- Hjem
- Forum
- Foto & Film
- Hvilket digitale fotoutstyr anbefaler du?
Hvilket digitale fotoutstyr anbefaler du?
Jeg har et Nikon 995, og er ikke fornøyd med det. Mulig jeg ikke er flink nok til å stille det inn....?
Helt håpløst å ta bilde av fisker som beveger seg.
Som en nødløsning briker jeg av og til et digitalt JVC videokamera, men synes ikke det er bra nok det heller.
Skulle ta bilder av Danio Frankei i dag, men på bildene minner de mer om sebrafisk, siden de beveger seg så raskt....
Så hvilket utstyr anbefaler du?
Leg gjerne ved et eksempelbilde
Helt håpløst å ta bilde av fisker som beveger seg.
Som en nødløsning briker jeg av og til et digitalt JVC videokamera, men synes ikke det er bra nok det heller.
Skulle ta bilder av Danio Frankei i dag, men på bildene minner de mer om sebrafisk, siden de beveger seg så raskt....
Så hvilket utstyr anbefaler du?
Leg gjerne ved et eksempelbilde
Postet 15.01.07 kl 11:00
Man er jo avhengig av å fryse bildet for å ta bra bilder av fisk som beveger seg. Dette stiller man med lukkertiden, skrives som 1/125 f.eks. Jeg vet ikke hva du kan stille på ditt kamera, men det kreves også en del lys når man skal ta slike bilder. Dette kan man justere med flere av instillingene også, anbefaler at du leser artiklene som er her på forumet i samlingen ang. det. De beste bildene kommer såklart fra speilrefleks kamera. Du kan se et av mine fiskebilder ved å gå på profilen min og se på sør-amerika karet. Bruker selv et Canon EOS400D med standardlinsa.
Postet 15.01.07 kl 11:24
Nikon 995
Finner ikke noe om lukketider i menyen, og finner heller ikke bruksanvisningen akkurat nå... Det er så mange duppeditter på dette kameraet, som ikke er med i meny-instillingene...
Men takk for tipset ;D
Men takk for tipset ;D
Postet 15.01.07 kl 16:22
Hvis du ikke er vil ha et speilreflekskamere kan du jo prøve Canon PowerShot G7
Dette kameraet har bl.a. en egen automatinnstilling for akvariefotografering.
...og som alle andre Canonkamera har det norske menyer.
mvh
Arnt Olav
Dette kameraet har bl.a. en egen automatinnstilling for akvariefotografering.
...og som alle andre Canonkamera har det norske menyer.
mvh
Arnt Olav
Postet 15.01.07 kl 17:15
Få se bilder, da vel ;D
Håper på å få se bilder hvis du bruker dette aparatet selv. Ble litt nyskjerrig på det siden det var tilpasset akvariefotografering.... Hvordan kan det ha seg?
Postet 15.01.07 kl 20:28
Postet 17.01.07 kl 15:43
Sånn ang. det han nevnte sist så er det i hovedsak to ting som tilpasser seg akvariefotografi. Det er lukkertid som helst er 1/100 eller kjappere, dvs. at bildet tas på kort tid, slik at du "fryser" bildet. Ikke så viktig om du tar bilde av en treig malle. Og så er det hvitbalansen. Nå henger lysmengde osv. også sammen med lukkertiden, så det er mange faktorer som spiller inn, men man MÅ jo ikke ha digitalt speilreflekskamera for å ta bra bilder. Et vanlig kamera begrenser deg, men lærer man om innstillingene så greier man ta bra bilder. Viktig å holde kameraet stødig først og fremst På ditt kamera har du kanskje innstillinger som gjør det samme med lukkertiden, men det står ikke skrevet slik nødvendigvis. Men bør være under manuelle innstillinger i såfall.
Hvitbalansen er det mange som gjør feil blant bildene her, og jeg har gått på noen blemmer der selv. Fordelen med speilrefleks er at man kan lagre bilder i råformat, og så bare forandre hvitbalanse innstillingen etterpå på PCen uten å miste noe kvalitet.
Aggi: Fant forresten en link til deg. Prøv denne du:
Kan sikkert kombineres med andre guider de har der, for f.eks. hvitbalanse osv.
Hvitbalansen er det mange som gjør feil blant bildene her, og jeg har gått på noen blemmer der selv. Fordelen med speilrefleks er at man kan lagre bilder i råformat, og så bare forandre hvitbalanse innstillingen etterpå på PCen uten å miste noe kvalitet.
Aggi: Fant forresten en link til deg. Prøv denne du:
Kan sikkert kombineres med andre guider de har der, for f.eks. hvitbalanse osv.
Postet 17.01.07 kl 15:58
Endret: 17.01.07 kl 16:04
Postet 17.01.07 kl 17:53
Kamera
Jeg har et Kodak easyshare Z740 og er kjempe fornøyd!
Det er et bra og billig nybegynner kamera, og med et kamera stativ og et oppladbart lithium batteri så har du det som trengs for akvariefoto og alt det andre du kunne tenke deg å ta bilde av
Kan legge ved noen bilder som jeg har tatt med dette kameraet.
(Ikke alle er akvariefoto)
Kameraet har et "sport" modus som låser bildet ganske bra, se på første bilde av RC bilen.
Bilen var i ganske stor fart på det bildet!
(Jeg har brukt sport modus når jeg tar bilde av Kardinal tetra og de raske fiskene og det funker bra! )
Det er et bra og billig nybegynner kamera, og med et kamera stativ og et oppladbart lithium batteri så har du det som trengs for akvariefoto og alt det andre du kunne tenke deg å ta bilde av
Kan legge ved noen bilder som jeg har tatt med dette kameraet.
(Ikke alle er akvariefoto)
Kameraet har et "sport" modus som låser bildet ganske bra, se på første bilde av RC bilen.
Bilen var i ganske stor fart på det bildet!
(Jeg har brukt sport modus når jeg tar bilde av Kardinal tetra og de raske fiskene og det funker bra! )
Postet 23.01.07 kl 17:17
PiscesHvis du ikke vil ha et speilreflekskamera kan du jo prøve [URLBLOCK1] Dette kameraet har bl.a. en egen automatinnstilling for akvariefotografering.
Plutselig var min trofaste ca. 5 år gamle Canon Powershot sporløst borte! Så enten har jeg glemt det på en kafe, eller det er blitt stjålet. Er det noen som finner en Canon full av akvariebilder kan det være mitt! Siste gang sett på Løten Lys for 3 uker siden
Men i alle fall, etter å ha lett forgjeves noen uker gikk jeg i dag hen og kjøpte nytt kompakt digitalkamera, og valgte et Canon Powershot G7, med den omtalte "Akvarium-innstillingen"! Og det ser virkelig ut til å fungere bra! For første gang har jeg rukket å få et noenlunde klare fotos av regnbuefiskene mine! De er kjappe som fy....
Jeg har tilgang til flere større "SLR"-kameraer i forbindelse med jobben, så det trenger jeg ikke privat - men et slikt lite kompaktkamera er det jeg helst vil bruke i ferier og privat sammenheng... Så takk for tipset
Postet 31.05.07 kl 22:47
Endret: 31.05.07 kl 22:48
Her er en link til en side som forklarer hvordan funksjonene på kameraet ditt fungerer.
Hold inne func1 kanppen og snurr på hjulet til du ser "S" i displayet. Når du er i "S" mode kan du justere lukkertiden med komandohjulet.
Jeg vil anbefale å investere i et speilreflekskamera + ekstern blitz. Jeg bruker Nikon D70 + SB800 og med nikon 60mm macro linse
Hold inne func1 kanppen og snurr på hjulet til du ser "S" i displayet. Når du er i "S" mode kan du justere lukkertiden med komandohjulet.
Jeg vil anbefale å investere i et speilreflekskamera + ekstern blitz. Jeg bruker Nikon D70 + SB800 og med nikon 60mm macro linse
Postet 31.05.07 kl 23:02
Postet 02.06.07 kl 00:16