- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Rødleppegoby?
Rødleppegoby?
Er det noen som kjenner til denne fisken? Har sett arten i den lokale zoo-butikken under dette navnet, men er ikke i stand til å finne ut noe latinsk navn på den.
På fiskebestillingslister jeg har funnet på nett har det heller ikke vært oppført noe latinsk navn
Skulle gjerne ha lest litt om den for å finne ut om jeg kan tilby den passende forhold!
Håper noen av dere har vært borti den, og vet hvilken fisk det dreier seg om!
mvh
Liz H
På fiskebestillingslister jeg har funnet på nett har det heller ikke vært oppført noe latinsk navn
Skulle gjerne ha lest litt om den for å finne ut om jeg kan tilby den passende forhold!
Håper noen av dere har vært borti den, og vet hvilken fisk det dreier seg om!
mvh
Liz H
Postet 10.01.07 kl 09:27
Postet 11.01.07 kl 21:51
Den diskuteres rundt på diverse fora, men det er vel ikke kommet noen løsning på hva dette er for en art. Det kan hende den er ubeskrevet.
Du finner litt tekst å studere her:
http://www17.tok2.com/home2/tarogoby/zukan/zukan_idn_kaeru.html
HM
Du finner litt tekst å studere her:
http://www17.tok2.com/home2/tarogoby/zukan/zukan_idn_kaeru.html
HM
Postet 11.01.07 kl 22:47
Postet 11.01.07 kl 23:07
Postet 11.01.07 kl 23:15
Postet 11.01.07 kl 23:16
Rødleppegoby - Lentipes sp. /Sicyopus sp. (Lipstick goby)
Som Hans M Hanslin nevner over her er dette sannsynligvis en ubeskrevet art. Jeg har fått svar fra flere, og den benevnes vekslevis som Lentipes sp. og Sicyopus sp.
Annen info om arten:
Det er en ferskvannsart, lever i elver på Sri Lanka (men sannsynligvis må eggene/ larvene ha saltvann for å klekkes - det er i alle fall vanlig for gobyene i Sri Lankas elver at yngelen tas med strømmen til havet. Under oppveksten svømmer de opp elvene igjen.)
Akvariemiljø:
Trives best med sterk vannbevegelse og høyt oksygeninnhold.
Unngå for høye temperaturer. 23-26 grader anbefales.
Trives utmerket ved en tilnærmet nøytral pH (6,5-7,5), og moderat hardhet (GH 4-10).
Fôr:
Spiser alger og små krepsdyr. Variert fôr bestående av dafnier, Cyclops, bosmider og algetabletter gir god utfarging og aktiv spiseatferd.
Takk til alle som har hjulpet meg å finne informasjon!
Annen info om arten:
Det er en ferskvannsart, lever i elver på Sri Lanka (men sannsynligvis må eggene/ larvene ha saltvann for å klekkes - det er i alle fall vanlig for gobyene i Sri Lankas elver at yngelen tas med strømmen til havet. Under oppveksten svømmer de opp elvene igjen.)
Akvariemiljø:
Trives best med sterk vannbevegelse og høyt oksygeninnhold.
Unngå for høye temperaturer. 23-26 grader anbefales.
Trives utmerket ved en tilnærmet nøytral pH (6,5-7,5), og moderat hardhet (GH 4-10).
Fôr:
Spiser alger og små krepsdyr. Variert fôr bestående av dafnier, Cyclops, bosmider og algetabletter gir god utfarging og aktiv spiseatferd.
Takk til alle som har hjulpet meg å finne informasjon!
Postet 17.01.07 kl 22:12
Postet 17.01.07 kl 23:22
Postet 20.01.07 kl 20:10
Send all info til moderator@akvaforum.no
Postet 21.01.07 kl 01:59