- Hjem
- Forum
- Levendefødere
- Neontetra: vannverdier
Neontetra: vannverdier
Heisann, jeg lurer på om det er skrevet feil på hvilke vannverdier Neontetraen skal ha.
I forhold til de fleste andre tetraene har den veldig lave PH- og GH verdier.
Er disse verdiene riktige, eller kan det ha sneket seg inn en feil der? (håper)
I forhold til de fleste andre tetraene har den veldig lave PH- og GH verdier.
Er disse verdiene riktige, eller kan det ha sneket seg inn en feil der? (håper)
Postet 16.02.07 kl 17:24
Endret: 16.02.07 kl 17:35
Postet 16.02.07 kl 17:27
Endret: 16.02.07 kl 17:27
mona oNå har jeg ikke sjekket i fiskebasen eksakt hva som står der, men såvidt jeg vet trives den godt i ph-verdier helt ned på fem-tallet, ja. Ved oppdrett for eksempel bør man senke ph ganske mye fra normalen, har jeg lest. [B]De bør ihvertfall ikke ha høy gh.[/B]
Det var akkurat dette jeg hadde håpet skulle være feil, ser du....
Ph de skal ha er mellom 5 og 7, så det er ikke så ille...
Postet 16.02.07 kl 17:34
Postet 16.02.07 kl 17:39
Postet 16.02.07 kl 17:44
Endret: 16.02.07 kl 17:52
Postet 16.02.07 kl 17:55
LinoleJeg har gh på 11 og ph på 7,5, men neontetra trives hos meg !
Tviler på at de trives, men så har jo fisk liten mulighet til å fortelle hva de mener også.
Dette er hva mange vil definere som suboptimalt miljø, og da er veien mellom suksess og fiasko meget kort
Kan ikke si annet enn; jeg vil ikke anbefale neon i vann med Gh på 11
Postet 16.02.07 kl 18:02
Jeg har kikka
på en masse sider om Neontetraen og de fleste ser ut til å si at GH kan ligge mellom 1 og 10 og PH mellom 6 og 7 til vanlig. Når en skal ha yngel på dem må PH senkes til 5 og Gh til 1-2........
Ja da så........
Ja da så........
Postet 16.02.07 kl 18:52
Postet 24.02.07 kl 15:27
Postet 24.02.07 kl 16:11
LinoleJeg har ikke "snakket" med mine neontetra selvsagt, men det SER UT til at de trives. Jeg har hatt 7 stykker siden karet var helt nytt, så de har vært med på endel vannbytter da, men har overlevd alt. De vokser i allfall. Så kanskje de er en hardfør type ?
Jeg tror trygt vi kan holde neontetra på GH opp til 10 om vi ikke skal ha barn på de...... PH på 7 går også veldig fint. Det samme skulle gjelde for de andre tetraene som ser ut som om de skal ha lav GH og PH. Jeg har sett på alle de sider på nettet jeg har kunnet lese - også på sider fra opprinnelseslandet til tetraen. Pluss noen sider på språk jeg egentlig ikke kan lese, men tallene ser jo likt ut på de fleste forståelige språk..... He,he
Postet 24.02.07 kl 16:42
Siden yngel og neon er ett kapittel som ikke er mye å skrive om (les: får du yngel på disse, derimot, for du en hel jobb med å bekrefte fremgangsmåte etc).
Derfor har Gh 0 & nix å si for akkurat den delen. Men så lenge fiskene ser ut til å trives, er det jo ikke noe å pese med.
Jeg mista i alle fall mine neon, hver enda gang jeg forsøkte meg. En her og en der, de falt bare fra uten noen spesielle tegn.
Jeg er ikke 100%, men 95% sikker på at dette skyltes for hardt vann, kombinert med Ph over 7.
Derfor har Gh 0 & nix å si for akkurat den delen. Men så lenge fiskene ser ut til å trives, er det jo ikke noe å pese med.
Jeg mista i alle fall mine neon, hver enda gang jeg forsøkte meg. En her og en der, de falt bare fra uten noen spesielle tegn.
Jeg er ikke 100%, men 95% sikker på at dette skyltes for hardt vann, kombinert med Ph over 7.
Postet 24.02.07 kl 17:14
Postet 24.02.07 kl 17:19
Postet 24.02.07 kl 17:26
Frank AngellDet er ikke vannet, men sjangsen til å fore dem opp, jeg tenker på ;) [B]Det er det ikke mange private akvarister som har lyktes med[/B].
Nei, sant det. Sammen med Crosscheilus"artene" er Neontetra den jeg gjerne skulle ha lyktes med å få til å formere seg. Men hvem vet hva som skjuler seg hennad veien....den som lever får se
Postet 24.02.07 kl 23:03
Det er for såvidt rett at det
ikke er mulig å snakke med fisk. Men det er et biologisk faktum at organismer tilpasser seg sin biotop. Noen har lettere for det andre bukker under.
At det ikke er naturlig for en neontetra å leve i vann med Ph over 7,5 er nok helt riktig, men jeg tviler sterkt på at de avlede artene vi kan kjøpe i butikken til kr 19,- egentlig er særlig krensen på akkurat det....
Jo billigere de er jo mer tilpasningsdyktig tror nå jeg.
Uansett velger jeg å gi de få () neontetraene jeg har et godt hjem med Gh på ca 3-4, ph på 6,9 og Kh på 5. Har ingen håp om å yngle på disse. De er rett og slett enkel pryd for øyet. Av og til er det enkleste best.
PS: Det er utrolig å se en kardinal eller neonstim i et plantekar med Discus. Øverste "linje" på stimen er +/- 1 cm, helt utrolig. Da må du ha stor nok stim selvsagt. Ha gjerne 10 stykker i selskapskaret ditt, men en virkelig stor Tetra stim er noe for seg selv. Jeg nevner i fleng smykketetra, rødmunnstetra, kardinaltetra....
At det ikke er naturlig for en neontetra å leve i vann med Ph over 7,5 er nok helt riktig, men jeg tviler sterkt på at de avlede artene vi kan kjøpe i butikken til kr 19,- egentlig er særlig krensen på akkurat det....
Jo billigere de er jo mer tilpasningsdyktig tror nå jeg.
Uansett velger jeg å gi de få () neontetraene jeg har et godt hjem med Gh på ca 3-4, ph på 6,9 og Kh på 5. Har ingen håp om å yngle på disse. De er rett og slett enkel pryd for øyet. Av og til er det enkleste best.
PS: Det er utrolig å se en kardinal eller neonstim i et plantekar med Discus. Øverste "linje" på stimen er +/- 1 cm, helt utrolig. Da må du ha stor nok stim selvsagt. Ha gjerne 10 stykker i selskapskaret ditt, men en virkelig stor Tetra stim er noe for seg selv. Jeg nevner i fleng smykketetra, rødmunnstetra, kardinaltetra....
Postet 24.02.07 kl 23:34
Cyberbob66ikke er mulig å snakke med fisk. Men det er et biologisk faktum at organismer tilpasser seg sin biotop. Noen har lettere for det andre bukker under. At det ikke er naturlig for en neontetra å leve i vann med Ph over 7,5 er nok helt riktig, men jeg tviler sterkt på at de avlede artene vi kan kjøpe i butikken til kr 19,- egentlig er særlig krensen på akkurat det.... Jo billigere de er jo mer tilpasningsdyktig tror nå jeg. Uansett velger jeg å gi de få (:-)) neontetraene jeg har et godt hjem med Gh på ca 3-4, ph på 6,9 og Kh på 5. Har ingen håp om å yngle på disse. De er rett og slett enkel pryd for øyet. Av og til er det enkleste best. PS: [B]Det er utrolig å se en kardinal eller neonstim i et plantekar med Discus[/B]. Øverste "linje" på stimen er +/- 1 cm, helt utrolig. Da må du ha stor nok stim selvsagt. Ha gjerne 10 stykker i selskapskaret ditt, men en virkelig stor Tetra stim er noe for seg selv. Jeg nevner i fleng smykketetra, rødmunnstetra, kardinaltetra.... ;-)
Så enig, så enig! De er et syn. Derfor skulle jeg gjerne hatt enda flere karr slik at jeg kunne få gi de det vannet jeg har i springen i et stooort karr.
Men desverre må de nok få høyere PH og Høyere GH samt å dele på karrene nå når jeg har fått så mye fisk. Det å bygge nye karr tar tid når en har barn og andre dyr å ta seg av. (det kom visst litt galt ut he,he)
Postet 24.02.07 kl 23:51
Endret: 24.02.07 kl 23:51