- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Vannverdier i norske kommuner.
Vannverdier i norske kommuner.
Tenkte jeg skulle starte en tråd hvor folk kan opplyse om vannverdier i de kommunene de bor i.
Dette er fint å vite hvis man f. eks. skal flytte.
Jeg starter med min kommune: Lillehammer
Grunnvann
ph: 7.5 - 7.9
Klorid: 4.5 mg/L
Sulfat: 14 mgSO4 / L
Flourid 0.1 mg F/L
Kalsium 20 mg Ca/L
Jern 0.1 mg Fe / L
Alkalitet 0.9 mmol / L
Hardhet: 3.1 - 3.6 dH
Informasjon kan hentes hos kommunen, hvis de ikke har sendt ut dette.
Dette er fint å vite hvis man f. eks. skal flytte.
Jeg starter med min kommune: Lillehammer
Grunnvann
ph: 7.5 - 7.9
Klorid: 4.5 mg/L
Sulfat: 14 mgSO4 / L
Flourid 0.1 mg F/L
Kalsium 20 mg Ca/L
Jern 0.1 mg Fe / L
Alkalitet 0.9 mmol / L
Hardhet: 3.1 - 3.6 dH
Informasjon kan hentes hos kommunen, hvis de ikke har sendt ut dette.
Postet 30.01.07 kl 07:23
Postet 08.02.07 kl 19:55
Postet 12.02.07 kl 15:11
Postet 12.02.07 kl 15:20
Ski kommune (sør for Oslo)
Jeg har fått supert akvarievann nå! )
Ski kommune har ikke eget drikkevann, men har avtale om vannlevering fra Oslo (Elvåga i Østmarka).
Tidligere og i de første to årene jeg hadde akvarium, måtte jeg alltid styre med ph-senkende middel på alt vann jeg skulle bruke i akvariene mine.
Kranvannet hadde nemlig en ph-verdi på mellom 8.0 og 8.2! Skrekkelig for en Sør-Amerika entusiast som meg!
Men her tidligere i vinter, det må være et par mnd siden snart, så oppdaget jeg plutselig at kranvannets ph-verdi hadde stupt... ned til et flott nivå!! Ph-verdien her er nå på 6.9 til 7.1 (jeg måler digitalt). Det er så supert at jeg bare storkoser meg nå ved vannbytter *he-he* Bare å pøse oppi uten å blande noe.
Nå er plutselig flaska mi med ph-senkende eikebark-ekstrakt begynt å samle støv! Og jeg krysser fingrene hardt og inderlig og håper at de flotte akvarievannverdiene er kommet for å bli
Jeg har lett gjennom Ski kommunes nettsider, men finner ikke et ord om vannanalyser som gir den flotte infoen som forfatteren av hovedinnlegget i denne tråden fant.
Ski kommune har ikke eget drikkevann, men har avtale om vannlevering fra Oslo (Elvåga i Østmarka).
Tidligere og i de første to årene jeg hadde akvarium, måtte jeg alltid styre med ph-senkende middel på alt vann jeg skulle bruke i akvariene mine.
Kranvannet hadde nemlig en ph-verdi på mellom 8.0 og 8.2! Skrekkelig for en Sør-Amerika entusiast som meg!
Men her tidligere i vinter, det må være et par mnd siden snart, så oppdaget jeg plutselig at kranvannets ph-verdi hadde stupt... ned til et flott nivå!! Ph-verdien her er nå på 6.9 til 7.1 (jeg måler digitalt). Det er så supert at jeg bare storkoser meg nå ved vannbytter *he-he* Bare å pøse oppi uten å blande noe.
Nå er plutselig flaska mi med ph-senkende eikebark-ekstrakt begynt å samle støv! Og jeg krysser fingrene hardt og inderlig og håper at de flotte akvarievannverdiene er kommet for å bli
Jeg har lett gjennom Ski kommunes nettsider, men finner ikke et ord om vannanalyser som gir den flotte infoen som forfatteren av hovedinnlegget i denne tråden fant.
Postet 12.02.07 kl 17:52
Endret: 12.02.07 kl 17:58
Postet 12.02.07 kl 18:24
Helge HSjekket på Vann og Avløpsetatens sider, og der lå det jammen en varedeklarasjon! Forbedret informasjon! [URLBLOCK1]
Kan du skrive det sånn for.eks:
Trykk!
Det gjør du sånn:
[ URL=*LINK*]Trykk![/URL]
(Fjern mellomrommet og legg til link)
Postet 12.02.07 kl 18:25
Endret: 12.02.07 kl 18:28