Jeg kan fortelle deg litt om mine erfaringer med archocentrus sajica, som jeg har hatt tidligere.
For det første; nydelige fisker av utseende! Mine hadde veldig mørk kroppsfarge, men synes jeg har sett lysere varianter på bilder. Må si jeg liker de mørke best. I tillegg har de fantastiske isblå øyner, det blå forandret seg til nærmere hvitt når de hadde egg eller yngel.
Hannen var utvokst ca 10 cm, hunnen ca 6 cm. De holdt sammen hele tiden, og var som regel i en prosess med egg eller yngel. De la ca 100-200 egg hver gang, og i akvariet mitt vokste 5-15 yngel opp fra hvert kull. Når yngelen var ca 1,5 cm ble den overlatt til seg selv, og etter et par uker satte de i gang med et nytt kull.
Jeg har hørt enkelte si at sajicaene til tider kan være aggressive fisk, dette er ikke min erfaring. Jeg hadde mine i en 220-liter, og jeg vil anbefale å ha de i et min. så stort akvarie hvis du skal ha de sammen med annen fisk. I tillegg vil jeg anbefale god beplantning og mange gjemmesteder, og huler av forskjellige størrelser som de kan legge egg i.
Mine hadde en territorie med en radius på 20-30 cm når de hadde yngel. Fisker utenfor dette området fikk gå i fred. Jeg ville ungått å holde sajica sammen med vimsete fisk som corydoras som har problemer med å lære hvilke områder de skal holde seg unna.
Min erfaring er at dette er en lett fisk å holde, flott å se på og underholdende! Graver litt, spiser ikke planter, yngler lett og er flinke foreldre. Altetende, ikke kresne, hverken på for eller vannverdier.
En flott fisk jeg absolutt kan anbefale!
Lykke til! -Og fortell oss gjerne hva du ender opp med!
Maren