Slå av lyset i 15 min to ganger om dagen. Hjelper dette?

Når jeg var innom dyrebutikken for litt siden for å kjøpe inn diverse utstyr osv fikk jeg høre at hvis jeg kobler lyset til et tidsur som slår av lyset to ganger om dagen (i 15 min), vil ikke algene klare seg.

Men kan nesten ikke tenke meg at dette har noen spesiell virkning. :/
Er egentlig litt skeptisk til deres kunnskaper når de absolutt ville prakke på meg alt som var av salt og usakligheter selv om jeg sa at jeg hadde diverse maller og snegler i karene mine.

Men jeg tenkte jeg skulle prøve det uansett. Men har fortsatt ikke sett at det har noen virkning (etter 1 uke)

Skal dette egentlig hjelpe noe eller vil det bare påføre fiskene unødvendig stress?
Har du lyset stående på hele døgnet sånn ellers? Det skal stå på i ca 10-12 timer per dag, sånn ca. (Det er ingen fasit for dette, men det burde være på i 10 timer minimum for planter sin del.)
Tror det har meget lite å si om du slukker lyset i 15 minutter 2 ganger om dagen...
lyset står på 10 timer om dagen, eller 9 timer og 30 min hvis du trekker fra 2x15min.

De sa algene ville mislike dette slik at de ikke klarte å formere seg ellerno :p
så tror nesten jeg bare skal slutte med dette.
TyR
lyset står på 10 timer om dagen, eller 9 timer og 30 min hvis du trekker fra 2x15min. De sa algene ville mislike dette slik at de ikke klarte å formere seg ellerno :p så tror nesten jeg bare skal slutte med dette.

Hmm... Dette var merkelig... Har du algeetende fisk i karet? Forer du mye? (overforing gir næring til alger) Hvilket lysrør? Lysrøret kan være av en type som skal ligne mest mulig på sollys, og da vil du mye lettere få algedannelse enn hvis du kjøper et annet.. (Kan ikke så mye om lysrør ennå, men jeg vet det finnes. )
et tips
JEG FIKK ..... skru av lyset en uke ! da dør algene......
Aldri prøvd det selv da, men kanskje jeg skulle jeg har fått rødalge eller hva det heter- MØKK
Dette hørtes veldig merkelig ut! I utgangspunktet synes jeg det bare høres ut som ekstra stress for fiskene som er oppi der.

Har lest en del tråder her inne om algebekjempning, med svar fra moderatorer og langvarige akvarister, og siden ingen har nevnt dette, tror jeg det bare er tull.

Har man et omfattende algeproblem, kan man la lyset være helt av i x antall dager, men ikke så lenge at plantene dør (maks 5-6 dager?, kommer an på plantene).

Ellers enig med St3ff3n. Evt reduser foring, sjekk hvilke lysrør du har, algespisere etc.

Ps: Det jeg gjør ved algeproblem i et kar er å sette inn Hornblad. Den planten tar alt av næring fra dem, og det meste er vekke innen en uke.

"liten overlapping med Musa"
Takker for svar,
Men jeg har egentlig ikke noe stort algeproblem nå mer. men før hadde jeg utrolig mange forskjellige planter i karet mitt, og det ble overfyllt med hornblad som ble heldekket med alger. Synes det ble for slitsomt å kutte de ned hver dag så jeg tok en storopprydding i karet og fjernet _alle_ plantene som hadde algevekst på seg. valgte også å kutte ut hornblad og vasspest osv.

Har 3 forskjellige algespisere + 10 eplesnegler for tiden, som ser ut til å holde algene i sjakk..

Når det kommer til lys så har jeg 2x 20w 10000k som fulgte med akvariepakken jeg kjøpte.
Har egentlig null peiling på lys =)

Det høres meget suspekt ut, at algene skulle bukke under, av slike korte avbrudd. Alger er mikroplanter, som krever mye mindre av alt, sett opp mot ønskede planter, og jeg ser derfor dette tipset som ren visvas

Ut i fra det du beskriver om lyset til karet, har jeg sterk mistanke om at du er eier av ett Resun akvarie, kjøpt hos Tropehagen?
Lysene som følger med her, er ikke det jeg vil definere som godt...
Forsøkte å finne ut mer om disse rørene på produsentens side, men det var det ikke noe lurt å finne, selv ikke med masse venting ;p Tror de må ha 14k linje til den serveren :p

Jeg vil derfor tro at i alle fall noe av algeveksten kan spores tilbake til feil\ dårlig lys til akvariet.
Jeg har selv meget god erfaring med Hagens lysrør, Life-gloII, gjerne i kombinasjon med Sun-glo, om en ønsker ett noe varmere lys i akvariet.
Inaktiv bruker
Resun er vel koreansk eller kinesisk, så hvis serverne deres ligger der borte så er det ikke rart sidene er treige
Men Resun er bare drit ja. Har det selv, og vil anbefale folk å styre unna. Selve akvariet virker helt greit, men resten er ikke akkurat så mye å skryte av
Resun er kinesisk, stemmer det

Har forresten disekert ett lysarmatur fra denne produsenten (fikk det, var knust i en ende).
Johans utsagn om at det er bare dritt er å ta forsiktig i... Flere av kablene inni armaturet, hadde alt for mye isolasjon fjernet, og dette kunne i værste fall endt med kortsluttning.
Hadde tenkt å bruke holderne til dette armaturet, men til og med de var så skrantne, at de hanvet på sølpa :p
Jepp, er Resun ja. Kjøpt på tropehagen :P
Da tror jeg nesten jeg bestiller meg noen nye lysrør.
^^
Jeg er ingen kjempe ekspert men jeg har opplevd min andel av alger,og det som virket best for meg var følgende:

-ingen overforing
-blokkere ute alt naturlig sollys
-4 timer lys hver dag (i håp om at plantene skulle klare seg bra,hvorvidt det hjalp vites ikke ;p)
-kjøpe inn diverse reker
-vannskifte ca 50%
-forsiktig fjerne algen jeg fant på planter og andre sted hver dag

etter 1 uke bør ting begynne å ordne seg,men som sagt jeg er ingen kjempe ekspert

Jeg har lignende algevekst på plantene mine nå men den har begynt å forsvinne igjen. Det ser litt ut som om de 2 elefantfiskene mine spiser den av fra plantene i ny og ne,ser hvertfall ikke ut som om de har gnafset på selve plantene mine.
Står i nye planteboken min som er genial ellers at et lengre avbrudd, på 2-3 timer midt på dagen skal hjelpe fordi alger er avhengig av uavbrutt lysmengde i helst 7-8 timer. Så nå har jeg 5 timer så 3 timers pause og så 6 timer til. Som en liten testperiode.
biXen
Står i nye planteboken min som er genial ellers at et lengre avbrudd, på 2-3 timer midt på dagen skal hjelpe fordi alger er avhengig av uavbrutt lysmengde i helst 7-8 timer. Så nå har jeg 5 timer så 3 timers pause og så 6 timer til. Som en liten testperiode.

Det var interessant! Kan du fortelle oss tittelen på den boka?
ottarev
Det var interessant! Kan du fortelle oss tittelen på den boka?

Encyclopedia of Aquarium plants. Den inneholder greie lister over det mest basic med akvariedrift også, meget bra bilder og illustrasjoner, og såvidt jeg kan se riktig informasjon stort sett over alt. Står om alt fra hvordan planter fungerer til hvordan de er bygd opp, og hvordan de forskjellige artene skal pleies, så er det avsnitt med aquascaping og plassering osv. Finner den på amazon.com
Hvordan fungerte den "intervall-belysningen", BiXen?
Innbiller meg at den pauset grønnalger litt, de ble ihvertfall ikke store klaser like fort som før jeg begynte med det. Men jeg har som sagt intervall med ETT avbrudd på 2 timer.

Den hjalp ikke mot sånne harde alger som penselalger i det hele tatt. De trenger ikke særlig med lys i det hele tatt.
OK! Men du mener altså at det er såpass virkning at du har fortsatt med dette?
Akkurat nå er jeg armaturløs, men ellers er det i bruk ja når jeg har det ja.

Hadde grisemye sånn grønnalger en stund, begynte med dette lyskuttet og det kom mye mindre av det og saktere, og litt er i grunn noenlunde dekorativt så da gjorde jeg ikke så mye med det. Men jeg kan jo ikke si 100% sikkert, det er mye i vannet som bidrar til alger, men i og med at jeg i den perioden bare forandra en ting så antar jeg det. Skifta ikke noe mer vann enn jeg gjorde før det ihvertfall.

Men jeg tipper at hvis jeg hadde fjerna litt aggressivt på algene også så kunne jeg holdt det minimalt. Fikk etterpå mer problem med penselalger som ikke er lysrelatert uansett.

Det er ihvertfall verd et forsøk, plantene lider ikke av det ifølge boka på hvordan de fungerer så, og det er logisk nok.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap