Alder og sykdom på reker

Inaktiv bruker
Er det noen som vet hvor gamle sånn ca. kirsebærreker og andre reker kan bli,og er det noen spesielle sykdommer de er utsatt for...finner ikke noe info om dette på nett.......
kirsebær reker blir sånn ca 1 1/2- 2år,det gjelder vel de fleste dverg rekene
med et å annet unntak. vilke sykdommer de kan få har jeg ingen peiling på,vet bare at de ikke kan bli smittet av fiskesykdommer
Man vet fint lite om sykdommer og sykdomsbehandling av reker.

Hei,

Alderen på rekearter som kirsebær eller rød krystall ligger rundt 2 år. Da er eg enig med loki.

"Riktige" sykdommer er heldighvis sjelden i rekeverden. Det eren sykdom som heter porselensykdom (tysk: Porzellankrankheit) hvor rekene blir hvit før de dør. Den sykdommen er ganske rasant og man har stor dødelighet innen noen dager. Skummelt men sjelden.
"Uriktige" sykdommer er oftere. Her har man forgiftninger (rekene er generell sensitiv mot Nitrit, Ammoniakk, Medikamenter) som kan dreper rekene på en mer eller mindre rask måte og skallskifteproblemer (årsak for sånne er hovedsaklig feil vannkvalitet med for høgt GH og KH) som ser nesten sånn ut som porselensykdom, men går litt treigere med dødelighet.

Håper det var rett svar...

Litt offtopic: @loki: du har en fin avatar. Er den ein av dine blåreker? Hvis a sjekk hvis de har gule øynene. Hvis ja er eg veldig interessert. Var også interessant å lese din profil. Typisk at RK kaster vekk egg når de er i lag med kirsebær. Det kan bevise litt teorien med hormoner fra kirsebær som kan forstyrre andre rekearter.

Helsing,
Micha
Litt off topic ;)
nope ikke en av mine reker,men kanskje det blir snart.Det er en Neocaridinia sp. "Blue" er visst like lett å avle på som kirsebær reke. ikke var den dyr heller 2,89 euro.hvis jeg får tak i den ska jeg gi deg en lyd,kan evt bestille sammen å dele på frakt utgiftene?? link til side:
Neocaridinia sp. "Blue"
Nei, eg meinte en som heter Blue Tiger Shrimp. Du finner den også på fashop. Koster over 19...€€€€€€...per stk. Tviler jo litt på at den er tilgjengelig.
Tiger Blue Shrimp er ekstrem! Ekstrem fin, ekstrem vanskelig, ekstremsjelden og ekstrem dyr.
Eg jobber litt med å finne en plass hvor man kan få disse. Men det blir en investering...

ja så den tiger reken der..kan kan jo bestille den å,sammen med den andre blå.hvis du har penger å er inntresert i det.
vet om en privat oppdretter som har noen til salgs i tyskland,,ca 25 dollar stykket.(ikke meningen å kapre tråden )
Inaktiv bruker
takk for svar.......trodde de ble gamlere jeg,men da har de samme levetid som kampfisk osv......
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap