Hvor ofte skifter dere vann?

Hvor ofte skifter dere med tanganyika kar vann? Har kjøpt meg nytt kar på 530 liter og lurer egentlig på hvor mye vann jeg kan skifte uten at det blir for mye. Og hvor ofte..
Jeg skifter omtrent en gang i uken på hver av dem.
54-literen er mest belastet med fisk i forhold til vannmengden, så der skifter jeg ut omtrent halvparten av vannet, men 120-literen skifter jeg vel.. tja.. ca 30 liter.

Det hender at vi bytter to ganger per uke i 54-literen, men det er fordi vi er to personer i husstanden, og det hender vi omgår hverandre litt *rødme*.
Eksempel: Min kjære kommer hjem midt i vannbytteprosessen, og bryter ut: "Skifter du vann igjen?? Jeg skiftet jo der igår!"

hehehe
kjenner meg igjen men det e som oftest "mater du de nå igjen? Har allerede matet de idag"..
Takk for svar
Hehehe, kjenner meg igjen i den også, men da er det stort sett jeg som stiller spørsmålet
Svaret jeg får er alltid: "Jammen, de ser jo sååå sultne ut.."

trenger man å skifte vann da?
Mine drikker jo aldri opp det de har engang. Etter jeg tok av dekkglassene drikker de ca 100 liter i uka, så det må jeg jo fylle på, men ellers tar jeg sjelden ut vann. Av og til "støvsuger" jeg bunnen, 40-60 liter. Men bytter vann? Ikke det siste året ihvertfall.
Rambo
Mine drikker jo aldrig opp det de har engang. Etter jeg tok av dekkglassene drikker de ca 100 liter i uka, så det må jeg jo fylle på, men ellers tar jeg sjelden ut vann. Av og til "støvsuger" jeg bunnen, 40-60 liter. Men bytter vann? Ikke det siste året ihvertfall.

Enten har du en forferdelig god sans for humor, eller så.........Fikke meg uansett en god latter.
Jeg merker fort på butikken der malawi og thanganyica går i 54 L at de liker veldig godt nytt vann 1 gang i uka. Hadde aldrig forventet at de skulle komme yngel, men det gjør det søren med Så 30% vannbytte en gang i uka ser ut til å være veldig greit for disse fisken
Nystarte Malawi
Jeg har nystartet akvariet med Malawi oppi. Jeg har vært å kjøpt Biltema sand, ble anbefalt det. men det er jo umulig å rense den sanda, da det blir med en del i slangesugeren. Er dette noe jeg må regne med, eller? Hvor ofte må vi rense ut vann til dem? Det ser tåkete ut i karet, mellomting av det og klart, hva er galt da? Venter spent på svar her.
Hilsen kreps69
støvsuge en gang i uka.. den er grei.. men hva med å ta ut all fisken og vaske steinene og plantene etc.. hvor ofte skal man være så grundig?
Akkurat den biten er egentlig grei. Har et selskapsakvariet med masse forskjellig, men der har jeg stein oppi, den er jo enkel å støvsuge. Men den biltemasanden er håpløs. Sanden går opp i støvsugeren og jeg tapper ikke bare vannet men også sanden. Hva må jeg gjøre da. PS. Sanden er bedre i dag, men sånn ellers når jeg skal renske, da blir jo problemet der. Må Malawi fisk ha så fin sand?
Techniza
støvsuge en gang i uka.. den er grei.. men hva med å ta ut all fisken og vaske steinene og plantene etc.. hvor ofte skal man være så grundig?

Så grundig skal du etter min erfaring aldri være. Om det behovet skulle melde seg at alt trenger en skrubb pga. alger el. så får du ta litt om gangen og se på rutinene dine for å forebygge.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap