Agurk
Postet 11.01.07 kl 14:05
Postet 11.01.07 kl 14:34
Inaktiv bruker

Teskje eller bruk plante anker.
http://www.tropefisk.no/shop/productinfo.asp?id=285900
De er bare å tre igjennom,fungerer bra her.
/jan
http://www.tropefisk.no/shop/productinfo.asp?id=285900
De er bare å tre igjennom,fungerer bra her.
/jan
Postet 11.01.07 kl 14:51
Endret: 11.01.07 kl 14:51
Postet 11.01.07 kl 15:36
Postet 11.01.07 kl 15:50
Hva slags fisk liker agurk?
Hva slags fisk liker agurk?
Bunnlevende?
Praktbotia?
Algeeter?(siamesisk, og vanlig pleco)
Bunnlevende?
Praktbotia?
Algeeter?(siamesisk, og vanlig pleco)
Postet 11.01.07 kl 15:58
Endret: 11.01.07 kl 15:58
Postet 11.01.07 kl 15:59
Postet 11.01.07 kl 16:32
Inaktiv bruker

aquafishHva slags fisk liker agurk? Bunnlevende? Praktbotia? Algeeter?(siamesisk, og vanlig pleco)
Det meste av maller.De fleste liker det vel men kanskje ikke like lett for alle å få det i seg.Mallene her hos meg suger seg fast og da er det ikke mest plass til andre
/jan
Postet 11.01.07 kl 16:35
Alle fisk som har grøntfòr som en del av kostholdet liker agurk. Guppy og molly (levendefødere) er eksempler på fisk som står og napper i seg agurk.
Ellers er vel agurk et typisk kosttilskudd for L-maller som trenger grøntfòr. Men merk at ikke alle L-maller spiser det, noen er kjøttetere. Man kan ikke bare hive grønnsaker i karet og anta at mallene spiser den slags, selv om de har sugemunner
Pansermaller spiser ikke agurk i det hele tatt.
Selv har jeg fòret mine L-144 og vanlige Ancistrus med agurk, og det er grådig populært. De spiste opp rubb og stubb, og flyttet seg ikke fra agurkbiten på et helt døgn
De spiser ofte midten først, der den er bløtest og har de saftige frøene.
Det er like populært med squash, så det kan du gjerne gi dem ofte.
Slik tres skjeen på grønnsaken (mallen er en L-144) Skaftet stikker ut på baksiden, og du ser tuppen av skjeen stikke ut foran:
Ellers er vel agurk et typisk kosttilskudd for L-maller som trenger grøntfòr. Men merk at ikke alle L-maller spiser det, noen er kjøttetere. Man kan ikke bare hive grønnsaker i karet og anta at mallene spiser den slags, selv om de har sugemunner
Pansermaller spiser ikke agurk i det hele tatt.
Selv har jeg fòret mine L-144 og vanlige Ancistrus med agurk, og det er grådig populært. De spiste opp rubb og stubb, og flyttet seg ikke fra agurkbiten på et helt døgn
De spiser ofte midten først, der den er bløtest og har de saftige frøene.
Det er like populært med squash, så det kan du gjerne gi dem ofte.
Slik tres skjeen på grønnsaken (mallen er en L-144) Skaftet stikker ut på baksiden, og du ser tuppen av skjeen stikke ut foran:
![[External Image] [External Image]](http://nettakvariet.no/galleri/data/500/L144_og_squashskiven2.jpg)
Postet 11.01.07 kl 16:46
Endret: 11.01.07 kl 16:51
Postet 11.01.07 kl 16:54
Hos meg er squash faktisk en større hit enn agurk (selv om agurk også får fiskene mine i ekstase). Ikke bare sugemallene elsker det, heller, nei. Mine SAE, og til og med mine ekle Flying Fox koser seg. Det ser ut til at de har forskjellige preferanser med hensyn til hvilken del de liker best. Noen elsker det i midten, mens andre faktisk synes skallet er best (bl.a. enkelte av ancistrusene, men ikke alle - nok et bevis på forskjellig personlighet hos fisk).
Postet 11.01.07 kl 22:17
Postet 11.01.07 kl 23:10
Deler agurken i fire
Først i to på midten så deler jeg agurkhalvdelene på tvers og stikker skaftet på en teskje inn i skjæreflaten på kortenden. Dermed har du en stor overflate med plass til mange - f.eks. en Gibbiceps på 30 cm.....
By the way: de agurkene du kjøper i butikken er vasket.......
Hos meg er dette snadder både for eplesnegler, maller og malawi. Gir ca en kvart agurk i uka per kar. Kunne sikkert vært mere men jeg forer i tillegg svært variert i alle kar. Tror det er viktig. Aldri bare en fortype over lengre tid. Det gjelder jo også at alle artene får sitt. Mange glemmer algespiserne og bunnlevende fisk. Nei Corydoras kan ikke overleve bare på overskuddsfor fra andre fisk. Maller trenger mer enn alger - f.eks. trefiber.
I tillegg har jeg lagt merke til at spesielt malawiene mine liker vannbytter der temperaturen synker litt - etterfulgt av artemia. Det får fart på leken
By the way: de agurkene du kjøper i butikken er vasket.......
Hos meg er dette snadder både for eplesnegler, maller og malawi. Gir ca en kvart agurk i uka per kar. Kunne sikkert vært mere men jeg forer i tillegg svært variert i alle kar. Tror det er viktig. Aldri bare en fortype over lengre tid. Det gjelder jo også at alle artene får sitt. Mange glemmer algespiserne og bunnlevende fisk. Nei Corydoras kan ikke overleve bare på overskuddsfor fra andre fisk. Maller trenger mer enn alger - f.eks. trefiber.
I tillegg har jeg lagt merke til at spesielt malawiene mine liker vannbytter der temperaturen synker litt - etterfulgt av artemia. Det får fart på leken
Postet 11.01.07 kl 23:47
Inaktiv bruker

Alternativ til skje
En skje er vel og bra, men alle har jo kanskje en umbraconøkkel liggende som man aldri får brukt annet enn til akkuart den ene bokhylla fra Ikea, hehe.
Den syns jeg var veldig god å bruke, lett å feste på agurkskiva, lett å gjemme resten av "skaftet" i grusen, samt at jeg slipper å bruke en t-skje (som jeg jo helst vil bruke sjøl) Bare et lite tilleggstips!
Den syns jeg var veldig god å bruke, lett å feste på agurkskiva, lett å gjemme resten av "skaftet" i grusen, samt at jeg slipper å bruke en t-skje (som jeg jo helst vil bruke sjøl) Bare et lite tilleggstips!
Postet 04.04.13 kl 13:33
Postet 05.04.13 kl 00:10