Mitt første akvarium. Hjelp meg i gang?

Hallo! Jeg vil gjerne ha litt hjelp til å fikse opp akvariumet mitt!

Det er på 20 liten, og er rundt med kanter.
Jeg har ikke lyst på så vanlige fisker, og vil derfor ha hjelp til å velge ut noen kule fredelige fisker.
Det jeg mener med "kule" fisker er fisker som ikke ser helt vanlige ut, men har noe spessielt.

Først ville jeg ha kyssegurami, men så fikk jeg øye på øksefisk. Siden jeg fikk høre at pumpa mi ikke passet helt til kyssegurami, vil jeg da ha en liten stim med øksefisk på 4-5 stk.

Siden akvariumet mitt ble kjøpt med et stort krabbeslott som skal stå på bunnen, må jeg jo ha en krabbe til det, så jeg skal ha en ferskvannskrabbe som ska bo der. Det er perfekt størrelse på slottet og akvariumet til at en søt liten krabbe kan herske.

Jeg må også ha en bunnrenser/aglespiser. Jeg har ikke lyst på noe stort monster som vokser seg ut av akvariumet, som jeg har hørt at ancistrus kan gjøre . Noen forslag til en søt liten krabat som skal holde det klart og fint i vannet?

Jeg trenger også noen fargerike kule fisker til å ha i midten av akvariet. Jeg er ute etter en o k pris, og lette fisker å holde. Jeg synes guppy er litt for vanlig, selv om halen er kul på enkelte. Noen forslag?

Akvariumet mitt har nå stått lenge for å godgjøre seg, og temperaturen er på 23 grader. Jeg har ikke varmekolbe siden akvariet er så lite.

Jeg skal da kjøpe fisker i morgen. Hvilke fisker skal jeg ha først oppi?
Og hvilke må jeg vente med til slutt å kjøpe?

Håper på litt svar og tips.
Må nok skuffe deg litt, men i ett 20L akvarie, er det svært lite som passer inn. De fleste fisk blir rett å slett for store til dette karet, enten det er frittsvømmende fisk, eller bunnlevende fisk.

Det samme gjelder krabbe, disse stiller spesielle krav til at de må kunne komme på land å kose seg litt der. I karet ditt, er det rett å slett ikke plass til dette.

Etter min mening, passer karet ditt utelukkende til noen sneiler, og reker. Til nød, kan du ha guppy i karet, eller en enslig kampfisk.
Du kan ikke ha øksefisk i et så lite akvarie, sjekk fiskebasen for nødvendig plass til fisken du skal ha. I et så lite kar er utvalget veldig begrenset...
Du kunne hatt er par guppyer. Men ikke hunner og hanner sammen , da hadde du ikke hatt plass til ungene når de vokser opp. Hvis du ikke har ungene i et annet akvarium til de ble store nok til å bli gitt bort da.
Du kunne jo også hatt et par eplesnegler eller reker som er foreslått lenger opp. De er veldig morsomme Også er snegler veldig flinke algespisere
Det står på profilen din at du har et 60 liters akvarium .? Hvis dette er riktig , kan du jo ha en del fisker
Du kunne nok hatt en dvergkule, selv om det står at den bør ha 30. Det er en spesiell og morsom fisk, men du burde nok skaffe deg en slags varmekolbe for den er var for temperatursvingninger og den er jo heller ikke så veldig lett da.
Rundt, med kanter? Er det en bolle du har kjøpt?
Nei,
Nei, det er på en måte rundt, men har kanter. Åttekantet tror jeg. ikke en bolle, men akvarium.
CrazyFish93
Det står på profilen din at du har et 60 liters akvarium .? Hvis dette er riktig , kan du jo ha en del fisker ;)



Jeg skreiv feil! :P
Hva med disse?
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=3032

http://akvaforum.no/profile.cfm?id=3098

http://akvaforum.no/profile.cfm?id=13109


Er de lette å få kjøpt? Er de dyre? Trives de sammen?
Tror dere at de hadde kunnet vært fint?


Tusen takk for all hjelpen jeg får, det setter jeg pris på!
Hadde ikke dere svart hadde jeg vel plassert en hai oppi der.


Dama mi har den første der og den er veldig veldig flott,den hun har er en hann. Jeg ville anbefalt å ikke ha for mange på en gang siden akvariet er så lite. Om du har et par av den første killifisken og så noen reker så ville det blitt veldig fint
vet du om
den er lett å få kjøpt og hvor mye den ca koster`

Tusen Takk for svarene!
Ina Christin
[QUOTE=CrazyFish93]Det står på profilen din at du har et 60 liters akvarium .? Hvis dette er riktig , kan du jo ha en del fisker ;)



Jeg skreiv feil! :P

Å,ja
Ett lite tips..
Regner med at det er et søyleakvarium du har.?

Viss det er tilfelle vil jeg fraråde deg øksefisk. Disse holder seg ved overflaten så og si hele tiden. Man kan ikke regne plassbehovet for en slik fisk i ant. liter, men i antall kvadrat.. Derfor blir det trangt om plassen siden karet er høyt og smalt.

Jeg kan anbefale en fisk til deg, og det er kampfisk (betta splendens).
Kampfisker bør egentlig være i et kar som er 3 ganger så stort som ditt, men om den er alene skulle det nåkk gå bra. Den vil uansett ha det bedre hos deg enn i et syltetøyglass i butikken...

Når du kjøper kampfisk bør du ta turen innom flere butikker, for å finne den fineste. Spør gjerne i butikken om de venter nye om kort tid. Og dra dit når de kommer. De fineste blir solgt fort.
Kan anbefale deg ensfarget rubinrød. Disse er kjempefine.
Jeg ser i en annen tråd at du har kjøpt fisk, og det flere av de som du ble frarådet å kjøpe her?

Krabbe, øksefisk, guppy...

Joda,
Jeg kjøpte en del fisker, noe som går helt greit. Jeg fikk en riktig ekspert som mente at man godt kunne ha fiskene der.
Hvor fikk du tak i den krabben? Jeg vil også ha! Og jeg trodde de krabbene gikk løs på fiskene jeg. er han snille med fiskene dine? Eller er krabben rett og slett for treg?
Inaktiv bruker
Hei
du kunne jo hatt gullfisker/ guppy/ kyssegurami/kampfisk/slørhalefisk/ sebrafisk( de er veldig små) kanskje stimfisk?
Inaktiv bruker
Sara Queen
du kunne jo hatt gullfisker/ guppy/ kyssegurami/kampfisk/slørhalefisk/ sebrafisk( de er veldig små) kanskje stimfisk?


Gullfisk?! Det er vel ikke den beste anbefalingen til en 20 liter...?

Disse blir jo alt for store og skal helst ha minimum 200 liter....

;D
Tilfeldig bekjentskap
© Akvafil
Reklame for plussmedlemskap