Vannskifte på yngel.

Lurer litt på hva dere gjør når dere har 100% vannskifte på yngelen, hvordan få det til med minst mulig stress for yngelen.
Selv tømmer jeg de oppi en iseske, mens jeg rengjør karet deres. Bruker deretter et plastkrus å fange de opp med, før jeg har de tilbake.Gjør dette daglig.( Føler meg som en dyre(fiske)plager.)
Føler selv at dette er en dårlig metode og at jeg stresser de unødvendig.
De er ennå altfor små til å fanges med håv.( De bor ennå i yngelkar.)
Håper derfor at noen av dere har noen smarte løsninger å komme med.

Hilsen en som er meget lite praktisk anlagt.
Jeg slutter meg til spørsmålet, jeg. Jeg har grublet på dette gjennom dagen i dag
flytting av yngel
Hei du Panduro.

Om det er det beste veit ikke jeg men jeg bruker en sånn ballong (esken er merket: ARTSANA SCHIZZETTO) som er ment til å skylle ørene med. kjøpt på apoteket.

men jeg sliter litt med det samme som deg at jeg føler det er mye stress for yngelen men de må jo flyttes fra kar til kar så jeg veit ikke hva jeg ellers kunne ha gjort...............?


Lykke til.
Suger du de inn i ballongen ved flytting da eller?
( Æ e litt træg sjø)
Jeg bruker pipette til å flytte dem med, kjøpt på apoteket for kr 1,50, de aller første dagene når yngelen er bitteliten.

Men det går ikke mange dagene før de blir litt mer "synlige", og da går jeg over til å rett og slett nesten tømme yngelkaret for skittent vann over i en bøtte. Sakte, så klart, så ikke yngelen følger med. Når det er bare en bitteliten pytt vann igjen, og yngelen ligger i en mølje i denne pytten, så tømmer jeg dem over i det nye, rengjorte karet deres (det er selvsagt gjort klart med rent vann på forhånd. På den måten slipper jeg å jage og fange dem inn støtt og stadig.

Dette forutsetter jo at man har to like slike yngelkar, så det har jeg. Jeg har en hel haug sånne, for å være helt ærlig Kjekt å ha, anbefales virkelig å anskaffe et par slike om man driver litt hobbyoppdrett. Kunne ikke klart meg uten mine Noen ganger står det flere slike og putrer på rekke og rad med boblesteiner

NB! Inspiser alltid bøtta grundig for å sjekke om eventuelle yngel har fulgt med ned i bøtta, og fisk dem opp igjen derfra. Men stort sett er det ingen der, når man har gjort dette noen ganger

Jeg bruker plast-tanker som rommer 10-11 liter vann, fåes kjøpt rimelig i flere nettbutikker. Den størrelsen jeg har flest av og bruker til Corydoras-yngel er denne som er 29 cm lang.

De finnes i mange størrelser, fra en og en halv liter og oppover.
Blant annet hos AquaKarolin, Webzoo og Aquamanias.

PS!
Plast-tankene jeg linker til er tilfeldige størrelser. Sjekket ikke hvilken literantall det var på dem, bare kopierte et tilfeldig et og linket.

Nesten hva som helst kan brukes som yngelkar, men jeg foretrekker å ha dem gjennomsiktige for å ha bedre oversikt og se at alle har det bra. Plast er også bedre enn glass, fordi de er lettere å rengjøre i varmt vann og ikke er så tunge å håndtere under vaskingen.

Slik ser mine yngelkar ut, dette er en slik plast-tank :
[External Image]
flytting av yngel
Ja da suger jeg dem inn i "blæra" og flytter dem slik samtidig som jeg prøver å ta med meg minst mulig vann med meg for å spare dem mest mulig. Jeg henter vann i fra hovedkaret når jeg skal flytte eggene eller yngelen.
Hei Mona:
Takk for grundig svar, men noen spm. til:
Bruker du bare boblesteiner, eller bruker du filter også?
Hva med varmekolber? Finnes de til så små kar, og kan de brukes i kar av plast?
Jeg bruker ikke filter til så små kar, det bare roter til og skaper turbulens. Maten ligger ikke i ro på bunnen der Corydoras-yngelen er, men blir bare virvlet rundt og sugd opp av filteret før de får den i seg. Så jeg bruker kun luftestein, men skifter til gjengjeld 90% av vannet hver dag. Hver tredje dag skifter jeg tanken også, da får de en ny, renskurt plast-tank med 100% vannbytte.

Jeg bruker ikke varmekolber til denne C. panda yngelen. Det er såpass hett her i heimen at det trengs ikke
Vannet holder noen-og-tjue grader likevel.

Men det finnes små varmekolber for små akvarier, som denne fra Webzoo. Den er bitteliten Men den er ikke justerbar, den holder konstant 26 C. Men det er jo ganske passe for mange, det

Jeg har den selv og har den i bruk i en 28 liter, og brukte også en slik på C. adolfoi yngelkar før (siden de vil ha et par grader varmere vann enn C. panda).
Til Mr. Blue:
Takk for god forklaring. Dette høres også ut som en bra idè.
Ville en stor sprøyte gjøre samme susen som en pipette? Eller blir det litt for voldsomt?
Takk for mange gode idèer begge to.
Får ta en tur på apoteket i morgen,samt legge inn ei bestilling til Webzoo.
Må vel også ha ei luftpumpe til luftestein, noen dere kan anbefale?
Dyrehagen
Ville en stor sprøyte gjøre samme susen som en pipette? Eller blir det litt for voldsomt?


Sprøyte klarer ikke jeg å bruke med èn hånd og samtidig være forsiktig og rolig nok. Jeg trenger begge hender for å føre stempelet i sprøyta opp og ned. Dessuten synes jeg sprøytene har for liten åpning, så yngelen blir skviset.

Pipette "styrer" man lett med to fingre. Den kan man også klippe tuppen av om større åpning i tuten trengs. Jeg har pipetter med ulik åpning.
Tilfeldig bekjentskap
© Finn-Robin Andresen
Reklame for plussmedlemskap