Spørsmål om haier og akvarium

Hei

Jeg er ny i "gamet", og lurer på kjøpe meg 1-3 haier av en type som er mest mulig lik de man ser i havet på tv.

Hvilke haier til akvarium kan jeg velge da? Post gjerne med bilder om du har.

Og hvor stort bør akvariumet være for haier som blir over 30cm store?

Mvh
Eirik
En liten hai bli ca 1 meter lang, de som du ser på TV er haier som lever i åpent vann. Dette er haier som krever stoor plass. Pluss at de er veldig vanskelige å holde, selv for offentlige akvarier.
Så dersom du ikke har veldig stor plass og godt med penger, vil jeg si glem det.
Saltvann er dyrt, og du trenger fort et på flere tusen liter.
Hmm... på de to dyrebutikkene jeg har vært innom, har dem sagt at det holder med et på 400-500 liter hvis man skal ha en Paron Hai eller hva de kalte den, og den kunne bli over en meter..

Er en annen litt spesiell haiart du snakker om?
Åjåjåjåjåj! Det ringer i allefall en alarm i hodet mitt når jeg hører "1 meter" og "500 liter"....

Ikke sats på det! Haien vil ikke trives. End of story.
Paroon hai ligner ikke på en hai.
Det finnes ingen fisk man kan få til et ferskvanns akvarie som ligner noe på det man ser på Discovery. Fiskene blir ofte kalt hai, fordi det selger.
De haiene på TV krever store områder å bevege seg på.
Klarer en av dere å oppdrive noen bilder av Paronhai da? Så jeg får se den selv...

Var nesten bare den dyrebutikken visste om de to jeg spurte...og de måtte bestilles og var sjeldne sa dem..

De sa at Paronhai var det nærmeste man kom virkelige haier man ser på Discovery og sånt... bare tull dette da altså?
Første stedet å leite etter info, er vel vår eminente fiskebase. Der er det både bilde, og info om paroonhai.

Til ett kar på 4-500L, vil jeg si at maks størrelse på fisken (unntak arter som forholder seg i ro store deler av døgnet, f.eks maller) bør være 15-20cm. Å holde fisk som blir giganter, i små kar med argumentasjonen om at de vokser etter størrelsen på karet, er gammeldags, feil og på grensen til uetisk
Paroonhai er en malle, ikke en hai.
Frank Angell
Første stedet å leite etter info, er vel vår eminente fiskebase. Der er det både bilde, og info om [URLBLOCK1] Til ett kar på 4-500L, vil jeg si at maks størrelse på fisken (unntak arter som forholder seg i ro store deler av døgnet, f.eks maller) bør være 15-20cm. Å holde fisk som blir giganter, i små kar med argumentasjonen om at de vokser etter størrelsen på karet, er gammeldags, feil og på grensen til uetisk :)


Åja, nei begge de dyrebutikkene jeg var innom sa at har ikke fisken større plass, så blir den ikke større enn det den "føler" for å være etter akvariets størrelse, men mente at man burde ha en som var mellom 400-500 liter..

Når jeg så på bildene så er jeg helt enig i at denne ikke ser ut som noen spesiell hai..
Noen som vet om noen andre virkelige haiarter man kan få tak i?
Det er vel svært få hai-arter som er rene ferskvannsfisk, så da er det jo saltvann det er snakk om.
Det finnes garantert små haier, som kan egne seg i ett saltvannskar, men meget tvilsomt arter som er i handel. Tror generelt at hai, er noe du selv må skaffe, om du skal ha dette.

Du får prøve å google litt, kjenner ikke til noen som har skikkelig hai i fangenskap, utenom kar i offentelige akvairer (mange, mange, sikle, mange tusen liter)
Kesol
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=15007 Var det denne?


var den jeg så ja, men den ligner ikke det jeg tenker på når jeg sier HAI..
Så en slik blir nok ikke aktuelt..

Må se etter noe annet da i så fall..

Saltvann går bra det, skal bare ha et par haier i det så...
Får vel LITT inntrykk av at du nettopp har gått inn i en Fiat butikk og sagt du ville ha noe som er som en Ferrari men koster under 50 000kr.

Men sølvhai er vel det som minner folk mest om hai, blant vanlige akvarieting.
Nei trådstarter, du har da ikke spurt om noe Jeg bare svarer i hytt og vær (hvis du bruker å lese tråden trådet)
Tenkte siden jeg sikkert kom med "økonomi" utgaven av haien, i kostnad...
skal ikke ha sølvhai...skal ha noe som ligner på virkelige haier, og må kunne bli minst 30 cm lange, helst borti en halvmeter...
Inaktiv bruker
Eneste jeg kan tenke meg er haimalle.. Så små "ordentlige" haier tror jeg ikke det er mulig å få tak i. Kanskje noen dypvannsarter, men de kan du ikke ha i vanlig akvarie.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap