørene og trekke over koblingene. Se om det hjelper. Forlenge levetiden på lystoppen kansje, gidder ikke ha dekkglass. Får legge det ut på forum om det funker... Men det blir jo ikke før jeg skal montere moonlight.

Det stod at Lysrørsettet var vanntett, så trenger vel ikke gjøre noe med det?

IP64 er fukt og sprutsikkert, men om du dropper det i karet, vil det nok kortslutte Der er IP67 (skrukoblinger) bedre, disse tåler en dykketur av og til.

36W moonlight hørtes kraftig ut - du kan ikke kontakte butikken å høre om ordren ennå ligger der, og ikke er sendt?
Evt kan man jo sette en reflektor under røret, altså rette det meste lyset opp mot armaturet. Alt er mulig
hvor mange W anbefales da?

Har prøvd å ringe webzoo. Bestilte i går kveld..
Velge mellom 30 eller 18W da?
Espen
hvor mange W anbefales da? :D Har prøvd å ringe webzoo. Bestilte i går kveld.. Velge mellom 30 eller 18W da?


Jeg hadde gåt for 18W hadde det osram røret selv, det var det vi satt inn i 375L og det ble veldig veldig bra, men i mitt 120L var til og med for mye. Men det T5 røret funker fint. Mitt IP sett datt av klisteren og ned i vannet, men kortsluttet ikke. Men jeg var raskt borte og tok ut kontakten. Det ble syrefaste skruer gjennom lys toppen, da er jeg hvertfall altid sikker
Da ble det..
Skreiv en mail om at jeg ville bytte ut:

Lysrørsett 36 Watt IP 64 1 191.50 Slett
Osram Dulux 36 W farge 67 Moonlight 1 93.80 Slett

Med:

Lysrør sett 18 watt IP 67 1 241.90 Slett
Osram Dulux 18 W farge 67 Moonlight 1 93.80 Slett

Håper det går i orden. Sendte inn bestillingen natt til i dag, på webzoo.

Kosta på Lysrørsettet 50,- så kan jeg miste det litt ned i vannet ;p

Ser at det hadde ikke blitt noe mye å spare på å fikse sammen noe selv, nå har jeg jo noe som er beregnet til formålet.

Takk for kjappe svar!
Da ble det ikke....
Fikk mail i dag, om at pakken var på vei til posten. Og telefonen tar dem ikke... :/ Damn!

Går det å dimme ned 36W lysrør settet??
Med å sette en dimmer på støpselet?


Sitat:
08.01.07 - 07:18:24:
Rune:
Hvis du skal dimme den trafoen du har sett på, så må du dimme på 230 V siden.
dette er en vanlig trafo til f.eks. downlight.
Du trenger en elektronisk dimmer.
Men dette er jo en 530liter så det er ikke sikkert det er for mye! Kan godt være det funker helt bra med 36w visst ikke er det bare å dimme, men tror ikke det er nødvendig.
Espen
Fikk mail i dag, om at pakken var på vei til posten. Og telefonen tar dem ikke... :/ Damn! Går det å dimme ned 36W lysrør settet?? Med å sette en dimmer på støpselet? Sitat: 08.01.07 - 07:18:24: Rune: Hvis du skal dimme den trafoen du har sett på, så må du dimme på 230 V siden. dette er en vanlig trafo til f.eks. downlight. Du trenger en elektronisk dimmer.


Jeg er faktisk usikker her, det begynner å bli endel år siden jeg jobbet som elektriker, dimming av lystoffrør kunne bare gjøres i spesielle armaturer og med spesielle rør sist jeg koblet opp ett slikt anlegg. Hvordan det er med de du har bestillt vet jeg faktisk ikke.
Men hvis det viser seg at det ikke er mulig å dimme, og du mener det er for mye lys, så kan du kjøpe littt kraftig og mørk plastfilm som brukes som filter i f.eks discolys. Legg dette filteret under slik at du dimmer lyset på denne måten.

Men hvis jeg skal gjøre en kvalifisert gjetning angående det å sette en dimmer i støpselet, så vil nok ikke det virke særlig bra. Grunnen til dette er at slike dimmere stort sett er beregnet på ren ohmsk belastning, altså glødelamper.

Rune
Rune
dimming av lystoffrør kunne bare gjøres i spesielle armaturer og med spesielle rør sist jeg koblet opp ett slikt anlegg. Hvordan det er med de du har bestillt vet jeg faktisk ikke. Rune


Dette stemmer også i dag. Skal lysrør dimmes, trenger du armaturer som er forberedt på dette. Disse har da også en helt annen pris, så tviler sterkt på at disse kan dimmes.

Ellers er det jo et godt tips å dekke til deler av lysrøret for å begrense lysmengden.
Lysrør kan ikke sammenlignes med f.eks halogen, glødelamper og LED-lys, når det gjelder dimming.
Så det kreves en del for å dimme lysrør, blandt annet må forkoblingen være elektronisk, og man må ha en egnet dimmer. Noen forkolbinger krever også ekstra utstyr ut over dette.

Det kreves ikke spesielle rør for å kunne dimme lysrør.
Jiha! *glederop*
Fikk en mail i dag. Dagen etter meldingen om at pakken var på vei at:

Det er ivaretatt

Mvh

Frode Nyborg

Webzoo
_____________________

Ja det ble veldig bra! Grattulerer med nytt moonlight da

Ps bildene blir enda finere visst du slukker alt lyset i rommet rundt deg
Inaktiv bruker
Bare et kjapt lite spm om moonlight: Kan man bruke såkalt "blacklight" til dette?
Kom til å tenke på at jeg har en haug blacklightlyspærer og et lysrør eller to liggende her en plass=)
Tilfeldig bekjentskap
© Linda Widente
Reklame for plussmedlemskap