Alge invasjon her også...

Tror det er penselalger -kort sort bust, ser ut som skjegg. + noen laaange tynne tråder som kan bli en ca 10 cm lang vase... (i tillegg til de vanlige grønne prikkene som gjerne kommer i blandt, men ikke såå mye av det, litt på glass, steiner, etc)

Dette har jeg gjort:
-oftere vannbytte
-senket temperaturen litt
-klippet bort de verst angrepne plantene med penselalger
-snudd rota, for å stoppe oksygen/lys tilførsel.
-droppet både jern og gjødsel i flere uker
-har timeren på 10 timer lys om dagen.
-har fòr frie dager hver uke

Noe mer jeg kan gjøre??
Tenkte jeg skulle kjøpe en eller to SAE, og noen hurtigvoksende planter.
thailands flyeing fox reddet mitt pensel alge problem... hvis man kjøper ca 5 sånne når du har få alger så slipper du problemet.
Dersom du fremdeles har problemer
Jeg har samme problem. Min løsning som ser ut til å fungere, var å kjøpe 4 Ancistrus sp. Oppdrettsvariant + 5 SAE (300 l akvarium).

Jeg har med selvsyn sett at algene blir spist. Ancistrusene nærmest støvsuger bladene på plantene

Jeg mater ikke fiskene med noe annet.
Freddy Dos Santos
thailands flyeing fox reddet mitt pensel alge problem... hvis man kjøper ca 5 sånne når du har få alger så slipper du problemet.

Jeg vet ikke hva du kaller thailands flying fox, men skal man bli kvitt alger, er det ikke flying fox man skal kjøpe. Disse tar minimalt med alger.
Hvis du har flying fox som er flinke til å ta alger, er det ikke flying fox du har fått. Det surres skikkelig med dette i butikkene. Og det surres også skikkelig med navnene i seg selv. De lokale dyrebutikkene i Askim, selger SAE som flying fox siamensis. Man kan bli forvirret av mindre... Butikkene vet ikke selv forskjellen på SAE og FF, og de selges om hverandre. Krisen er hvis du får FF i stedet for SAE, fordi FF altså ikke tar alger, eller ihvertfall tar minimalt med alger.

Skal du anskaffe SAE for å rydde opp i algeproblemet, er det to ting du må tenke på:

SAE er en stimfisk, så man kan ikke kjøpe en eller to. Minste mengde er 4 stk., helst flere.

For det andre: Stol ikke på at dyrebutikken selger deg riktig fisk! Ref. det jeg har skrevet over. Lær deg selv forskjellen på FF og SAE før du går til butikken, slik at du kan se at du faktisk får det du vil ha. For å komplisere det hele enda litt mer, så blandes det også gjerne inn flere typer fisk også. Falsk SAE og Falsk FF kan man altså også risikere å få når man vil ha SAE. Om man får falsk SAE, er krisen ikke så stor, ettersom denne også er en flink algespiser. Falsk FF, derimot, gjør riktignok en bedre jobb enn FF, men er definitivt ingen god algespiser.

Jeg kan til sist legge til at SAE er en av de få algespisere (om ikke den eneste) som tar penselalger. Så det må nok noen SAE-er inn i akvariet ditt, ja Jeg vet at andre har klaget over at de blir late med tiden. Jeg har ikke opplevd det selv. Mine SAE-er har vært arbeidssomme all sin tid, men det kan kanskje komme av stor tetthet av algespisere i akvariene mine, slik at de må stå på for å få tak i maten de vil ha
Blir SAE kjøp og plantekjøp imorgen eller lørdag...Uff! Mitt akvarium ser bare tristere og tristere ut! Planter forsvinner, fisk som forsvinner, fisk som dør...*sukk*
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap