Bruk og dosering av amerikanske PraziPro-medisin

Jeg synes bruksanvisningen på flasken med PraziPro er noe uklar, og lurer på et par ting.

Jeg går ut fra at siden PraziPro er amerikansk, så gjelder amerikanske volum-mål. Altså at 20 US Gallons = 75.71 liter.

Det står en teskje medisin pr 20 gallon vann.

Det er en 98 liter jeg skal medisinere i, men dette rommer jo ikke 98 liter vann før det er fyllt til randen så det nesten renner over, kan man si. Skal jeg derfor gå ut fra at vannmengden her er noe lavere, og dosere deretter? Hvor nøyaktig må man være?

Jeg tenkte å bruke en teskje bare i dette akvariet, rett og slett, og med det anta at karet rommer omtrent dette i vannmengde som 20 gallon er. En 98 liter rommer vel ikke mer enn ca 75-80 liter kanskje, siden det er noen cm fra å være fullt av vann (og fratrekk for innredning, sand og røtter)?

Er det riktig tenkt...?
Hva har dere andre gjort, når dere har brukt PraziPro? Vet at det er flere diskus-eiere her som har brukt medikamentet med hell.
Jeg er helt enig med deg.

Selv kjører jeg en slik kur i et Rio 180, og jeg bruker to teskjeer.

P.S. Du får nok ikke 98 liter vann i karet ditt uansett om du fyller det helt.
Du mister liter på grunn av glasstykkelsen.
Så vidt jeg vet er det kun Juwel som ikke lurer kundene sine.
Vil faktisk tro at et 110 liters Juwel rommer mer vann enn et 128 liters Akvastabil, men er ikke sikker.

Jeg går ut fra at en teskje tilsvarer 5 milliliter. Når jeg da doserer en 180 liter benytter jeg 12 milliliter Prazi.
Teskje er en enhet som hovedsakelig brukes til å måle opp små mengder i forbindelse med matlaging.

Når en skal måle opp en teskje er det viktig å bruke et mål som nøyaktig angir fem milliliter fremfor å bruke en tilfeldig teskje.

Bruker 5 ml pr 20 gal og det blir 0,066 ml pr liter, som 6,4 ml på 98 liter vann.
Jeg bruker en liten sprøyte eller et måleglass fra Tetra sine tester for å måle ut dette.

Jeg har ikke merket noen selv med kraftig overdosering, så det er nok helt problemfritt å helle 6 ml i et 98 liters kar og det skjer ikke noe om det blir 7 ml heller. Husk på at Prasien ikke tar eggene til parasittene, så det er viktig med flere behandlinger.
Geir Kristiansen
Jeg går ut fra at en teskje tilsvarer 5 milliliter. Når jeg da doserer en 180 liter benytter jeg 12 milliliter Prazi.

BB-kar?
Donald
[QUOTE=Geir Kristiansen] Jeg går ut fra at en teskje tilsvarer 5 milliliter. Når jeg da doserer en 180 liter benytter jeg 12 milliliter Prazi.

BB-kar?

Blir ikke mindre innredning enn det her
Jeg fikk medisinen min i posten i dag. Her skal jeg medisinere et 128L kar uten innredning. Hvor mange milliliter trenger jeg da? Og en ting til. Du vet sikkert dette bedre en meg geir K. Har et kar med VF discus. Burde jeg medisinere hele karet i tilfelle det skulle være noe gjellemark der? Dette karet er på 540L. Hvo mange milliliter trenger jeg her?
Nils Vollstad
Husk på at Prasien ikke tar eggene til parasittene, så det er viktig med flere behandlinger.

Hvor langt mellomrom skal det være mellom to kurer? Iflg flasken skal det ikke være tettere enn 3 til 5 dager, er det ok?
nila-84
Jeg fikk medisinen min i posten i dag. Her skal jeg medisinere et 128L kar uten innredning. Hvor mange milliliter trenger jeg da? Og en ting til. Du vet sikkert dette bedre en meg geir K. Har et kar med VF discus. Burde jeg medisinere hele karet i tilfelle det skulle være noe gjellemark der? Dette karet er på 540L. Hvo mange milliliter trenger jeg her?

Hvis det er voksne VF discus er disse noen skikkelige luringer. De har ikke de tradisjonelle symptomene på gjellemark. Mine er helt fine i fargen. De klemmer ikke brystfinnen. Det eneste man kan knipe de på er at de vrir på hodet og den ene gjellen beveger seg bare litt. Man må sitte og følge med i en god stund før man finner bevis på at de bør medisineres.

I et 540 ville jeg satt in 48 milliliter med Prazi. Husk på at du vannbytter kontrollert slik at du fyller på med prazi. Jeg slamsuger ved alle vannbyttene når jeg medisinerer med Prazi. Tanken er at jeg skal få med meg egg som ligger i gruslaget.

Ved dag 5 skifter du mye vann med å slamsuge skikkelig og tilsettter nye 48 milliliter.

Etter dette venter du i nye fem dager og ser situasjonen an. Hvis de ikke nå er kurrert må du begynne forfra. Det er mye lettere å få dette til i en BB-tank.

nila-84
Jeg fikk medisinen min i posten i dag. Her skal jeg medisinere et 128L kar uten innredning. Hvor mange milliliter trenger jeg da?
8,5 ml

nila-84
Har et kar med VF discus. Burde jeg medisinere hele karet i tilfelle det skulle være noe gjellemark der? Dette karet er på 540L. Hvor mange milliliter trenger jeg her?

Dette er helt sikkert også infisert med gjellemark. Problemet her at det bør være helt reint før du medisinere dette. Har dårlige erfaringer med å medisinere i er kar med grus og planter. Men forsøk, og se hvordan det går. Du må ha 36 ml i dette karet.

Til deg, Mona, så er klekketiden 3-5 dager litt avhengig av hvilken type du har. Så poenget er å ta knekken på parasittene så snart de klekker. Har kjørt med prazi pro i 14 dager mere eller mindre sammenhengene, uten å se noe bivirkninger på fisken. Fylte da på med prazi etterhvert som jeg skiftet vann. Hadde da et 180 liters, skiftet 60 liter og hadde oppi 5 ml prazi etter vannskifte.
Nils, parasittene jeg er ute etter å ta knekken på nå, er ikke gjelleparasitter, men utenpåliggende på hud, finner og hode på fisken.
Gjelder samme opplegg med den typen, mht klekketid for parasitteggene osv?
Prinsippene er de samme om parasittene sitter på huden eller gjellene.

Vanskelig å si når men ikke er helt sikker på hvilken type parasitt det er. Utfordringen er å vite hvor lenge eggene kan hvile uten å klekke. Ville ha kjørt en kur på min 14 dager for å være sikker. Ofte vil også en økning av temperatur øke takten på syklusene, altså kortere tid fra eggen slippes til de klekkes.
Tåler eplesnegler PraziPro?
Et kar med Corydoras og eplesnegler trenger behandling.
Tåler eplesneglene Prazipro? Det hadde vært fint om jeg slapp å flytte dem, for antageligvis kan de være smittebærere og kunne trenge en kur, de også..... Kan snegler fungere som mellomvert, tro?
Kanskje derfor denne elendige kløen Coryene sliter med (på hodet) har spredd seg sånn fra kar til kar... jeg flytter eplesnegler fra kar til kar der algene trenger noen "beitere".
Normalt med kløe etter medisinering med Prazipro???? (hjelp)
Noen minutter etter at jeg hadde tatt oppi Prazipro i karet til mine nye C140, begynte de å klø seg. Akkurat disse har ikke klødd seg tidligere.

Kan dette være fordi medisinen begynner å drepe parasitter, som da begynner å klø slik at fisken kjenner det og vil begynne og "klø dem av"? Parasitter som krøller seg sammen i dødskramper må jo klø litt (he-he *frydefull og ondskapsfull latter*)!?

Jeg medisinerte mine stakkars C. metae også i går med Prazipro, da de har klødd seg som gale på hodet i det siste. Trodde de var friske etter eSHa-2000 for en tid tilbake siden, men nå har kløen på hodet tiltatt igjen og kommet tilbake for fullt. Etter at Praziproen ble tatt i, gikk det en liten stund bare så begynte alle å klø seg på hodene.

Siden denne reaksjonen har skjedd i to ulike kar, regner jeg med at det er Prazi'en som tar effekt og derfor de begynner å gni og klø seg så brått?

PS!
Det er bare noen få timer siden jeg hadde Prazipro i karet med C-140, og jaggu meg er 7 av 8 nå fri for dinglende parasitter på finnene...! Medisinen må ha drept de voksne parasittene rimelig kjapt! Det er en igjen, den verst rammede hannen, som fremdeles har noen få parasitter dinglende fra bukfinnene. Men det er kun noen få, han var helt dekket tidligere.

Tror det blir en real slamsuging i det karet der etter at kuren er over.... mye daue parasitter og egg må vekk, og så blir det en ny kur etter noen få dager. Da håper jeg elendigheten er borte.
Likte ikke helt dette med kløingen, men har ingen erfaring med denne på Cory, så jeg velger å ikke gjøre mer enn å tenke over tilfellet

Men det var meget gledelig lesing, at de dinglende parasittene stryker med som fluer. Unner ikke parasitter en annen skjebne enn nettopp det å dø-dø-dø :p
Kløingen kan , når jeg tenker meg om, også komme av at jeg hadde byttet en del vann rett i forveien. Iflg. flasken skal man ta et stort vannbytte rett før PraziPro-behandlingen starter, så jeg tok et i går og et til i dag. Det samme med C. metae.

Dette med at de klør hodet sitt leste jeg også om et sted på Corydorasworld, der en fyr hadde undersøkt Corydoras (som klødde seg i grusen) under mikroskop. Han fant parasitter på huden på hodet deres.... og det er kun hodet mine har klødd seg på.

Jeg skulle egentlig brukt Flubenol til dette, men jeg våget ikke vente lenger (helt til mandag), og medisinerte C140 med PraziPro istedet. Corydoras metae fikk PraziPro i går, da de har klødd som gale i det siste. Virkelig ille, så ille at en har fått sår på hodet av den evinnelige gnikkingen mot sanden. Det var så synd å se at kløen kom tilbake.

Så jeg satser på at PraziPro gjør jobben, den også... Det var iallefall en markant virkning å se på C-140. Snodig nok, jeg synes de har fått finere farger i løpet av dagen også, jeg? Akkurat som de kan kjenne det og er lettet over at parasittene slipper taket?
De merker det vel godt, om parasittene begynner å dø ut. Det at de virker bedre i fargene, tyder jo ikke akkurat på at de mistrives med medisinen i vannet.

Det kan rett å slett være at det vannet ditt ikke er helt egnet til akvarier, av en eller annen grunn.
Du får ikke lånt deg ett RO-anlegg, for å se om det hjelper med så og si sterilt og metall\ mineralfritt vann?
Nei, noe RO-anlegg har jeg ikke mulighet til å få lånt, dessverre.

Men...eh...det stemmer liksom ikke at det kan være noe fryktelig galt med vannet her heller? Jeg har jo mange akvarier, som du kanskje vet Og det er slett ikke i alle karene at Coryene klør seg, selv om det har føltes som om det har vært mange noen ganger.

Det burde de jo alle gjort, om det var noe veldig galt med vannet, ikke sant, siden alle jo får vann fra samme kilde? F.eks. Corydoras davidsandsi er helt fine, de har aldri klødd seg (som jeg kan huske). De er friske og "breeding like rabbits" (bokstavelig talt, hver dag)
Heller ikke Corydoras similis har klødd seg noen gang som jeg har sett, og det er ikke noen form for kløe i Corydoras panda-karet heller. Corydoras semiaquilus har heller aldri klødd seg (det hadde jeg egentlig forventet siden de er vf). Kan heller ikke se noen kløe i C. adolfoi-akvariene mine (hverken voksne, ungfisk eller yngelkarene).
160 literen med bl.a. C. sterbai ser også ut til å være kløfritt, men det var littegrann kløing der for noen mnd siden. Vært fint lenge nå.

Det er altså C. metae, C. weitzmani og de to nyeste som har noe muffens (altså C-140 og C-121). C-121 hadde synlige tråder på finnene, som forsvant etter to runder med eSHa-2000. Nå "bare" klør de seg en gang i blant. C-140 var helt "frynsete" av parasitt-tråder. Nifst å se på! Men det nyttet ikke ta bilder av det, for de er så sky. Så fort jeg nærmer meg akvariet hutler de seg sammen i mørket under trerota og glor ut med forskremt, stivt blikk.

Ikke for at det har noen betydning (?) men C. metae og C. weitzmani er i akvarier som står ved siden av hverandre.
C-140 og C-121 står på motsatt vegg, men de to er også ved siden av hverandre. Men de har altså vært rammet av noe annet; synlige parasitt-tråder på finnene når de har ankommet meg.
Nå har C-121 som nevnt blitt kvitt de synlige, men har så smått begynt og klø seg på hodet istedet.

Jeg har tenkt å medisinere C-121 også, men ville vente litt. Jeg så på dem i går at det var opptakt til lek, og det ante meg at de ville leke i dag. Og det gjorde de I morgen blir det et 50% vannbytte og på mandag får jeg forhåpentligvis Flubenol i postkassa. Vil prøve det middelet på dem. Har tid til å vente litt med medisinering av disse, siden det ikke virker akutt i deres tilfelle og de er fete, fine og i ellers god form (de lekte jo i dag og i forrige uke som bevis på det

VF discusene våre er inne i dag tre med PraziPro og dette begynner å bli skikkelig heslig. Prazi tar også visse typer innvollsormer også og i dette tilfelle treffer medisinen godt. Det som nå kommer ut av discusen er bare helt ubeskrivelig.

Jeg slamsuger og bytter ut kontrollert mengde med vann to ganger om dagen slik at jeg kan etterfylle med Prazi. Grundig slamsuging av bunnene for å få ut egg fra gjellemark og rester av døde innvollsormer.

Den ene discusen slipper nå ut en død orm som har en størrelse som er hinsides enhver fornuft. Jeg er ikke akkurat et sart sjel men det her er drekte motbydelig.

Jeg ser på discusen at den har noe kløe. Siden karret er BB har den ikke noe å klø seg mot så den får noen moderate anfall der den rister seg meget kraftig.

Begynner å få stor tro på denne medisinen da jeg ennå ikke har funnet noen negative sider under behandling. Vi har hatt noen discus som ikke har vist forbedring og senere har død, men jeg tenker at vi kan skrive det på kontoen for ikke å ha truffet rett med medisineringen.

Mandag er det dag 5 i kuren og da skal jeg bytte 30% vann to ganger for deretter sette inn ny og full dose i fem dager til. Etter endt andre runde skal jeg vurdere om det er nødvendig med en tredje runde.

Med gjellemark er man helt nødt til å ta dette meget nøye ellers så blomstrer den bare opp igjen etter en stund. Det er bestandig historeien om den ene gjellemarken som slapp unna.
Takk for en levende beskrivelse, Geir

Jeg håper det virker på mine også... det hadde vært en lettelse å bli kvitt både kløen på de gamle og de trådaktige parasittene på finnene til de nyankomne. Det ser lovende ut hittil, og de ser overhodet ikke ut til å plages av medisinen. C-140 er mer aktive og fremme nå, faktisk, enn før medisineringen.

Jeg ble litt overrasket over lukten på Prazipro Ble du også, Geir, første gang du åpnet flaska? Synes det nesten lukter litt sånn frukt-såpe av den

Geir Kristiansen
Mandag er det dag 5 i kuren og da skal jeg bytte 30% vann to ganger for deretter sette inn ny og full dose i fem dager til. Etter endt andre runde skal jeg vurdere om det er nødvendig med en tredje runde.

Tar du tre eller fem dager mellom runde en og to?
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap