Flytting av hule med egg

Nå har ancistrusene mine lagt egg igjen, og jeg må på nytt flytte hula og hannen over i ynglekaret. Men når er det best å foreta flyttingen?

Det første kullet flyttet jeg etter at eggene var klekket. Alt gikk bra, og småtassene vokste opp. (at de fleste døde i jula pga prikker, er en helt annen sak...)

Kull to ble flyttet dagen etter egglegging. Denne gangen var de ute av hula etter bare noen dager, og samtlige yngel døde innen svært kort tid.

Så da lurer jeg på om flyttetidspunktet har noen vesentlig betydning for resultatet. Kan jeg flytte dem mens det ennå er egg, eller bør jeg vente til etter klekking?
(de er trygge der de er nå, inntil de er frittsvømmende)
ad flytting av egg
Gratulerer med flere kullforsøk. #

Ute i naturen blir de værende der de blir lagt. Personlig ville jeg ha hatt dem der til de begynte å forlate hulen, men da får du jo et litt større problem med å fange dem inn, he he...
Det er veldig viktig at verdiene i vannet er så likt som mulig i denne perioden for de små sugekoppene/eggene. Hva med å sette en type fødekasse i selve akvariet hvor hulen med egg er, slik at de iallefall er i det samme elementet. Vet at de vanlige fødekassene blir for små, da jeg regner med at du vil at far skal være i nærheten.

Jeg flyttet i forrige uke en hule med L144 egg og hannen, mens han var inne i hulen, over i yngelkar. Dette gikk veldig bra, så jeg ville nok valgt å flytte når det bare er egg, før de klekker.
Hvor store?
Hva er størrelsen på eggene til ancistrusen? Og hvor store er yngelen når de klekkes? Er det for eksempel fare for at guppyer/neontetraer og fisk på denne størrelsen kan spise småkrabatene? Jeg har selv tenkt å prøve på ancistrus-oppdrett, så jeg bare lurer
tertit
Gratulerer med flere kullforsøk. #:) Ute i naturen blir de værende der de blir lagt. Personlig ville jeg ha hatt dem der til de begynte å forlate hulen, men da får du jo et litt større problem med å fange dem inn, he he... Det er veldig viktig at verdiene i vannet er så likt som mulig i denne perioden for de små sugekoppene/eggene. Hva med å sette en type fødekasse i selve akvariet hvor hulen med egg er, slik at de iallefall er i det samme elementet. Vet at de vanlige fødekassene blir for små, da jeg regner med at du vil at far skal være i nærheten.


Må evt flytte dem når de er nyklekket, før de forlater hula. Å fange dem inn etterpå, ser jeg for meg som en stor jobb... Dessuten så er det vel en viss fare for at de ender som snacks til scalarene om de slipper ut. Noe som også er grunnen til at jeg flytter dem.

Jeg har et 60 liters kar stående til dette formålet, og vannkvaliteten er ikke ulik hovedkaret, så jeg tror jeg går for flytting. Far blir selvfølgelig med, inntil han har sluppet alle ut. Da går både han og hula inn til mor igjen.



st3ff3n: Eggene er små, og ligger i en klump. Har du en hule av noe slag, så kan jeg vel nesten garantere at ingen fisk slipper forbi far som ligger og passer på eggene.

Etter klekking så blir yngelen i hula en ukes tid, og når de slipper ut, så vil jeg tro at de er for store til de fiskene du nevner.
De jeg er redd i hovedkaret mitt, er scalarene og praktbotiaen.
Tilfeldig bekjentskap
© Kim Kasnes
Reklame for plussmedlemskap