Eplesnegler spiser jo blågrønne alger!??

Jeg tror ikke mine egne øyne. Enda en alge disse kulerunde slimkladdene tar seg av

85-literen jeg har Apistogramma macmasteri i, ble for en god stund siden tungt rammet av BGA (bgrønne alger). Dette har jeg ikke hatt mulighet til å fjerne, siden slamsuging er utelukket når paret har masser av små yngel der (og det har de jo nesten støtt).

Så tilfeldigvis hev jeg oppi en stor lilla eplesnegle her for...tja, tre-fire dager siden? Det har aldri vært eplesnegler i det karet før.

Og da jeg kikket inn der i dag, måtte jeg blunke flere ganger... BGA'en var borte! Den ene rota, som før hadde et ekkelt teppe av denne algen (eller egentlig er det en bakterie faktisk), var nå helt renspist og fri for BGA. Flyteplantene var også renspist. Kun en liten flekk igjen på noen få blader, men jeg så krypespor etter sneglen i algene - "I will be back for more"

Tipper den eplesneglen raper god og mett nå

Dette tipset deler jeg gjerne med andre. Nå skal jeg hente en ny eplesnegle og slippe i karet med Apistogramma panduro Der er det pgså BGA men ganske lite. Dette forsvinningsnummeret må jeg se en gang til.

PS!
Hvis dette er godt kjent og gammelt nytt blant akvarister, så beklager jeg Men jeg hadde altså ingen anelse om at det fantes noe som spiste blågrønne alger.
Det er faktisk ganske mange sneiler og fisk som eter denne ugne algebakterien. Men i akvariesammenheng er gjerne det meste såpass velfødt, og magene er skjelden skikkelig sultne, så da blir det til at man venter på noe godt, i stedet for å tyne i seg de heslige greiene der :p

Skulle jeg velge mellom en burger, servert med diverse snadder, og mat som var både stygg og vanskelig å ete, hadde vel burgeren vært vinner hver eneste gang

Herreguuuuud Mona, er du ikke med??
*dasker panna*

Men jeg ble litt skuffet, jeg kjøpte en stim (hihi) snegler til Tanganyika, men de bryr seg ikke en døyt om BGA.
De suller rundt på steiner og bakvegg, men ikke der hvor BGAen ligger.

Fortvil ikke mona.. Du har lært meg noe..
jeg kastet plantene mine som var rammet sist jeg hadde det.. Planten tok jeg ut å rensket.. har ikke hatt den i karet siden..
Hadde noen vanlige X. helleri sverddragere fra Rio Seco som var noen resere på å spise BGA. Dette var på tross av at dem fikk både tørt og frosset.
Også vanlig *Plecostomus domesticus vulgaris, da! Dem kan spise hektovis på kort tid.

*Vanlig pleco
Dette var faktisk nytt for meg,takk til deg mona

Tipper at det er en del som ikke vet om dette,blant annet nybegynnere. Og når de leser denne overskriften så kan du tro noen av de blir glad.

Jeg skal hvertfall skaffe meg noen sånne etterhvert
Kuult.. Men det var en LILLA Eplesnegle
Lurer faktisk på om de forskjellige sneglefantene har hver sin favoritt mat.
Gule spiser Alt., Brune Spiser Planter, Lilla spiser BGA, Rosa spiser kanskje noe annet, blå like så og hvite, ja man må kanskje tenke nytt her. en farge for hvert enkelt problem! En ide jeg akter å teste ut om jeg har tålmodighet.. Har Gule, og blå snegler nå, og har bestillt hvite, Rosa, og Lilla.¨må bare få noen kr inn på konto først.

Det er det som er så kult i akvarieverdenen: uansett hvor guffent guffa di er; det er nesten alltid en eller annen skapning som synes det er delikatesse.
Uff, også jeg som trodde jeg hadde nærmest ødelagt hele akvariedrømmen min med å få blågrønn-alger, også ser jeg at en av guruene her inne også har hatt det. Jeg ble så lettet nå...(godt ment) Da blir det innkjøp av disse snarest Takker!!!
Happy-Life Algin-extra er et produkt som tar knekken på BGA, min erfaring tilsier at snegler bare begrenser omfanget. Jeg har testet dette produktet i flere kar og kan ikke si annet enn at BGA ser ut til å være utryddet etter 4-5 uker.
Dersom man bruker Happy-Life Algin Extra, må lyset i akvariet være av i disse 4 ukene? Vurderer å kjøpe dette produktet på aquamanias Er jo et genialt produkt dersom det fjerner alt...

Står ikke så mye om hvordan man bruker det på nettsiden.
Fant ut at jeg ikke kunne ha snegler allikevel da jeg har fisk som spiser dem...
Fikk tips om å mørklegge karet i noen dager og det funker bra!
Mulle Mekk
Lurer faktisk på om de forskjellige sneglefantene har hver sin favoritt mat. Gule spiser Alt., Brune Spiser Planter, Lilla spiser BGA, Rosa spiser kanskje noe annet, blå like så og hvite, ja man må kanskje tenke nytt her. en farge for hvert enkelt problem! En ide jeg akter å teste ut om jeg har tålmodighet.. Har Gule, og blå snegler nå, og har bestillt hvite, Rosa, og Lilla.¨må bare få noen kr inn på konto først.

Det lurer jeg også på siden du spurte. Er det noen forskjell?
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap