Nye Coryer.

Som jeg har skrevet i et annet innlegg her, har jeg i dag vært hos Dahls dyrerike i Moss og handlet. Gjett hva jeg kom hjem med da?
VF. Corydoras Semiaquilus (kalles også Peru-Black) !! De er så store og flotte, og ikke sky i det hele tatt. Nå tøffer de rundt i karet og sluker mygglarver. Det er først gang jeg har sett en cory fange mat i farta, som kommer fykende forbi over hodet på den, men det gjør disse. Artige å se på.
Nå har jeg fått opp min nye reol med 6x63l. Her har jeg plassert Semiaquilus sammen med Sterbai, concolore sammen med shwartzi og alle mine aeneus i et kar for seg selv. Ellers har jeg div levendefødere i ett av karene. De skal gis bort til mandag. I det femte karet går det akkurat nå et par L-144. De skal få dedre plass etterhvert, men akkurat nå tør jeg ikke flytte dem siden hannen er blitt veldig glad i hule sin. Krysser fingrene for at det er noe på gang. Det sjette karet er tomt!!! Venter på corydoras robineae, og kommer ikke de vil jeg gjerne ha tak i f.eks. et par corydoras barbatus. Dette er en corydoras-art som ikke skal holdes i grupper. Hannene kan gjerne slåss til de skader hverandre i kampen om damenes gunst. Om noen skal til Brasil så bestille jeg gjerne et par... *ler*
Barbatusen er omklassifisert til Scleromystax... Før het den Corydoras Barbatus, nå er det Scleromystax Barbatus
Gry
Gry
Nå har jeg fått opp min nye reol med 6x63l. Her har jeg plassert Semiaquilus sammen med Sterbai, concolore sammen med shwartzi og alle mine aeneus i et kar for seg selv. Ellers har jeg div levendefødere i ett av karene. De skal gis bort til mandag. I det femte karet går det akkurat nå et par L-144. De skal få dedre plass etterhvert, men akkurat nå tør jeg ikke flytte dem siden hannen er blitt veldig glad i hule sin. Krysser fingrene for at det er noe på gang. Det sjette karet er tomt!!! Venter på corydoras robineae, og kommer ikke de vil jeg gjerne ha tak i f.eks. et par [URLBLOCK1]. Dette er en corydoras-art som ikke skal holdes i grupper. Hannene kan gjerne slåss til de skader hverandre i kampen om damenes gunst. Om noen skal til Brasil så bestille jeg gjerne et par... *ler*



kan ikke du og lage en slik tråd som andre har her inne, rett og slett for å høre din erfaring, jeg har tre typer coryer, ...similis, leujomeles,og panda, JEG ØNSKER MERE .... noen har den erfariungen og du har den.....jeg har prøvd noe, det holft på å ta livet av mine, men klarte å redde dem, jeg øsnker mest mulig info....ikke alt funker for alle...der infofor søker jeg mest mulig
Jeg har muligens de samme fiskene som deg, Gry, for herr Dahl (som du kjøpte dine hos) og han jeg kjøpte mine av var på samme Peru-tur og fanget fisk; Corydoras cf. semiaquilus. Flotte fisk! Jeg har sju stk, etter at nr åtte faktisk hoppet ut (!) av akvariet pga dekkglasset ikke lå helt på...

Og som du sier, de spiser på en måte jeg ikke har sett andre Coryer gjøre. Har forresten aldri sett noen Cory sluke maten så uhyggelig fort som disse gjør! Helt utrolig raske. En rute mygglarver er borte på et øyeblikk. De kaster ikke bort tiden på å tygge!

Mine har gått i Ph 6.5 og da leker de og legger egg. Har sett dem leke og legge egg minst 3-4 ganger, men har hittil ikke forsøkt å ta ut eggene. Men jeg så noen små yngel som spratt rundt på sanden der en gang

Prøvde med lavere ph også, men da stoppet de leken
Husmusa; skal vel alltids klare å legge inn litt info innomellom, men da jeg er i starten på min bacheloroppgave akkurat nå, så blir det nok litt lite tid til de helt store innleggene her. Hender det noe spes, så deler jeg det selvfølglig med dere! :0)

Mona: Ja, det er fra samme gjengen/turen. Blir bare mer og mer fasinert av de små kroppene, og de blir vakrere og vakrere i mine øyne. Fikk beskjed om at de trengte ekstra surt vann ja. Jeg bruker torv-granulat for å få opp ph. Det virker som om, de trives, så kanskje jeg kan få til lek på sikt jeg og.
Gry
Jeg bruker torv-granulat for å få opp ph.


Mener du ned, kanskje...?
Ikke heng deg opp i bagateller nå da....*ler*
Barbatus
Hei Gry.

Når det gjelder denne Barbatus så holdes denne i grypper slik som andre Corydaras arter. Jeg har ca. 150 yngel i varierende størrelser og nye kommer til hver 14 dag. Disse holdes i forholdet 3 hanner og 2 hunner i ett 120 liter akvarie med temp. på ca. 20 grader. Disse kommer fra kaldere elver og foretrekker lav temperatur.
Helge Waldeland
Hei Gry. Når det gjelder denne Barbatus så holdes denne i grypper slik som andre Corydaras arter. Jeg har ca. 150 yngel i varierende størrelser og nye kommer til hver 14 dag. Disse holdes i forholdet 3 hanner og 2 hunner i ett 120 liter akvarie med temp. på ca. 20 grader. Disse kommer fra kaldere elver og foretrekker lav temperatur.

Ok, Da er jeg feilinformert fra noe jeg trodde var en "sikker kilde" ;0) har også lest endel steder at den ikke finnes i stimer i naturen, men jeg tar gjerne flere enn to jeg! har du peiling på hvilken ph du har i karet? Lar du eggene bli i karet med de voksne, eller klekker du dem og forer opp yngelen i egne beholdere?
Barbatus
Ph ligger på rundt 7.
Klekker alle mine corydoras egg i egne beholdere og forer dem opp på ett for som heter Red cromp, og artemia før jeg går over til Bosemider.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap