Kan fisker gå i dvale ??

Ja, det lurer jeg på i grunnen :P

Hmmm !! Det hadde seg sånn at på lørdag så kjøpte jeg 3 nye ancistruser til den ene 63 literen min. Etter at jeg kom hjem begynte jeg å rydde i akvarietingene mine, og vimsete meg tok ancistrus-posen inn i et kaldt kott, hvor jeg har et lager. Av en eller annen grunn la jeg posen med ancistrusene fra meg der, og det er ikke akkurat varmt i det rommet, heller kaldt kan man si =S
Vell, på tirsdag oppdagde jeg til min store gru posen med ancistrusene, og ja, jeg tenkte med en gang at alle fiskene høyst sannsynlig hadde tatt veien til "det evige hav"
Jeg pakket posen ut av avispapiret og, ja det va 2 døde , men en var faktisk fortsatt i live :P
De 2 avdøde fiskene lå begge med buken i været, og de rikket seg ikke det bitten :S Jaja, uansett hadde jeg fortsatt en levende ancistrus så jeg la posen oppi karet. Jeg tenkte ikke mer på det, men da jeg åpnet posen for å begynne å til venne fisken til det nye vannet, så var plutselig alle de 3 ancistrusene i levende liv !!!!!!!!!!!

Hva har skjedd ?
Har de 2 antatt døde ancistrusene gått i dvale i det kalde vannet ??
Kan noen gi en forklaring på hva som har skjedd

Dette var en merkelig hendelse !!

Maren aka Akvafreak =))
Det er nok noe i det. Det tror jeg.
Siden fisk er vekselsvarme dyr, dvs alle "systemer" i dem jobber langsommere eller fortere alt etter temperaturen på omgivelsene, så kan de sannsynligvis komme i en slags dvaletilstand ved langsom nedkjøling.

Varmen som snek seg inn i kroppene deres da du la posen i akvarievannet fikk vel blodpumpa i gang igjen, tenker jeg

Du hadde flaks der Etter tre dager glemt i pose i et varmt rom hadde de sannsynligvis vært døde nå, men siden all fordøyelse osv sikkert nesten har stanset opp i det kjølige vannet (og oksygenbehovet deres også har gått ned) så har de overlevd tre dager i pose
De ser ofte litt døde ut når de sover også, noen mer enn andre. Men kulden har sikkert gjort at balansesystemet, og flyteblæra har tatt en pause slik at to av dem snurra rundt

Men, er du verdens mest vimsete person eller? Glemme fisk i 3 dager, makan :P
Verdens tøffeste
Ancistrus må da være en av de tøffeste fiskene i verden? Jeg har en gammel hann som er 12 år gammel nå, og det er ikke småtterier den har vært i gjennom. Et par lekkasjer som nesten har tømt akvariet, for kaldt vann ved vannbytte og utallige sykdomstilfeller der andre fisk har tatt kvelden. Men den gamle ancistrusen holder seg gjemt under rota si, og titter fram igjen tilsynelatende helt uberørt når urolighetene har gitt seg
Fisker og andre vekselsvarme dyr kan gå i dvale, mange av dem baserer seg faktisk på det, for å overleve vinteren.

Det som skjer er at de fleste kroppsfunksjonene omtrent stanser opp. En guppy kan fint overleve i 5 grader varmt vann, men ikke om den håves fra 25 grader og rett over i isvannet. De trenger ganske så lang tid på å tilpasse kroppsfunksjonene. Også derfor er store temperatursvingninger over kort tid skadelig.

Jeg hadde flere år et kaldt saltvannskar som stod plassert ute på terrassen. Normal tempetatur ble vedlikekeholdt med varmekabler og vannkjøler, med tilhørende termostater. En dag i februar (to år siden) var det skikkelig kaldt, selv for å være på østlandet. Til overmål så gikk strømmen når jeg var på jobb. Temperaturen var allerede satt ned til normal vintertemperatur, 5-6 grader. Når jeg kom hjem fra jobb, var det -4 i vannet. Etter alt jeg har lest og hørt, burde alle havnet på de evige fiskebanker. Slik så det også ut, det var særdeles lite aktivitet. Eremittene så ut som fossiler, fiskene lå og "sov" på bunnen. Når strømmen kom tilbake, og temperaturen sakte steg, så kom alle tilbake fra dødsriket, et par kutlinger og en tangsprell tålte ikke påkjenningen. Men de andre våknet til liv igjen, og levde et lykkelig liv i lang tid etterpå. Om man da kan kalles lykkelig i et akvarium.....skjønt fra en akvariefisk sitt synspunkt er det vi som sitter i glassbur.....
mona o
Det er nok noe i det. Det tror jeg. Siden fisk er vekselsvarme dyr, dvs alle "systemer" i dem jobber langsommere eller fortere alt etter temperaturen på omgivelsene, så kan de sannsynligvis komme i en slags dvaletilstand ved langsom nedkjøling. Varmen som snek seg inn i kroppene deres da du la posen i akvarievannet fikk vel blodpumpa i gang igjen, tenker jeg:-)

Aaaaaaaah, jeg kom ikke på at fisker er vekselvarme engang, jeg glemte det i forbifarta
Da jeg oppdagde at alle Ancistrusene plutselig var i full vigør så begynte jeg å lure på om jeg hadde magiske evner

bixen
Men, er du verdens mest vimsete person eller? Glemme fisk i 3 dager, makan :P

Ja, jeg er definitivt verdens mest vimsete person Det er det ingen tvil om, hehe, men det er jeg ikke akkurat stolt av heller :S Det er utallige ganger hvor jeg har lagt fra meg lommeboka hjemme, og 5 min senere husker jeg ikke hvor jeg har lagt den ifra meg engang !!
Du har sikkert aldri møtt en så vimsete person som meg

ottarev
Ancistrus må da være en av de tøffeste fiskene i verden?

Jo, Ancistruser er en av verdens mest hardføre fisker, men det kommer an på hvor store de er da. Det er jo kjent at små Ancistruser er heller sensitive for endringer i vannverdiene
Din store ancistrus har vært gjennom mye, og den har erfaringer med å tilpasse seg endringer

Jaja, det er var da godt at de små Ancistrusene ikke hadde reiste til "det evige hav" da=)

Takker for innspill i denne tråden !!

Klem Maren aka Akvafreak =))
En potensiell kjedelig historie ble en sak med fin avsluttning, i alle fall

Hvor mye kulde de enkelte fiskene takler, er svært individuelt. Det er jo ikke alle artene som har hørt om kuldegrader engang, og slett ikke vann med lavere temp enn 10`C.
Tror du berget fiskene på grunn av nettopp dette med at ansictrus er tett på udødelige, med mindre de finner ut at de skal daue da.

Kommer i farta ikke på hvilken fisk det er, men jeg har sett på TV en art, som lever i såpass grunne vann, at de fryser inne i isen om vinteren. Om jeg ikke husker feil, slår pumpa 2-3 ganger i timen på disse fiskene. O2 er det jo ikke snakk om å få tak i, så dette lagres vist i tarmsystemet.

Når isen tiner, våkner fisken opp, fra sin dypfryste tilstand. Var litt kult å se isblokka smelte, og plutselig sprellet den frossne fisken!
Frosker gjør jo også dette. Og den kjekke ålen som vi har her i norske ferskvann er vell også kjent for å kunne fryses inne.

Det finnes igjen andre fisk (maller spesiellt) som kan tørke inn i bunnematerien de lever i og dermed overleve fra en regntid til en annen.
I "mitt tidligere akvarieliv" reiste jeg bort en vinterhelg, og sikringen gikk fredag kveld. Da jeg kom tilbake mandag etter jobb var alle fiskene døde unntatt ancistrusen.

En annen jeg kjenner hadde motsatte opplevelse: varmekolben hadde vist slått seg vrang, og vannet i akvariet var kjempevarmt. Alle fiskene var døde unntatt ancistrusene.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap