Kappe innv. bakgrunn med trerot på?

Hvordan ville det se ut tro, å kappe 10 cm i høyden på en bakgrunn med Amazonas-preg som har en trerot innfelt? Ville det bli stygt, og ødelegge hele bakgrunnen?
Det måtte vel blitt i overkant man kapper den i så fall? Eller er det best å kappe den nederst?

Jeg har undersøkt både høyt og lavt etter innvendig bakgrunn med målene 100 x 40, som kan passe til min 160 liter Aqualine. Men med 40 cm høyde er bakgrunnene gjerne bare 80 lange. Jeg sjekket Aqualines nye serie Prestige bakgrunner, men dessverre var de litt for plastikk-glinsende for min smak (har sett den og tatt på den).

Alternativet jeg da sitter igjen med, som ikke koster skjorta og ikke bygger ut halve dybden i karet, er [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=1934&HKatID=]Papilion hos Webzoo[/URL]. Denne har jeg fra før, men uten trerot innfelt, i en 128 liter. Den er jeg faktisk utrolig godt fornøyd med, den er ru og sandete i overflaten og ser veldig naturlig ut. Den brunrøde fargen er veldig naturlig, som terrakottaleire.

Nå har jeg lyst på den varianten med treroten innfelt, men den finnes bare i 100 x 50 cm.... Så spørsmålet er da om hele greia ser ødelagt ut om jeg fjerner 10 cm ovenifra, slik at trestammen i rota blir en del kortere...?

Hva tror andre ?

[External Image]
Inaktiv bruker
Du kan vel alltids prøve å dekke først den øvre delen og se på den fra avstand, så den nedre å ser hva som ser best ut? Da får du i alle fall en god pekepinne på hvordan det vil se ut=)
Det blir denne bakgrunnen, garantert. Jeg er som sagt veldig fornøyd med den andre jeg har av samme merke, men den er altså uten trerot.

Dersom jeg følger forslaget ditt Johan, og jeg på forhånd da ser at det vil bli rart å kappe den som foreslått, så får jeg heller snu litt på hvor bakgrunnen skal plasseres Den passer i 250 literen mht cm-mål, så... selv om jeg ikke hadde tenkt å ha innvendig bakgrunn i 250 literen, så får jeg vel det da (om det ikke blir fint å kappe den).

Da er det bare å sette seg ned og vente, bakgrunnen er bestilt.
Dersom du ikke blir fornøyd, kan du bare male rota rød og selge den til Røde Kors
Hvis det blir rart å ta såpass mye over eller under kan det jo være en ide å ta 5 cm begge steder. Litt mer jobb, men kan jo være at det ikke ser helt dumt ut...
Hei Mona.

Hvis det kan være til noen hjelp lekte jeg meg litt med bilderedigeringsprogram på pc'en og beskar da bakgrunden på tre forskjellige måter:

Bilde 1: Tok av 10cm oppe.

Bilde 2: Tok av 10 cm nede.

Bilde 3: Tok av 5cm opp og 5cm nede.

Mvh Sondre.
Genialt, Sondre

Selv ville jeg nok tatt 5 cm på hver side, men for den del; mye av den nederste delen vil jo uansett forsvinne i bunnlaget, så resultatet blir vel at mye av bunnen på rota forsvinner uansett...
10 cm. over...
Jeg syntes 10 cm. over,
da går litt av roten vekk pga. grus og det blir på en måte 5 cm. under og 10 cm. over.
Jeg syntes det virker som en grei løsning, den hadde jeg gått for.
Takk, Sondre Ser helt klart best ut å ta litt fra begge steder, istedenfor alt på en kant. Fem cm over og fem cm under vil sikkert bli best. Mer jobb som nevnt ovenfor, jeg prøvde meg jo på latmannsvarianten først, og foreslo kun å kappe den ene kanten

Det blir egentlig bare å vente og se, for det blir alltid annerledes når man har det i hendene og ser med egne øyne.

Skal bli godt å tømme den algebefengte og neglisjerte 160 litern *himler med øya* Kan ikke huske sist jeg gjorde noe konstruktivt med det karet

Så mens karet renses og vaskes for både alger og møkk før bakgrunnen kan silikoneres på plass og deretter tørker et døgn, må nok fiskene hospitere i et eller to små kar uten innredning (og med filterne sine medbragt, det er to filtere).

Gleder meg til denne bakgrunnen altså! Det blir snaskens)
Må bare ta opp den gamle tråden her..

Lurer sånn på om du ble fornøyd med bakgrunnen?
Må være naturtro og ikke bygge ut så mye..

Er så vanskelig å få et skikkelig inntrykk av den på nettet..
Jeg var vel forsåvidt fornøyd med den, den var veldig pen synes jeg. Men den tok veldig mye plass, ja... den delen av bakgrunnen som var trerot, bulte veldig ut i karet og var ganske ruvende. I tillegg synes jeg at det ble umulig å bruke ekte trerøtter i akvariet etterpå, rett og slett fordi det fremhevet da at den falske var falsk, om du skjønner hva jeg mener Det skar seg, med andre ord, jeg synes ikke det så bra ut, så da måtte jeg innrede karet uten ekte trerøtter i tillegg. Noe som er et savn for meg, for jeg elsker å bruke trerøtter i akvarieinnredningen

Det 250 liters karet er forresten solgt for lengst, ett år siden, så jeg har det ikke lenger.
Hmm..
Var det jeg var redd for. At det ikke så ekte ut sammen med røtter. For røtter må man jo ha!!

Skal ikke være lett å finne en naturtro bakgrunn som ikke bygger ut til et sør-ameria akvarie. Samtidig som man skal få plass til innsuget bak.

Hvis noen har noen tips er det bare å komme med. Lage selv eller ha svart bakgrunn vil jeg ikke.

Takk for svar Mona
Papillon-bakgrunnen uten trerota innfelt er veldig fin! Den har jeg i 4 akvarier, hehe

Den kan skyves ganske langt inn mot bakglasset, ikke noe problem. Jeg har nok ikke kjøpt min siste av akkurat den, jeg er veldig begeistret for den. De har en så fin, naturtro og behagelig terrakotta-aktig, harmonisk farge som glir flott inn i akvariemiljøet. Med masse planter rundt smelter alt sammen i hop til et flott skue

PS! Jeg skal se om jeg finner bildene jeg tok av en montering av den bakgrunnen, som viser hvor tett inntil bakglasset man får skjøvet den. Strukturen stikker nemlig mest ut foran på bakgrunnen, ikke så mye bak
Jeg fant bildene Et kjapt søk bare.

De er lagt ut i et innlegg på side 42 i den personlige akvarietråden min, men jeg kan sette dem inn her også så du får se.


Bildene er tatt ovenfra.
Lysarmatur fra Akvastabil er lagt på, god klaring fra lysrørsreflektoren til bakgrunnen.
[External Image]

Høyre side
[External Image]

Her har jeg latt bakgrunnen stå litt lenger ut, sånn at jeg får plass til varmekolbe og filterets innsugsrør bak der. Det er ingenting i veien for å sette bakgrunnen littegrann på skrå slik, skjønner du Det synes forresten ikke når karet er beplantet.
[External Image]


Vann og lys, men ingen innredning ellers enda
[External Image]




Oi Mona!

Det så jo akkurat ut som slik jeg hadde forestilt meg bakgrunnen min!
Perfekte farger biotopmessig (i allefall i mitt hode), stjeler ikke mye plass, men man får innsuget bak. Ikke så altfor dyre er de heller ser jeg.
Og det så mye finere ut hos deg enn i nettbutikken. Perfekt!

Leser tråden din, så rart jeg ikke husket det. Men er kanskje lange siden.

Der sparte du meg for en "bakgrunnbekymring" ; )
Takk for hjelpa!
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap