Oksehjertejakten

Tenkte jeg bare skulle fortelle resultatet av jakten min på oksehjerte. Det kan være av interesse for andre som sliter med å få tak i.
I dag greide jeg endelig å samle meg til å ta en ringerunde for å skaffe oksehjerte. Jeg endte opp med å bli henvist til Gilde fellesslakteri i Sarpsborg. Så var det telefon dit, og jeg ble satt over til salgsavdelingen. Joda, de hadde oksehjerte, men jeg måtte ha et kundenummer for å få bestille... De solgte for øvrig bare i 15-kilosblokker, noe som forsåvidt ikke gjør så mye. Jeg har plass i fryseren. Verre var det altså med kundenummeret. Jeg fikk da beskjed om å ta kontakt med Meny i Askim, og be dem bestille for meg. Det er herved utført, og en haug med oksehjerter ankommer på mandag. Jeg antar at jeg kommer til å stå på hodet i kjøkkenmaskina resten av den kvelden...

Så, moralen er: dra til en butikk med ferskvaredisk, og be dem om å bestille fra slakteriet. Da burde det gå greit. Ihvertfall hvis det er en butikk med god service
Fint at det løste seg for deg Er bare å be pent nok, så ordner ting seg oftest både fort og enkelt.
Var selv så heldig å få rett fra kua (les: nyslaktet, ennå varme hjerter) på det lokale slakteriet, etter å ha fått fatt i bossen sjøl.
Han ble rett å slett så fasinert over at fisk kunne ete dette, at jeg fikk handle under disk. En 50-lapp for en stappfull pose, var vel 7-8 kg i den, er vel heller ikke gærn pris
Frank Angell
En 50-lapp for en stappfull pose, var vel 7-8 kg i den, er vel heller ikke gærn pris :)

Normalt er dette kilopris

Dyrehagen, nå må du ikke prøve deg på å lage alt på en gang. Det kommer til å bli en skikkelig dryg afære med så mange kilo. Kjøttet skal gjennom kverna flere ganger.
Hvah??
Mater man fisk med HELE oksehjerter?? Hvilken fisk?? :S
Nope, en lager fòr til bl.a diskus med oksehjerte som en av ingrediensene, maler det opp
Les gjerne Geirs sin side om nettopp hjemmelaget okshjertefôr.
Geir Kristiansen
[QUOTE=Frank Angell] En 50-lapp for en stappfull pose, var vel 7-8 kg i den, er vel heller ikke gærn pris :)

Normalt er dette kilopris

Dyrehagen, nå må du ikke prøve deg på å lage alt på en gang. Det kommer til å bli en skikkelig dryg afære med så mange kilo. Kjøttet skal gjennom kverna flere ganger.

Kilospris her er litt over 40 kr/kg.
Jeg får se hvor mye jeg rekker på mandag. Jeg får nemlig besøk også, samt at jeg skal på jobb igjen, etter å ha vært sykemeldt en periode. Ligger an til skikkelig slitsom dag. Puh! Jeg gleder meg egentlig ikke til å sette i gang (med å lage fiskefor, altså), men det må jo gjøres. Tirsdag er egentlig ikke noe særlig bedre. Jeg skal ikke på jobb, men har fortsatt besøk og X antall avtaler. Trøsten er at jeg kommer til å ha nok fòr for lange, lange tider framover
Så det er egentlig ikke oksens hjerte, men storfe, og like gjerne ku som okse det lages av? Høres litt tøffere ut med oksehjerte kanskje, enn "kuhjerte-miks"?
mona o
Så det er egentlig ikke [I]oksens[/I] hjerte, men storfe, og like gjerne ku som okse det lages av?:-) Høres litt tøffere ut med oksehjerte kanskje, enn "kuhjerte-miks"? :-)

Er vel samme sak med fredagsbiffen Er ikke begrepet 'oksekjøtt' blitt forbudt rett og slett fordi det er misvisende? Så nå går det i storfekjøtt må vite. Storfe hadde jo (tidligere) den noe spesielle egenskapen at de skiftet kjønn etter døden rett som det var; de fleste levde som kuer, men alle endte opp som okser i kjøttdisken...
mona o
Så det er egentlig ikke [I]oksens[/I] hjerte, men storfe, og like gjerne ku som okse det lages av?:-) Høres litt tøffere ut med oksehjerte kanskje, enn "kuhjerte-miks"? :-)

Det stemmer aldeles, Mona. Slakteriet selger dette som storfehjerte, så de har ihvertfall sitt på det tørre De poengterte at det var storfehjerte, da jeg ba om oksehjerte.
Tror nok kanskje ikke jeg skal lage til alt med en gang, nei. I så fall må jeg kjøpe følgende:
10-20 røde paprikaer
2,5 kg reker
10 små bokser tetra discus
80 store båter hvitløk
40 gelatinplater
100 kapsler multivitamin
2 kg. spinat

Det kan bli i dyreste laget, særlig når man legger til over 600,- i storfehjerter. Bare 10 bokser Tetra Discus ville jo ha kostet skjorta, og mere til...
Hæ?
[URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=14&HKatID=]En hel liter Tetra diskus koster jo 210 kroner[/URL]. Det var jo ikke mye?

Hvor mange liter trenger du egentlig til denne blandingen? Trodde oksehjertefòret var fòr i seg selv jeg. Men skal det tilsettes boksevis med diskusgranulat så er det jo bare en fyllmasse eller måte å drøye ut boksefòret på?
Det er vel ikke noe poeng å lage for mye mat på en gang, det skal jo spises også. Laget vel selv 4-5 kg, og dette ser ut til å holde i for lang tid
mona o
Hæ? [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=14&HKatID=]En hel liter Tetra diskus koster jo 210 kroner[/URL]. Det var jo ikke mye?

Jeg tviler sterkt på at man får en så god pris på foret her i Askim. Må titte på det jeg har: Her er det 79 for 2,5 dl. Egentlig billigere enn jeg hadde ventet, ja. Ellers er Tetra stygt overpriset i små, lokale dyrebutikker (og det er kun en av butikkene her som fører Tetra). Blæh! Det er en av grunnene til at jeg svært sjelden handler Tetra-produkter. De er dyre i forhold til andre produkter, og jeg opplever dem ikke som bedre.

Jeg antar at grunnen til at man putter Tetra-for i oksehjerteforet er for å gjøre foret allsidig nok. Jeg lager ikke oksehjertefor for å spare penger, men for at discusene mine skal få det de faktisk trenger under oppforing.

Jeg leker også med tanken å putte litt mygglarver i den første porsjonen (en liten porsjon), rett og slett for å få dem til å spise foret. Jeg har oppdaget at discusene er ganske så selektive når de får mat. Kun de to største fiskene napper litt i oksehjerteforet (frossent fra dyrebutikken) jeg serverer dem. Jeg bruker å gi dem en kladd med dette først, og la det gå noen få minutter før de får mygglarver. Egentlig liker de kun mygglarver, men jeg forsøker å lære dem til å spise andre ting på denne måten: Å servere dem det de egentlig ikke vil ha, mens de er sultnest. Jeg har prøvd mye forskjellig, men de er ikke mye villig til å ta det foret jeg vil gi dem. De er ikke akkurat overlykkelig for f.eks. tørrfor (som f.eks. Tetra Discus eller Seras discusfor). Og de er altså heller ikke overlykkelig for oksehjerte, så her har jeg definitivt en utfordring. Det kan jo være at jeg er heldig med hjemmelaget for, ettersom dette også inneholder andre ingredienser. Vi får se etter neste uke
Tilfeldig bekjentskap
© Stefan Sjöberg
Reklame for plussmedlemskap