Fiskene mine spiser for mye

Kjøpte meg et lite 30 liter for noen mnd`er siden, og har plumpet et par fisker i karet. Akkurat nå er det to platy og en sånn algeeter som koser seg på bunnen/vinduet. I følge betjeneningen i dyrebutikken, så skal platy ha flakk for, og bunnfisken sånn "synke for" (tabletter). Jeg forer fiskene en gang om dagen (platy) med et par tre flak, og bunnfisken annen hver dag. Problemet er at platy`ene stikker ned å gnafser i seg synkeforet også. Jeg har lest om problemet med overforing, så derfor dette innlegget.

Tabletten bruker å løse seg opp, og grise til vannet noe jxxlig. Er usikker på om bunnfisken får i seg noe mat i det heletatt...

Forslag til løsning av problemet?
Gi mat etter at lyset er slukket, de fleste maller er nattaktive fisker. Men at de andre fiskene vil forsøke seg på snaddermaten, er det liten tvil om

Dersom tabelettene blir liggende så lenge at de løser seg opp, er det tydeligvis ikke behov for så mye fôr til malla.
Platy
Du burde mate Platy 3 ganger om dagen.
Den 2 gangen burde du først slippe oppi flakfor også mens du slipper oppi det slippe oppi en tablett også. Da spiser Platy flakfor mens malle'n kan spise tabletten sin for seg selv.
3 måltider pr dag?? Da er det i alle fall stor sjangs for forspising, om en ikke er forsiktig.

Husk også, Janern, at det er mange maller som ikke viser trynet sitt før lyset er slukket i karet Det hjelper lite å fôre slike på dagtid, selv om en holder de andre fiskene aldri så mye i overflata
Frank Angell
3 måltider pr dag?? Da er det i alle fall stor sjangs for forspising, om en ikke er forsiktig. Husk også, Janern, at det er mange maller som ikke viser trynet sitt før lyset er slukket i karet ;) Det hjelper lite å fôre slike på dagtid, selv om en holder de andre fiskene aldri så mye i overflata ;)

Jeg har lest at man skal mate 3 ganger per dag her.
Har gjort det med disse 3 karene:
45 L med 2 sebraciklider + ca. 20 unger. (DETTE MATES 4 SMÅ GANGER PER DAG NOEN DAGER)
28 L med 4 Guppy'er og 5 Kardinaltetra (DETTE MATES 4 SMÅ GANGER PER DAG NOEN DAGER)
56 L med en del Guppy'er, Platy'er, Kardinaltetra'er, 1 sverddrager og 2 Anicistrus'er.
Om en leser 20 plasser om fôring av fisk, finner man ulike 10 måter å gjøre dette på.

De fleste akvarister overfôrer fiskene i sine første uker\ måneder\ år av karriæren, men justerer ned etterhvert som de ser hvor lite som skal til. Selv fulgte jeg rådene om fôring flere ganger om dagen i starten, men dette medførte overvektige, og syke fisker.
Når gir jeg litt, bittelitt, fôr en gang om dagen, 5-6 dager i uka. Er det fisk i vekst, blir det jo en helt annen sak
alge eteren får nok mat jeg har aldri gitt den mat og min vokser.
Jeg mater mine fisker 5-7 ganger i uken i små mengder.
I naturen er de vant til å vær euten mat i dagesvis og kan derfor overspise når de først har sjanse. I følge instinkter, tar de all mat de kan for det kan være litt langt tid til neste måltid i naturen.

Algespiseren din er nok en Ancistrus. Den kan du prøve å nate med salat eller squash-skive på gaffen så den synker. Slå gjerne av lysen som nevnt.
Og fjern maten i løpet av 12 timer eller noe sånt..

Platyen er vill i matfatet. Lett for å overspise..
Denne tråden er 2 år gammel
hehe får sikkert noen glede av å lese gamle poster :P

Tenkte bare at jeg skulle si at med noen fisker så kan man justere seg til riktig mengde mat med å se på bukene deres, vokser de mer rundt midjen enn lengden så er det på tide å fore litt mindre, som det ble sagt så har ikke fisken luksusen av å bli foret i naturen, og de bruker sannsyneligvis mye mer energi på å finne for enn i et akvarium også. En fordel med å spre foringen litt utover dagen (i mindre porsjoner selvsagt) er at det blir mindre mat som ikke blir spist. På de fleste bokser med fiskemat så stor det at man skal fore 3 ganger om dagen sånn at fisken spiser i 2-3 minutter eller noe, det vil jeg si er bare tull.. alt for mye.
Bare mæ =p
Okey.

Ville si no men trenger ikke lese til meg da, men (har ikke same fisk som deg) jeg har bare molly, en voksen og 23 yngel og to sugekopp fisk. Jeg hiver oppi en tablett om dagen og mater fisken rundt kl 7 og 19 med noen flak til den voksene og knuser til yngelen som sagt trenger ikke lese men bare vis du vil.

Greit, -(^.^)- Ferdig =:P
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap