Killier og salt

Jeg kjøpte noen killier på storauksjonen til OAK i går. På pakken til to av dem (dette er torvlekere) står det at man skal tilsette salt i vannet. Men dette er da ferskvannsfisk. Hvorfor salt? Og stemmer dette?
Da jeg ikke kan så mye om disse killiene, dristet jeg meg til å sende spørsmålet ditt videre til en som vet og kan det meste om søramerikanske torvlekere..

Her er hva jeg fikk til svar:

"I utgangspunktet skal ikke noen av disse fiskene ha salt i vannet, hvis de da ikke er vant til det fra før... (Var det ferdig fisk eller torv vedkommende kjøpte?) Hvis det er "ferdig fisk" så kan hun godt trappe saltinnholdet sakte ned gjennom de ukentlige(?) vannskiftene. Men, når det gjelder Austrolebias affinis så kan de med fordel holdes under 20 grader, hvis det er mulig.
Aus.affinis trenger et lite syltetøyglass med torv til å dykke i, for å leke. Leptolebias-artene legger egga sine direkte i torva og trenger ikke noe tjukt torvlag i akvariet. Leptolebias-artene er det forøvrig mulig å få unger av UTEN å tørke torva også! Men det vil avhenge av hvor godt du fôrer fiskene (og dermed hvor mange egg som vil bli produsert/brutto) og det vil ikke bli all verden med yngel. Men det går...
Vel, ingen av disse artene er det jeg vil kalle "nybegynnerarter", selv om de ikke er verdens vanskeligste annuelle arter."

Så da vet vi det

Fikk ellers vite:
"Når det gjelder det med lav temp på Austrolebiasen, så gjelder det fisk som er ungfisk/voksne. Direkte yngel kan hun godt holde på litt høyere temp, er min erfaring."

Erfarne killioter er utrolig snille og hjelpsomme!
Takker veldig Det er ikke bare erfarne killioter som er veldig greie. Erfarne akvarister er også veldig greie! Jeg antar at du bringte artsnavnene mine videre, ettersom killioten visste hvilke fisker jeg hadde
Det kan godt stemme at austrolebiasen skal ha kaldere vann. Jeg sliter litt med å huske hvem som er hvem av austrolebiasen og leptolebiasen, men jeg la merke til at en av dem vil ha kaldere vann enn den andre. Så den arten ble den heldige vinneren av et akvarium uten varmekolbe

En kjappere titt nå, viser at det var leptolebiasen som var vinneren av akvarium uten varmekolbe. Den skal heller ikke ha varmt vann, i følge fiskebasen. Temp: 20-22. Men da fjerner jeg også varmekolba fra australebiasen også. Kolba har jeg definitivt bruk for andre steder Killier er bare herlige fisker. Jeg var på nippet til å kjøpe nye killier i dag (samme art som jeg ikke fikk tak i på auksjonen), men det ble ei kule i stedet!
Jeg skal bringe takken videre til rette vedkommende
Han blir sikkert glad for å få en takk
Han har hjulpet meg gjennom mitt første år som killiot, svart på utallige mailer og virkelig vært enestående!

Han kjenner godt til artene, spesielt til Austrolebias'en, da det var han som innførte arten til landet i sin tid.
Enig med deg at varmekolber til killi er totalt bortkastet. Det er nok pumpe også.. Ville heller ha satset på en liten luftpumpe, slik at det blir noe bevegelse og oksygen til vannet uten at fisk og torv flyr veggimellom

Killier er noe helt spesielt, ja
Tror nok det er der jeg kommer til å ende opp etter noen flere år som ferskvannsakvarist.. men tiden får vise
En liten tilleggsopplysning
Dine Leptolebias minimus har lokalitet "Inoa", sånn i tilfelle du ikke vet det..
Dette garanterte han med 99,99 % sikkerhet
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap