Oppskrift på bakgrunn av isopor?

Jeg har lyst til å lage en bakgrunn til mitt 160liters akvarium. Hva må jeg gjøre med isoporen før jeg kan ha den oppi... Type maling, behandling osv..?
Så jeg trenger bare skjære ut, varmebehandle, ha på husfix og akrylmaling også kan jeg bruke den? gir det ikke fra seg noen farlige stoffer?
Stasen bør nok forselges med f.eks epoxy, slik at du unngår at husfixen avgir karbonater i store mengder til vannet. Om dette skjer, vil Ph legge seg på opp mot 12, til disse er vannet ut.

Mer info om epoxy finner du i Ole Petter sin artikkel om det å lage bakgrunn selv
Kan man forsegle med annet enn epoxy?
Du kan ta akvariesilikon, og dekke hele modulen med sand/småstein også.
da slipper du all maling og tanker om ph-verdi....
Ja jeg har sett de artiklene og forskjellige innlegg om det.. men så er det de som sier at isopor sakte men sikkert forvitrer litt etter å ha tatt til seg vann. og atter andre som sier maller messer opp bakgrunnen og lager isopor-sår..
Men hva skjer med ideen om at lager man selv blir det billigere når epoxy koster skjorta.. ? argh..
Så en som hadde brukt sicaflex istedetfor akvariesilikon på en bakgrunn, er dette trygt?
Har sett flere oppskrifter hvor de har smurt på flere lag med tynn sementblanding, da slipper du sår i isoporen da kan du blande inn farge også
Ja, etter endeløs forum-research og you-tube og diverse.. ender jeg nok opp med no sement-strøk iblandet no farger og eventuelt no maling utenpå der?
Inaktiv bruker
Vi har laget bakgrunn av isopor.. styrofoam eller hva det heter... Vi har skåret ut mønstre med tapetkniv (steiner).. Brukt varmepistol for å jevne ut.. Lakkerte hele svart, og malte med akryl oppå tilslutt.. (brun, grå) Vi satte bakgrunnen bak akvariet.. Slipper alt "tull" med å forsegle det! Det ble faktisk overraskende bra! og lettvindt..
har du noen bilder av karet ditt
Hei hei!
Jeg har laget meg en isopor bakgrunn i dag.. Det jeg har gjort er og lage til isoporen selvfølgelig.. Deretter varmebehandlet jeg den, for så og sparkle hele saken med Casco Husfix, la på 2 lag. Og så har jeg malt x-antall strøk med Akryl maling.. Eneste jeg mangler nå er forsegling, så skal på jakt etter noen som selger Rescon Mapecoat Dv i Hamar området i morgen

Noen som har tips til hvor jeg kan få tak i dette i disse trakter ?

Kan legge ut bilder av modulen jeg har laget etterpå
Inaktiv bruker
Ritus
har du noen bilder av karet ditt


Se på 43 litern og 60 litern på profilen.. Der har vi sånn bakgrunn..
Men er ikke så lett å se detaljer..
Hvilken lakk brukte du?
Og jeg skal ha filter bak bakgrunnen, så å lime det bakpå glasset er ikke et valg for meg.
Hei hei!
Bare sånn til opplysning.. Jeg har jaktet hele dagen på mapecoat dv, svindyrt var det! Til og med direkte fra fabrikken, dermed endte jeg opp med og dra inn på Aqua mania`s på Kløfta, der fikk jeg kjøpt meg en rålekker stein bakgrunn til den nette sum av 800 kr til min 160 liter..

Hadde jeg visst det før jeg begynte og bygge hadde jeg hatt 400 kroner til overs hehe :p Men men, prøve seg frem er viktig det
Tin-Tin
Hvilken lakk brukte du?


Fror ikke jeg ville valgt lakk på en bakgrunn. Har selv laget noen og har brukt Lady akryl - giftfri og den sitter godt. Denne bakgrunnen er 2 år gammel og like fin.

[External Image]

Fremgangsmåten finner du her
Takker SolVard.

Har sett bakgrunnene dine og hvordan du gjorde det, bare prøver å grave frem alle mulige slags synspunkter da det sprikes litt i meninger om det må forsegles eller ei..og om maller kommer seg fram til isoporen etc etc.
Synes bakgrunnene dine er flotte forresten
Og fint å høre at måten du har gjort det på har vart i to år, og kommer sikkert til å vare flere..betryggende
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap