Hva er egentlig riktig om guppyens sorte flekk?

Det sies nesten alltid at en sort flekk på guppyhunnen betyr at den er gravid. Men er dette egentlig riktig? Jeg har også vært borti forklaringen at den sorte flekken kun viser at damen er kjønnsmoden. Etter min erfaring stemmer den siste forklaringen mye bedre. For det første pga. at jeg aldri har sett en guppydame uten den sorte flekken. For det andre fordi jeg har hatt mange guppydamer med sort flekk, som aldri har fått barn.
Så hva er egentlig riktig? Er det noen som har noe håndfast på dette (dvs. dokumentasjon, og ikke bare hva de har lært/hørt)?
Det mest håndfaste jeg vet om er vel egentlig det man selv har sett og opplevd på egne guppyhunner, slik du har Mine har også alltid "den sorte flekken" i større eller mindre grad. Har aldri sett en hunn uten. Alle mine har det.

Nå har jeg ikke fulgt med på de minste guppyene da, om de har dette fra de er små (hunnene) eller om det dukker opp når de blir kjønnsmodne som du sier. Men det høres helt logisk ut.

Det som er helt sikkert, er at den sorte flekken ikke betyr at man kan putte guppyhunnen i noe fødekar!! For da kan den jo bli værende der til evig tid
Den sorte flekken er godt synlig på yngel som bare er 4-5 uker gamle. Flekken blir mer fremtredende når hunnen er høygravid.
Ja, stemmer det^^
ja.. den ene hunn guppyen min har en stor flekk som har blitt veldig stor nå.. det tyder nok på at den er høygravid. Men jeg lurte på en ting. Er det normalt at hunn guppyer får en svart flekk ved haleroten, eventuel hvorfor?

Takk for svar
Det er ganske typisk, men jeg vet ikke hvorfor.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap