- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Samle regnvann
Samle regnvann
Postet 14.01.07 kl 22:31
Postet 14.01.07 kl 22:38
Postet 14.01.07 kl 22:41
oiii
jeg som bor på vestlandet, vi har jo U F A T E L I G tilgang til regnvann, kan det være sneise og ta i vanlige akvarier og ? ikke bare reker eller discus liksom ? blande oppi ?
Postet 14.01.07 kl 22:42
Håvard Støre AndresenDet regner plenty for tida (til alle tider egentlig) Litt bly gir vel ikke fra seg noe mengder av betydning? Tror jeg skal prøve:)
Jeg er skeptisk til bly. Kommer jo selvsagt an på hvor mye bly det er snakk om...Kan du samle i noe annet enn fra taket? Ellers må du jo tenke på hvilken luftforurensning du har i nærområdene. Mye industri?
Postet 14.01.07 kl 22:47
Filtrering over kull hjelper på for å fjerne uønskede stoffer. Vann med lav hardhet må blandes med vanlig vann ellers risikerer man ustabil pH.
En dunk med aktiv kull i forkant av oppsamlingsboksen fikser den skiva. På vestlandet benytter mange hytteeeiere samme teknikken da de kun har "takvann" som vannforsyning.
Postet 14.01.07 kl 22:57
Postet 14.01.07 kl 23:31
Hei,
bor på vestlandet og samle regnvatn fra taket for alle mine akvarier blant anet for tre kar med "Red crystal" og "Red bee". Eg bruker 100% regnvatn og tilsette salt fra Tyskland (www.drak.de) til 100 - 150 µS/cm eller KH2. Det går perfekt. Eg bruker ikkje filter eller kull før det går i akvariet.
Det eneste som var vanskelig var å skaffe beholderer (200l) som eg kan samle vatn i. De måtte eg kjøpe i Tyskland. Har dåke tips hvor eg kan kjøpe sånne fat her i Norge (pris for 200l fat skal ligge under 400NOK).
Helsing, Micha
bor på vestlandet og samle regnvatn fra taket for alle mine akvarier blant anet for tre kar med "Red crystal" og "Red bee". Eg bruker 100% regnvatn og tilsette salt fra Tyskland (www.drak.de) til 100 - 150 µS/cm eller KH2. Det går perfekt. Eg bruker ikkje filter eller kull før det går i akvariet.
Det eneste som var vanskelig var å skaffe beholderer (200l) som eg kan samle vatn i. De måtte eg kjøpe i Tyskland. Har dåke tips hvor eg kan kjøpe sånne fat her i Norge (pris for 200l fat skal ligge under 400NOK).
Helsing, Micha
Postet 17.01.07 kl 08:50
Storbritannia har jo som kjent betraktelig mer forurensning enn oss, men likevel benytter mange akvarister regnvann til akvariebruk. Bl.a. skriver Ian Fuller at han samler regnvann fra taket på fiskehuset sitt til litt "vriene" fiskearter. Såvidt jeg husker samler han det direkte i en vanntønne under takrenna, og det er filtrert før han benytter det i akvariene for å få vekk evt rusk fra taket.
Postet 17.01.07 kl 09:28
Michael NiesarHar dåke tips hvor eg kan kjøpe sånne fat her i Norge (pris for 200l fat skal ligge under 400NOK). Helsing, Micha
Du har ikke ett fiskemottat\ fiskeforedlingsanlegg i nærheta? Disse bruker noe plastfat, spesielt innenfor sildeforedling. Disse er på ett par hundre liter, i alle fall.
Aner ikke hva slike fat koster....
Lokalt brukes det i alle fall en god del slike fat, og jeg finner hver vår en del slike på rek, etter vinterens stormer. Denne vinteren har vi ikke hatt slikt vær, så jeg tror det blir lite slike å finne i år :p
Postet 17.01.07 kl 10:25
Hyttebutikkene
har slike tanker/sisterner i flere fasonger, som er beregnet til å samle regnvann i.
Postet 17.01.07 kl 11:14
Endret: 17.01.07 kl 11:20
blåser liv i denne tråden igjen istedet for og starte en ny tråd.
vi har fått montert inn vanmåler hos oss og dermed kom klagene om vannforbruk til akvariene.
Bauhaus har et fint oppsamlings sett med vanntank og filter som fjerner rusk og rask fra takrenna.
tenkte derfor om det var mulig og bruke regnvann i akvariene.
hva må til for og kunne bruke regnvann i mine søramerikanske karr ?
vi har fått montert inn vanmåler hos oss og dermed kom klagene om vannforbruk til akvariene.
Bauhaus har et fint oppsamlings sett med vanntank og filter som fjerner rusk og rask fra takrenna.
tenkte derfor om det var mulig og bruke regnvann i akvariene.
hva må til for og kunne bruke regnvann i mine søramerikanske karr ?
Postet 23.08.10 kl 11:33
Regnvann er supert vann for sør-amerikanske fisk
Jeg er medlem på Corydorasworld, og britiske Ian Fuller (Corydoras-guru med 40 års erfaring) har samlet regnvann til sine fisk i mange år. Det er flere brukere der som gjør det, samler regnvann året rundt til fiskene sine.
Ian Fuller samler det fra takrennene, og har flere store vanntønner stående ute til det. Regnvannet filtreres før han fyller det i akvariene.
Å samle regnvann er like mye for å få bløtere vann som å spare vann, tror jeg, for i England har de temmelig hardt vann (høy gh) på kranvannet sitt. En del fiskearter vil ikke leke i hardt vann, så derfor samler han regnvann både for å senke hardheten og for å få ned ph.
Utifra hva jeg husker, filtrerer han det to ganger før det brukes, for å få vekk alt rusk og rask. Kun mekanisk filtrering mener jeg det er, dvs kun filtrering over filtermedier som holder på eventuelt rusk fra taket og takrennene.
Snart er det høst, så da kan du samle masse regnvann! Jeg har lyst å prøve det selv, og se om det har noen effekt på leks-lysten til enkelte arter jeg ikke har fått i lek enda... Vi har bløtt vann i Norge fra krana, men kanskje det må være enda bløtere enn det?
Jeg er medlem på Corydorasworld, og britiske Ian Fuller (Corydoras-guru med 40 års erfaring) har samlet regnvann til sine fisk i mange år. Det er flere brukere der som gjør det, samler regnvann året rundt til fiskene sine.
Ian Fuller samler det fra takrennene, og har flere store vanntønner stående ute til det. Regnvannet filtreres før han fyller det i akvariene.
Å samle regnvann er like mye for å få bløtere vann som å spare vann, tror jeg, for i England har de temmelig hardt vann (høy gh) på kranvannet sitt. En del fiskearter vil ikke leke i hardt vann, så derfor samler han regnvann både for å senke hardheten og for å få ned ph.
Utifra hva jeg husker, filtrerer han det to ganger før det brukes, for å få vekk alt rusk og rask. Kun mekanisk filtrering mener jeg det er, dvs kun filtrering over filtermedier som holder på eventuelt rusk fra taket og takrennene.
Snart er det høst, så da kan du samle masse regnvann! Jeg har lyst å prøve det selv, og se om det har noen effekt på leks-lysten til enkelte arter jeg ikke har fått i lek enda... Vi har bløtt vann i Norge fra krana, men kanskje det må være enda bløtere enn det?
Postet 23.08.10 kl 12:03
Regnvanns verdier
skaffet meg en regnvannstønne på bauhaus. denne samler opp vann fra takrenna.
etter første regnskyll ble den fyllt opp til randen 210 liter vann
hentet frem jbl test kofferten og gikk igjennom alle testene.
ph: 6,8
kh: 0-1
gh:11
nh4: 0,2
no2:
etter første regnskyll ble den fyllt opp til randen 210 liter vann
hentet frem jbl test kofferten og gikk igjennom alle testene.
ph: 6,8
kh: 0-1
gh:11
nh4: 0,2
no2:
Postet 25.08.10 kl 11:13
Postet 25.08.10 kl 11:38
Endret: 25.08.10 kl 11:39
Postet 25.08.10 kl 13:06
Postet 25.08.10 kl 13:12
Endret: 25.08.10 kl 13:17
Postet 25.08.10 kl 13:30
Postet 25.08.10 kl 13:37
Det er ikke godt å si. Mange takstein er laget av betong, og betong øker gh ekstremt mye. Men som sagt hadde jeg ikke trodd eventuelle takstein i betong på taket der vannet har rent fra og ned i takrenenne, skulle ha særlig innvirkning på hardheten fordi vannet er i så kort kontakt med betongen. Vannet renner jo bare over taket en veldig kort stund.
Postet 25.08.10 kl 13:43
Endret: 25.08.10 kl 13:43