- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Noen som har formelen for utregning av oksygenverdier?
Noen som har formelen for utregning av oksygenverdier?
Postet 02.02.07 kl 16:35
Postet 02.02.07 kl 16:41
Postet 02.02.07 kl 18:28
Om det finnes en slik formel aner jeg ikke, men uansett ville den vært ubrukelig, etter min mening.
Det er for mange variabler til at resultatet ville vært til å stole på uansett.
Blant annet: temperatur, antall fisker, fiskestørrelse, mengde oksygen tilført...
Tror det ville vært bedre å kjøpe et O2-testsett, men jeg finner også dette unødvendig.
Pass heller på at du bytter vann jevnlig og samtidig tilfører nok oksygen(god brytning av vannoverflaten).
Det er for mange variabler til at resultatet ville vært til å stole på uansett.
Blant annet: temperatur, antall fisker, fiskestørrelse, mengde oksygen tilført...
Tror det ville vært bedre å kjøpe et O2-testsett, men jeg finner også dette unødvendig.
Pass heller på at du bytter vann jevnlig og samtidig tilfører nok oksygen(god brytning av vannoverflaten).
Postet 02.02.07 kl 19:09
Postet 02.02.07 kl 20:10
Postet 02.02.07 kl 20:26
Husker ikke selve formelen, men jeg selv bruker denne kalkulatoren. Mye lettere, etter min mening Her kan man også beregne helt andre ting, som plantenæring.
PS: Linken er rett til nedlastningen
PS: Linken er rett til nedlastningen
Postet 03.02.07 kl 14:00
AggiI tillegg til hva som er optimale o2 verdier, hva som er ugunstige verdier, osv...
Løseligheten for oksygen i vann er 0,0434 g/L ved 25 grader og ved 1 atm oksygentrykk. Dette vil si at ved 25 grader er det løst opp 9,1 gram O2 i tusen litere vann. Har du mere enn dette er det snakk om overmetning. Gassovermetning er et fenomen der mer gass enn det vannets løseevne tilsier er tilstede. Dette kan føre til dannelse av små gassbobler både inni og utenpå fisken.
I dykkermedisin er dette fenomenet beskrevet som "dykkersyke" eller "bends". Siden det alltid er nitrogengass som skaper problemer for dykkere, har begrepet "nitrogenovermetning" også festet seg i akvakultursammenheng. Dette har det vist seg ikke nødvendigvis er tilfellet for fisk.
Det er totalgassmetningen heller enn nitrogenmetningen som er avgjørende for om det skal kunne dannes bobler eller ikke. Selv om det ikke finnes noe særlig litteratur om grense- eller toleranseverdier for gassovermetning, er indikasjonene at en totalmetning på mer enn 102% gir fisken problemer. Disse grensene vil sannsynligvis være forskjellige fra art til art, men før sikker kunnskap er etablert bør man sørge for at vannet aldri har mer enn 100% totalgassmetning.
Dalton’s lov
Totaltrykket (Ptot) i en blanding av gasser er lik summen av partialtrykkene til de ulike gassene: Ptot = Pa + Pb + Pc + Pd + .....
Dannelse av gassbobler i nervevev og tynne blodkapillærer vil kunne forårsake blokkering av nerveimpulser og blodpropper, med påfølgende alvorlige konsekvenser.
Løseligheten av en gass i en væske er proporsjonal med partialtrykket over væsken (Henry’s lov). For tynne løsninger vil mengden gass som løses i et gitt volum væske ved konstant temperatur være proporsjonal med partialtrykket til gassen over væsken. Løseligheten av en gass i vnn vil avhenge av:
1) Partialtrykket til gassen og løsligheten øker med økende trykk.
2) Temperaturen til vannet og løseligheten minsker med økende temperatur.
3) Hvor mye salt det er løst i vannet. Løseligheten minsker med økende saltinnhold.
4) Absorbsjonskoeffisienten til gassen.
Løseligheten av karbondioksid i vann påvirkes av pH. Løseligheten av oksygen er større i forhold til karbondioksid ved økende temperatur. Partialtrykket til en gass over løsningen er proporsjonal med molbrøken til gassen i løsningen.
Det er vel ikke spesielt aktuelt for oss akvarister å tilsette O2, (oksygenere vannet) men overmetning av Ptot kan skje når du varmer opp kaldt vann, f eks tilsetter vann som er kaldere enn akvarievannet, eller når du tapper vann direkte fra ledningsnettet, som har et trykk på 4-6 bar. I store kar, med en stor dybde vil du også kunne oppleve dette, spesielt hvis du har kraftige pumper som jobber med et trykk over det atmosfæriske trykket.
Med andre ord, O2 er en lett løselig gass, det holder å skape sirkulasjon i overflatevannet eller lufte(luftpumpe) det med med vanlig atmosfærisk luft for å mette vannet med O2. ER det noen fisker som trenger et godt oksygenert vann, vil jeg anbefale en diffusor på f eks en powerhead med utblåsning nær bunnen. (Samme effekt som du ser i ei elv med små stryk og fossefall)
CO2 kan du regne ut etter denne formelen: 3*kH*10^(7-pH) = CO2 mg/l
Postet 03.02.07 kl 14:58
Postet 03.02.07 kl 15:09