Døde rødmunntetra.
Jeg hadde 19stk rødmunntetra i min 110liter i karantene. Hadde en fluval1 pumpe stående der i tillegg til orginal pumpe. Var og kjøpte nytt hjørnekar 33liter og varmekolbe på fredag, skulle bytte ut det med 110 litern.
Kjøpte også 5stk sebrafisk.
Fylte nykaret med biltemasand. Halt om halt med nytt vann og vann fra det gamle. Brukte samme temp.måler, som var i 110 litern så vannet skulle ha helt lik temp på karene. Nå er nesten alle rødmunntetraene mine døde
De som er igjen puster hurtigt, og har rykninger. Sebrafiskene har det helt fint.
Det er ikke planter i karet. Og venter på et lysrør til det.
Kjøpte også 5stk sebrafisk.
Fylte nykaret med biltemasand. Halt om halt med nytt vann og vann fra det gamle. Brukte samme temp.måler, som var i 110 litern så vannet skulle ha helt lik temp på karene. Nå er nesten alle rødmunntetraene mine døde
De som er igjen puster hurtigt, og har rykninger. Sebrafiskene har det helt fint.
Det er ikke planter i karet. Og venter på et lysrør til det.
Postet 04.02.07 kl 13:07
Endret: 04.02.07 kl 13:08
Masse død, rødmunntetra
Har satt pumpa litt over vannflaten så den pisker godt i vannet.
16 av 19 rødmunntetra er døde....
16 av 19 rødmunntetra er døde....
Postet 04.02.07 kl 13:16
Det er ikke godt å si hva som er galt, men det kan jo ha vært svekkede fisk i utgangspunktet.
Ellers tenker jeg;
-Hva med vannverdiene? Rødmunner er jo tetraer, og foretrekker surt og bløtt vann.
-Hva med forurensing? Det at du har brukt gammelvann, hjelper ikke en døyt på etableringen av bakteriekultur.
Mål vannverdiene, korriger dersom det er noe som trengs å korrigeres. Ellers er symptomene du beskriver helt klassiske for de fleste fisk som sliter. Ikke noen diagnose er mulig å stille ut fra at de puster hurtig. Rykkningene er trolig relatert til nettopp den raske respirasjonen
Ellers tenker jeg;
-Hva med vannverdiene? Rødmunner er jo tetraer, og foretrekker surt og bløtt vann.
-Hva med forurensing? Det at du har brukt gammelvann, hjelper ikke en døyt på etableringen av bakteriekultur.
Mål vannverdiene, korriger dersom det er noe som trengs å korrigeres. Ellers er symptomene du beskriver helt klassiske for de fleste fisk som sliter. Ikke noen diagnose er mulig å stille ut fra at de puster hurtig. Rykkningene er trolig relatert til nettopp den raske respirasjonen
Postet 04.02.07 kl 13:38
Takk for svar Frank
Karet ble vasket med saltvann, og godt skylt etterpå.
Brukte ikke gammelt vann får å få kjappere bakteriekultur. Pumpa var innkjørt Tengte det ikke ble noe sjokk når jeg løfta dem over fra kar til kar. Og da er det jo som nylig tatt et vannbytte. ph er 7.1 Vet disse skal ha under 7. Men de var røde og friske når de var i 110 litern. Så tviler sterk det er noe med verdiene. :/
Hadde de 1uke i 110 litern, og flytta dem over på fredag. Var borte hele lørdag, å nå er alle døde
Ph senker, og lysrør er bestilt på webzoo, kommer vel snart.
Jeg har planter klar, når lysrøret kommer til uken blir det satt i.
Har det noe med at jeg ikke har lys på karet?
Og planter? Har jo ikke planter på butitkkene når jeg tenker meg om.
Karet ble vasket med saltvann, og godt skylt etterpå.
Brukte ikke gammelt vann får å få kjappere bakteriekultur. Pumpa var innkjørt Tengte det ikke ble noe sjokk når jeg løfta dem over fra kar til kar. Og da er det jo som nylig tatt et vannbytte. ph er 7.1 Vet disse skal ha under 7. Men de var røde og friske når de var i 110 litern. Så tviler sterk det er noe med verdiene. :/
Hadde de 1uke i 110 litern, og flytta dem over på fredag. Var borte hele lørdag, å nå er alle døde
Ph senker, og lysrør er bestilt på webzoo, kommer vel snart.
Jeg har planter klar, når lysrøret kommer til uken blir det satt i.
Har det noe med at jeg ikke har lys på karet?
Og planter? Har jo ikke planter på butitkkene når jeg tenker meg om.
Postet 04.02.07 kl 14:10
Postet 04.02.07 kl 14:24
Postet 04.02.07 kl 14:34
Nå er jeg ganske sint å oppgitt!!! Det var varmekolben som hadde klikka. Sjekket jo tempen på fredag samme dag som jeg puttet fiskene i. Kolben stod på 24grader og det gjorde tempen også...
Om jeg hadde tenkt på å sjekke tempen før i dag så har jeg nokk reddet 3 fisk. Men det kom jeg ikke på å gøre...
Hva nå? Burde butikken erstatte noe? Har jeg krav på erstatning av noe slag? Har jo mistet fisk for 600-700,- Triste greier
Om jeg hadde tenkt på å sjekke tempen før i dag så har jeg nokk reddet 3 fisk. Men det kom jeg ikke på å gøre...
Hva nå? Burde butikken erstatte noe? Har jeg krav på erstatning av noe slag? Har jo mistet fisk for 600-700,- Triste greier
Postet 04.02.07 kl 20:21
Endret: 04.02.07 kl 20:34
Om det er varmekolben sin feil at fiskene har daua, får du neppe noe annet enn varmekolben dekket gjennom evt garanti.
De aller fleste produsenter har forsikret seg mot "følgeskader" av at deres produkter har feil\mangel\deffekt. Disse reglene er til en vis grad også å kunne lese i lovverket.
Det er altså kunden som sitter der med sjegget stappa med postkasser, når en vare ødelegger andre ting.
De aller fleste produsenter har forsikret seg mot "følgeskader" av at deres produkter har feil\mangel\deffekt. Disse reglene er til en vis grad også å kunne lese i lovverket.
Det er altså kunden som sitter der med sjegget stappa med postkasser, når en vare ødelegger andre ting.
Postet 07.02.07 kl 17:35