- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Eplesnegler, døde eller i dvale?
Eplesnegler, døde eller i dvale?
Har hatt 2 flotte og aktive eplesnegler i snart ett år. Så i går får jeg se at begge plutselig ligger et stykke inn i skallet (dårlig beskrivelse?). Det har jeg aldri sett før, men jeg har lest att de henger halvveis ute hvis de er døde så jeg har latt dem ligge i håp at noe skulle skje. Etter 1,5 døgn var det ingen forandring så jeg tok de ut for å unngå råttning i akvariet... La de på et papir mens jeg gikk på nettet for å sjekke litt (veldig dum å ta de ut først ja...) og her leser jeg om dvale, det har jeg ikke hørt om før. Puttet raskt sneglene tilbake i akvariet, dvs etter 5-10min. Var jeg for rask med å ta de ut, hva har mest sansynlig skjedd her?
Postet 06.02.07 kl 20:16
Postet 06.02.07 kl 20:23
Store snegler kan være inaktive lenge, så lenge de ikke lukter vondt, sover de sikkert. Om du er redd for forurensering av karet, kan du kanskje legge dem i en egen beholder så lenge?
Fin side om eplesnegler her.
Fin side om eplesnegler her.
Postet 06.02.07 kl 20:54
Sneglene "gjemt" i sneglehuset
Jeg lar dem ligge litt til da og håper på det beste. Men tror vel at de er døde desverre. Har aldri sett dem trokket sånn inn i skallet tidligere, må liksom kikke inn i sneglehuset for å se selve snegla. Er dette normalt? Synes det er rart at dette skjer begge to samtidig. Da tenker jeg at det helst må ha skjedd noe med vannet de ikke har tålt. Vannpøve (strips med 5 tester) viser normale verdier og fiskene (gyppy og malle) ser ut til å trives som før. Men det kan sikkert være andre endringer vannet som ikke testen viser og ikke sneglene tåler. Kan jeg kanskje ha vært litt unøyaktig med oppmåling av akvasafe ved siste vannbytte? Får dessverre lite ut av info på engelsk, men takk for tips om nettsiden.
Postet 06.02.07 kl 22:02
Postet 06.02.07 kl 22:08
Endret: 06.02.07 kl 22:11
Vanntemp
Varmekolben står som vanlig innstilt på 23grader. Jeg har ikke annet enn egne hender å sjekke med om det er den det kan være noe galt med, men det kjennes ikke unormalt ut. Det kan nok være lurt å skaffe seg noe som måler tempen uten å stole på varmekolben, skal gjøre det. Takk for tips! Eplesneglene er kanskje veldig følsomme for temp?
Postet 06.02.07 kl 22:25
Postet 06.02.07 kl 22:36