- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Pumpa stod - nå dør fisken... Hjelp!
Pumpa stod - nå dør fisken... Hjelp!
Pumpa i det ene karet hadde plutselig sagt takk for seg. Tok et par dager før det ble oppdaget...
Fikk igang med ny pumpe, men det hadde nok stått for lenge uten sirkulasjon, for nå dør det stadig fisk. Platy, molly og kardinaltetra flyter stadig med buken i været... Foreløpig har marmorguramiene og skjørtetetraene klart seg, men er redd for at det snart blir veldig tomt i akvariet mitt...
Hva jeg nå?
Det er et 112 l Juwel-kar med innvendig filter og pumpe. Jeg har et kar til (105 l), men det er ganske fullt fra før. Er det allikevel bedre å flytte over fiskene der og la det andre karet "etablere" seg på nytt? Hjelper det med store og/eller hyppige vannskifter?
Fikk igang med ny pumpe, men det hadde nok stått for lenge uten sirkulasjon, for nå dør det stadig fisk. Platy, molly og kardinaltetra flyter stadig med buken i været... Foreløpig har marmorguramiene og skjørtetetraene klart seg, men er redd for at det snart blir veldig tomt i akvariet mitt...
Hva jeg nå?
Det er et 112 l Juwel-kar med innvendig filter og pumpe. Jeg har et kar til (105 l), men det er ganske fullt fra før. Er det allikevel bedre å flytte over fiskene der og la det andre karet "etablere" seg på nytt? Hjelper det med store og/eller hyppige vannskifter?
Postet 08.02.07 kl 19:55
Postet 08.02.07 kl 20:04
Vannverdiene
har jeg sjekket; ph, kh og nitritt er helt fine. Flere tester som bør tas?
Har også byttet en del vann, men tar heverten fatt og fortsetter å bytte
Har også byttet en del vann, men tar heverten fatt og fortsetter å bytte
Postet 08.02.07 kl 20:07
Postet 08.02.07 kl 20:13
Ammoniakk...
...kan jeg kjøpe test for å teste det selv/tester de det i de fleste zooforretninger? Og dersom det er probl - hva gjør jeg da?!?
Postet 08.02.07 kl 20:18
Ammoniakk fjernes på lik linje med nitritt, med vannbytter, og redusert tilgang på biologisk materiale som skal brytes ned (for, avføring, døde planter\ fisk).
Test for ammoniakk bør de absolutt selge i din lokale butikk. Om de tester for ammoniakk for deg, det vet jeg av naturlige grunner heller lite om
Test for ammoniakk bør de absolutt selge i din lokale butikk. Om de tester for ammoniakk for deg, det vet jeg av naturlige grunner heller lite om
Postet 08.02.07 kl 20:41
Postet 08.02.07 kl 20:48
Endret: 08.02.07 kl 20:58