Å stjele små nyklekte wigglers (yngel) - hvordan?

Kull nummer to med Apistogramma trifasciata har klekket i 128 literen, og mor vokter sine små hjelpesløse wigglers på en "steinhylle" oppe på den innvendige bakgrunnen.

Dersom jeg skal ta dem ut og drette dem separat, hvilket tidspunkt er det best å ta dem på? Vente til de har brukt opp plommesekken og er klar til å spise? Det er i så fall litt gambling, for hvem vet hvor lenge hun greier å beskytte dem mot sultne Corydoras. Men i så måte har hun jo tenkt smart, de hadde vært mer utsatt om hun la dem helt nede på bunnen. Ser ikke ut til at Corydorasene tenker på å lete lenger opp langs bakveggen etter mat

Så er spørsmålet hva jeg skal fjerne ynglene med. En pipette? Eller en luftslange som jeg fører ned i et lite yngelkar, som jeg har fyllt med vann fra akvariet?
Kan tenke meg det er skjøre små skapninger, så det er viktig at "trøkket" ikke blir for hardt. Da slår de seg i hjel på tur gjennom slangen (derfor tynn luftslange).

Hvordan pleier dette å gå når folk flytter små, nyklekte yngel? Stort frafall pga flyttesjokket, eller går det bra for dem?

Jeg pleier liksom alltid å flytte egg, jeg ikke yngel.
Inaktiv bruker
hei
har ingen erfaringer med den arten der, men har gjort ange forsøk på dette på sebra ciklide yngel. Der venter eg lengst mulig etter at dei er svømmedyktige- ca 2-3 dager etter at egget nesten ikkje er synelig, og så tar eg dei med slamsugeren eller en hov. Det er helt klart størst antall som overlever av dei som er tatt med hov, men det er bare ca 5 av 50 som vokser opp.. (kullene er på ca. 200 yngel vil eg tro) med slamsuger har alle dødd etter få dager hit til, bruker ganske tynn slange, va størelsen av 2 sugerør i sammen..
Så min ide er i alle fall en liten hov Men du bør kansje ikkje ha for store forhåpninger om mange som overlever stresset, sjølv om det helt sikkert er andre "regler" for corryane
Kan du ikke bare flytte coryene for ei lita stund?
Har med hell..
..flyttet palettyngel.

Alderen på yngelen var ca 2 uker. (De skulle plasseres i eget kar uten foreldre)
Hov var litt håpløst mellom steiner. Men en slange (12mm) hvor trykket/suget ble justert med fallet ned i en bøtta gikk dette greit. Slangen ble holdt nede i vannet i bøtta. (Var også langt raskere måte å hente inn 40-60 yngel med slange en hov....)

Vanskelig å si hvor mange som overlevde, men godt over 50% (Mulig så høyt som 80-90%)

Jeg ville foretrekke en slange som har en diameter større en yngelen. Tanken er da at en større dimensjon reduserer risiko for skader. Ville tro at skader oppstår i det yngelen entrer slangen eller "plasker" ned i bøtta..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap