Ide til Helautomatisk vannbytte

Hei, jeg har tenkt litt på løsning til helautomatisk vannskifteløsning som skal koste minst mulig.

Jeg vil gjerne at dere kommer med forbedringsforslag eller påpeker feil/mangler i tankegangen.

I utgangspunktet så jeg for meg to rør fra kjøkkenet til akvariet.
Røret for retur vann fra akvariet kommer fra en slange som legges ned i akvariet, forholdsvis langt nede som skal suge ut vannet ved hjelp av hevert effekt ut til en bøtte med overrenn til sluk på kjøkkenet.

(eventuelt en enklere utgave med en "gooseneck siphon" hvor røret bare bendes rundt seg selv og slipper inn luft.)

Dette blir vel mye det samme som man gjør for å flytte vann til sump.

For tur vannet tenkte jeg på en dryppteller eller noe slikt på kranen for å begrense mengden med vann som flyter til akvariet.

Risikoen her er jo at det kommer luft i retur vanns røret og at vannet da ikke flyter ut igjen, da vil akvariet til slutt renne over og ut på gulvet.

For å sikkre meg mot det tenkte jeg på å lage en bøtte til med vann på kjøkkenet som tur vannet renner ned i fra drypptelleren og som oppererer på samme måte som retur vannet, alltså ved hjelp av hevert effekten.
Denne bøtten vil også ha overren til sluk, men vil kunne ha høyere vannstand en ønsket vannlinje i akvariet før den renner over og til sluk.

Da skulle jeg vel være sikkret mot at akvariet renner over?

Dersom vannstanden i akvariet overstiger det som er i bøtta for tur vannet vil vel effekten snu og vannet tappes fra akvariet til bøtten som da renner over.

Allt jeg da behøver å gjøre er å periodisk sjekke at denne bøtten ikke renner over, gjør den det må jeg fjerne luften fra slangene og ting skal begynne å gå av seg selv igjen.

Nå ble dette litt rotete forklart, men håper at det likevel var forståelig.
Hvis ikke kan jeg kanskje få laget en tegning av dette for å forenkle.

-SAto
Engelsk artikkel
Jeg leste akkurat en engelsk artikkel om et slikt system, med bilder av detaljer i løsningen. Du finner den her-->.

Jeg synes det ble litt for mye rør...
Jeg tenkte jeg skulle ungå flere pumper på dette med å bruke hevert effekten til å flytte vannet begge veier.

min sikkerhet ligger da i at vannet ikke kan renne i karet om anlegget får feil fordi vannrettningen da vil snu.

På oppsettet i artikkelen stoppes vannflyten om strømmen går, men om powerheadet som flytter vannet fra akvariet til sluken dør, så vil det jo renne over. Er dette jeg vil sikkre meg mot på en billig måte, uten nivåføler eller andre dyre løsningen.

Slik jeg ser det for meg blir det bare to vannrør (samme type som går til eksterne filteret) ekstra i akvariet, det andre utstyret blir stående gjemt unna på kjøkkenet.

-SAto
Du kan ikke bruke "heverteffekten" til å flytte vann begge veier, da ville du ha oppfunnet en evighetsmaskin.

Du må tilføre energi, på ett vis. Dersom jeg forstår deg rett, så har du tilgang til å legge faste rør/slanger mellom akvariet og der du skal fylle vann fra......og kaste det ut.

Bor et hull i akvariet, med tilsig i overflaten (i bunnen eller på en endevegg). La kranen styre hvor mye vann som kommer inn, da vil overflødig vann renne ut. Overløpsløsninger som baserer seg på "effekten" vil stoppe opp en eller flere ganger. Sørg bare for godt tilsig til overløpsrøret, evt lag to.....og en rimelig forsikring er en vannføler som er koblet til en elektrisk kran om noe skulle gå galt.
Inaktiv bruker
Visst noen vil ha et par gamle pls'er og noen kontaktorer til å koble opp et slikt anlegg kan dere godt få med meg. Har mye pjask fra "elektrotiden" min liggende rundt omkring. Har sikkert en del brytere og slikt også.
Det ville vært supert med PLS og kontaktorer.
Hvor mye ville du eventuelt hatt for dem da og hvilken type er det?
.

Angående evighetsmaskin, det er vel ikke en evighetsmaskin jeg har funnet opp her eller?

Har sett ulike løsningen hvor man lar vannet gå fra ett akvarium over i ett annet og fra det ned i sump hvor det blir pumpet opp igjen til det første.
Ser ikke helt forskjellen på det.

Så lenge tyngdekraften gjør jobben er det jo ikke en evighetsmaskin, den tilfører jo energi hele tiden.

Er forsåvidt klar over at ett slikt anlegg vil suge luft og stoppe opp til tider, men nettop derfor jeg ønsket dobbeltsikring på det.

Dersom vannivået i bøtte 1 blir høyere enn i akvariet vil vel vannet renne via røret fra bøtte 1 til akvariet og øke vannstanden i akvariet?

Så vil det forårsake at vannivået i akvarie bli høyere en det i bøtte 2 og da vil vannet renne gjennom røret fra akvariet til bøtte 2.
Fra bøtte 2 skal det dreneres til sluk.

Hvorfor vil ikke det virke?

Sikkringen ligger i at bøtte 1 også har overrenning til sluk slik at dersom vannet slutter å renne til bøtte 2 fra akvariet fordi det går tett eller suger luft skal vannivået stige i bøtte 1 og akvariet til det er over overrennet i bøtte 1, allt nytt vann vil da renne til sluk istedet for å overfylle akvariet.

Mener du at dette ikke kan fungere eller misforsto du meg litt på tankegangen?

PS setter pris på kritikken, var akkurat derfor jeg ville spørre her før jeg gikk i gang med å lage det. kjedelig med hull i vegger jeg ikke har nytte av

-SAto
Inaktiv bruker
Du jeg husker ikke. Kan titte litt på det senere idag og ta noen bilder å legge ut her. Må finne ut hva jeg har før jeg kan komme med en eventuell pris, men dyrt blir det ikke Er gammelt utstyr.

Personlig, så ville jeg bygd det systemet ditt i en miniskala først for å se om det fungerer slik som du vil det skal. I alle fall testet det ut på en eller annen måte. Må bøttene stå i samme høyde som akvariet? Vannnivåmessig altså. Syns det virket logisk, men jeg bare spør fordi jeg lurer

Visst du vil bygge med pls så finnes det jo veldig mange muligheter. Har en plan for et i hodet, men jeg har ikke tenkt spesielt mye på det så jeg vet ikke om det vil fungere:p Men det virker relativt enkelt å gjennomføre, visst man ser vekk ifra å borre hull i vegger Det er ikke så populært:p
Det anlegget bygger på en kontaktor med timer som starter en pumpe, en sånn som man får med plastbassenger man kan ha i hagen, har en liggende, som pumper vann ut av akvariet og ned i et sluk. Så en nivåføler som reager når vannnivået blir lavt nok, og stenger av pumpa og åpner en ventil på slangen fra krana. Akvariet fylles med vann, til nivået når nok en nivåføler som stenger ventilen og nullstiller alt. Øverst i akvariet er 2-3 hull med "gitter" foran(ala det som finns på kraner" med slange som går til sluk for å hindre at akvariet renner over.

Jeg har ikke sett så mye på detaljer og tenkt så hardt på om dette vil fungere bra i praksis, men det høres i alle fall ut som en god plan i mine ører. Det går jo også an å få en pls til å styre alt dette.
Inaktiv bruker
Da fikk jeg tatt noen bilder. Fant desverre ingen kontaktorer. Enten har jeg gitt dem til noen andre en eller annen gang, eller så er jeg rett å slett veldig dårlig å leite Fant to brytere i det minste.
Inaktiv bruker
Og litt flere bilder.

Tror rett å slett du skal få dem gratis. Men frakten skal du få lov å betale
Sendte en epost angående PLS.

Når det gjelder vannivået så må vannivået i bøtten være høyere en den i akvariet i forhold til gulvhøyden, ikke fra bunnen i bøtten.

Alltså om jeg setter en bøtte på gulvet under akvariet med rør til akvariet, vil vannet renne fra akvariet til bøtten, om jeg løfter opp bøtten slik at jeg holder den over akvariet vil vannet renne fra bøtten til akvariet.

Holder jeg bøtten slik at vannlinjen ligger på samme nivå som akvariet vil vannet stå stille.

-SAto
Inaktiv bruker
Var det jeg trodde=)
Så mailen akkurat før jeg trykte meg inn hit, så nå har du fått svar også
Ide til nesten helautomatisk.
En idè jeg har tenkt på. Men har ikke mulighet da.. :P

Jeg har god plass bak bakgrunnen min, i et hjørne.

Legge en slange derfra til sluk. Slangen monteres like langt ned i akvariet som jeg vil ha ut vann. Da blir det bare å starte heverten som blir en jobb. Kan da eventuelt ha en ventil på denne, så man kan stenge like før vannet kommer under slangen og vannet slutter å renne. Eller så slutter det jo av seg selv.

Til påfylling tengte jeg på å bruke innmaten i en toalett sisterne. På nyere modeller, fåes kjøpt separat også... så er flotøren liten og kompakt. ca. på størrele med en 1/2litersflaske, litt høyere kansje. Der kan man jo regulere vannmengde og når den skal stenge. Og den står med trykk på heletiden, fyller også etter hvis noe fordamper. Med en godt varmekolbe og liten nokk åpning på påfyllingen tror jeg det skulle ha gått helt fint med temperaturen

Et overløp kan jo være å annbefale

Er vel en mulighet til å gjøre det helautomatisk, dersom man gjør noe smart med ventilen til avtapping...
Vekker til livet denne begravde tråden da jeg nå har denne evighetsmaskinen oppe å går.
Har fungert fint i en måned nå.

Prinsippet er forklart i tegningen jeg har lagt inn tidligere.

Legger ved noen bilder av hvordan dette ser ut i virkeligheten.
Ikke så pent men det fungerer!

Ett par små huller i veggen bak akvariet og inn på vaskerommet. Så er det ingen som ser det iallefall.

Dette systemet drives kun av at det dryppes vann i den ene flasken og at utrenne i den andre flasken er lavere nede dermed trekker tyngdekraften vannet fra flaske 1 til akvariet og tilbake til flaske 2 hvor det renner i sluk.
Begge flaskene har avrenning til sluk i tilfellet noe skulle gå tett og som en siste nødløsning kan begge flaskene flomme helt over og ut over vasken på vaskerommet, framfor å overflomme akvariet i stuen

Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap