Simulering av soloppgang og solnedgang

Er det noen som kjenner til hvor man eventuelt får tak i en dimmer/utstyr som kan simulere soloppgang og solnedgang. Jeg tenkte at det være sjokkerende for fiskene at lyset bare slår seg på. Jeg liker det ihvertfall ikke når jeg må står opp om morgenen... Om kvelden er det forsåvidt greit, men det er jo ikke slik det fungerer ute i real life...
Akvastabil har en duppeditt som kalles for:

Effect-Line Sunriser har du mulighed for at skabe en computerstyret solop- og solnedgang i dit akvarie

Beskrivelse:
Med den nye Effect-Line Sunriser har du mulighed for at skabe en computerstyret solop- og solnedgang i dit akvarie. Ved hjælp af to trykknapper og en drejebar knap, bestemmer du hvornår solen skal stå op, hvornår den skal gå ned, og ikke mindst hvor kaftigt lyset skal være.
Sunriseren er med til at forbedre dine fisks velfærd, den kan modvirke stress, da du undgår pludselige lysforandringer og den giver en naturlig månebelysning om natten.
Sunriseren er specielt udviklet til brug sammen med Effect-Line dæmpbare armaturer.

Fungerer kjempebra og koster ca +/- 400 kr avhengi av hvor du kjøper den, mine er kjøpt her. Du kan koble den til inntil 8 eller 10 armaturer. Det finnes mere avangserte ting, bl a IKS, men det koster mange ganger mere... (2000 -5000 kr)
Husk at armaturet ditt må være beregnet for nettopp det å dimme lysrøret, for at ting i det hele tatt skal fungere
OJ
Er det noen som kjenner til hvor man eventuelt får tak i en dimmer/utstyr som kan simulere soloppgang og solnedgang. Jeg tenkte at det være sjokkerende for fiskene at lyset bare slår seg på. Jeg liker det ihvertfall ikke når jeg må står opp om morgenen... :-) Om kvelden er det forsåvidt greit, men det er jo ikke slik det fungerer ute i real life...

Hvis du ikke har armatur som er beregnet for dimming trennger du en ny elektronisk forkobling i tilleg til den dingsen som styrer dimmingen. Aquamanias selger noen slike forkoblinger. Se under elektriske komponenter. De har for 2x18w, 2x36 og 2x58w lysrør. De skaffer sikkert for andre watt styrker også. Forsåvidt kan jeg være behjelpelig med å skaffe slike hvis det er ønskelig.
Har selv lagd ett slikt oppleg til piraya karet mitt... De er skikkelig skvettne av seg og small skikkelig i glasset hver gang lyset kom på før. Nå når lyset sakte gradvis kommer på om morgene går det litt roligere for seg...
Takk for gode tilbakemeldinger.
Jeg har standard Juwel rekord 110 med 1 stk 18w Daylite og 1 stk 18w Warmlite armaturlysrør. Disse er sikkert ikke beregnet for dimming? Bør jeg bytte ut disse? Sånn generelt også, hva anbefales av lysrør til størrelsen av kar jeg har? Dempbare lysrør?

Tor: Du må gjerne sende meg en e-post hvis du har noe du kan tilby se under profilen min...
Det er ikke rørene som er ett problem, men forkoblingen i armaturet. Denne er garantert ikke dempbar. Hvor vanskelig\ lett det er å komme til inni armaturet, er jeg usikker på med disse små juwelkarene. De større, er i alle fall meget godt satt sammen (les: å åpne disse er ensbetydende med å ødelegge dem)

Siden elektronikken i armaturet ditt er beregnet på 18-20W rør, er det det som er brukbart. Det er forøvrig ikke mulig å sette et rør med høyere W inn, på grunn av lengden.
Jeg har gode erfaringer med Hagen sine lysrør, Life GloII er suverende. Om du vil ha litt varmere lys (slik du har i dag), kan du godt kombinere ett Lg rør med ett Sun-glo.
Siden hagens rør er 2W mer enn hva de fleste leverer, får du også litt mer lys i karet (sier litt, mener litt!)
Inaktiv bruker
Det var lurt=) Skal skaffe meg noe slik jeg og.
Tilfeldig bekjentskap
© Christin Aase
Reklame for plussmedlemskap