Hvor kjøpe Co2-flaske og beste type annlegg?

Jeg har undersøkt her og der for å få tak i Co2 flaske. Det er ikke lett det..

På Bra-tek, Drammen får man tak i gamle brannslukningsapperat. Han jeg pratet med sa at de var med Stigerør og uten rattventil, og det jeg trengte var uten stigerør og med rettventil??? Kan noen forklare meg hva dette er og om det er noe jeg kan "fikse" selv??
(han hadde et 2kg u/stigerøer og m/rattventil til 625,-)

Prisene for fylling hos de er (tilfelle noen er interessert):
2kg - 318,-
5kg - 430,-
6kg - 465,-


Jeg ringte AGA for å spørre om leverte til noen i omerådet. Det var to stk.

Tess Øst på Rud. De hadde et på 5-liter. (de kunne ikke svare på hvor mange kg. dette tilsvarte. Og det kostet 2300,- +mva første gang. Dette må være en rå pris? Fylling av det var på 375,-.

Kullkompaniet i Drammen. Der greide jeg ikke å få tak i et menneske som kunne svare meg på noe som helst. Regnet med at kanskje prisen var alá Tess Øst.

Kan man kjøpe flasker som disse . Mener at jeg har lest et sted at det ikke er tillat å kjøpe/selge flasker over disk. Man slike steder må ha godkjenning.

Er det noen som vet noe mer om hvor man kjøper flasker, og hvor høy en 6kg er?


Når man skal intallere et Co2 anlegg. Hva er best/greiest/rimligst av ferdig sett og av kjøpe delene selv?

Har jeg forstått det riktig at om jeg kjøper[URL=http://www.webzoo.no/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=417&HKatID=]denne[/URL] så er det bare å kjøpe en co2 flaske i tillegg?

Er dette å anbefale. Slik som Geir Kristiansen har ramset opp:
I første omgang må man ha:

1.) Flaske min 2 kg aller helst 5-6 => 600 kroner
2.) Manomenter => 820
3.) Magnetventil => 500
4.) Dråpeteller => 500


Og ja jeg har lest mye i forumet for å prøve å bli kloker ;o))
Brannslukningsapparater (CO2 ) er utstyrt med en pressgripventil, en ventil man trykker ned for og få ut innholdet, samt et stigerør innvendig.
Når CO2 flasken blir brukt som brannslukningsapparat så tømmes flasken raskt og CO2 fryser og går over i snøliknende konsistens derfor benyttes stigerør for og få ut mest mulig ( enkelt forklart ).
Til vårt bruk så tas stigerøret ut da vi ikke har bruk for den enormt raske tømmetiden et brannslukningsapparat har, og det utstyres med en rattventil for en mer kontrollert åpning og stenging .
Det samme gjøres forøvrig ved bruk til sveiseapparat.

Inngrep i disse flaskene er ikke noe du bør gjøre selv det bør overlates til godkjent firma.

CO2 regnes i kilo ikke i liter og de vanligste flaskene er 2 og 5kg.
Normalt vil du kunne klare deg med en 2kg og prisen du har fått på 625,-er sånn midt på treet vil jeg tro.

Målene på disse flaskene varierer fra produsent til produsent men sånn ca.mål er:
2kg Høyde 590mm Diameter 110mm
5kg Høyde 670mm Diameter 158mm

Det som Geir har ramset opp er et riktig oppsett med tanke på utstyr.
Størrelsen på flasken er opp til hver enkel.
Det du trenger er ei flaske med CO2, manometer og en diffusor. Dette er et minimum av utstyr hvis du skal ha CO2 fra flaske.

Du trenger ikke å ha en rattventil og ei heller fjerne stigerør fra flasken, men det gjør ikke noe om du du har ei flaske med rattventil og fjernet stigerør. Nå sier du ikke noe om hvor stor akvarie du skal kjøre CO2 i, noe som er av betydning for hvor stor flaske du skal kjøpe. Med et akvarie på ca 500 l må du nok beregne å bruke mellom 9-20 kg CO2 pr år. Ulempen med brannslukningsflasker er at de som regel er høye og tynne, De er vanskelig å plassere under et akvarie.

Avhengig av om det er et rent planteakvarie eller om du skal ha fisk i det og eventuelt hvilken fisk du har, vil for meg være avgjørende for hvilket utstyr jeg tenker at du bør anskaffe deg.

Dette har jeg kjøpt fra Danmark CO2 flasken er brannslukkingsapparat. Har kjørt med flasker jeg har fått, som jeg tømt og kastet,og flasker som jeg har fått trykkprøvet, med og uten stigerør og rattventiler.


Reaktor 1000 1 stk. 340,00
AM. pH controller til co2 styring 1 stk. 1.759,20
Bobletæller m/holder 1 stk. 79,20
Manometer co2 m/finjustering 1 stk. 396,00
Magnetventil f/CO2, 220V 1 stk. 156,00 1

Betaling: Dankort / VisaDankort
Forsendelse: Shipping outside EU 164,00

Ialt excl. moms DKK 2.894,40
Heraf moms: DKK 0,00

Samlet pris: DKK 2.894,40


Tilkommer norsk moms og et gebyr på ca 200 kr til fortolling.
Hei

Første jeg kan anbefale deg er å kjøpe deg en skikkelig reaktor/difusor med en gang, selv kjøpte jeg denne: [URL=null]http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=104&produktid=1104&Navn=11. CO2 målere&HKatID=3[/URL]
Så har du jo en dråpeteller slik at du lettere kan se hvor mye co2 du tilfører gjennomstrømningsvannet i reaktoren.

Du trenger også en regulator til å justere co2`en fra flaska videre inn i systemet, denne passet rett på min flaske da det er standard gjenger på co2 utstyr. Jeg kjøpte denne: http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=104&produktid=421&Navn=11. CO2 målere&HKatID=3

Noen sier også at du trenger co2 slange, pga. at vanlig luftslange "lekker" i forhold: http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=104&produktid=1034&Navn=11. CO2 målere&HKatID=3

Dette er alt du i utgangspunktet trenge utenom flasken. Jeg var hos min lokale brannutstyrslevrandør og fikk meg en brukt co2 flaske på 6 kg med rattventil ferdig fyllt for 1000,-
Alt dette har vel kostet med ca 2500,- tipper jeg.
Tusen Takk

Da begynner det å demre litt mere for meg her )
Enda ikke helt sikker på hvordan alt funker i praksis, men nå vet jeg akkurat hva det er jeg trenger. Så tusen takk for linkene over hva det er dere har brukt. Har nå satt opp "shoppinglista", tror jeg må vente litt med PH-controlleren, selv om jeg ser at den nå være veldig grei å ha. Jeg oppgraderer hele lysarmaturet mitt også, så det blir et par lapper der også...

Skal prøve å få tak i et brannslokkingsapperat. Det blir nok billigst i forhold til AGA beholdere. Mannen til en arbeidskollega jobber med brannsikkerhet, en får bruke sine kontakter ;oD

Og Lars takk for bildet. Det var et veldig fint bilde. Har ikke fått med meg hvordan disse koblingene skal være. Trodde også at reaktoren skulle være oppi karet jeg...

Jeg har forøvrig et 250L, men jeg har håp om å gjøre til et realt plantekar....
Vet dette er en gammel tråd, men skal prøve og få satt opp co2 nå.
Vil det si at jeg kan kjøpe denne og bruke? http://www.torshovbil.no/sider/vare?varenr=111380026
Ricky75
Vet dette er en gammel tråd, men skal prøve og få satt opp co2 nå. Vil det si at jeg kan kjøpe denne og bruke? http://www.torshovbil.no/sider/vare?varenr=111380026


Nei, du kan IKKE bruke pulveraperat.


Hvis du leter litt ligger det en ganske ny tråd her med navn og telefonnummer til et firma i Oslo som du får kjøpt ombygde Co2 slukkere som kan brukes.
Ricky75
Vet dette er en gammel tråd, men skal prøve og få satt opp co2 nå. Vil det si at jeg kan kjøpe denne og bruke? http://www.torshovbil.no/sider/vare?varenr=111380026



Bratek i Drammen tlf 32 20 25 20 er Nærmere deg om det passer bedre
Dykkeflaske/regulator
Gammel men god tråd Ser på de linkene som er nevnt at regulatorene er ment fra 60-1,5 bar. Tenkte å kjøpe flaske på dykkebutikken min. Men husker at når vi dro på dykking var de fylt med 250 bar. Er regulatorene som selges i dykkebutikken for "kraftige" til den finjusteringen et co2 system for akvarium trenger?
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap