Best mulig belysning

Hei. Jeg kjøpte en brukt 540L med heldekkende armatur - 4 lysrør.
Disse rørene må byttes og jeg håper at noen her kan hjelpe meg litt med forslag/anbefalinger på hva jeg burde kjøpe for å få best mulig lysforhold.

Jeg er fullstendig grønn når det kommer til typer, varianter og watt )
Det er kun mulig å bruke det antall W som allerede armaturet er designet for, med mindre man bygger om armaturet.

Se på rørene som er, hvilken W de er på, evt mål hvor mange cm de er.
Det er mye lettere å komme med konkrete forslag til nye rør, når en vet hvilken W det er snakk om
Hei igjen :)
Jeg skal ikke bygge om, bare bytte rør

Det som sitter der i dag er 4 stk Philips Aqua TL-D 36W. armaturet er 150cm, og med mitt (totalt fraværende) øyemål så er rørene mellom 110-115 cm? Jeg ser at mange snakker om T5, T8 osv..?? men har ingen anelse på hva det betyr
Siden du ikke skal bygge om armaturet, er det kun 36W (og noen 40W) T8 rør som er mulige å benytte.
Øyemålet ditt er ikke hakkende galt, 36W er 120cm
Du oppgir ikke hvilken modell Phillipsrørene er, disse finnes i en rekke farge- og fargegjengivelsesvarianter.

Selv har jeg skikkelig sansen for flere av Hagens lysrør, på tross av at de er litt kostbare.
I karet ditt ville jeg selv plassert (bak fra og frem);
Flora glo bakerst, om du har masse planter du vil skal vokse seg fine.
Life GloII
Sun Glo
Power Glo

Merk: Hagens lysrør på 40W finnes i to lengder! Den ene er 105cm, den du skal ha er 120cm. De jeg har linket til er selvsagt rett

Dette vil da fremme samtlige farger, og tilfredsstille alles behov. Om du vil ha ett varmere lys i karet (mer gultone), bytter du ut Power Glo med Life Glo.
Om du ønsker kaldere farger (mer blåhvitt), bytter du ut Sun Glo med Power Glo (flora, power, life, power).

Skal du ikke satse på planter, og vil ha varmt lys, anbefaler jeg Life, Sun, Power, Life.
Normal dagslysfølelse; Life, Sun, Sun, Power
Kaldt lys; Life, Power, Life, Power.

Alle bak fra og frem. Med såpass mange ulike rør kan du også trixe å mixe litt med plasseringen, å få det akkurat som du selv vil ha det
Var jeg deg vill jeg sjekket Biltemas 36W dagslysrør. Da får du 4 rør til rundt hundrelappen DET er billig det.
Arrgh!!!! Biltema, biltema biltema.... Jeg blir like furtete hver gang jeg blir påminnet om at Biltema er 80 mil unna meg :p
Frank Angell
Arrgh!!!! Biltema, biltema biltema.... Jeg blir like furtete hver gang jeg blir påminnet om at Biltema er 80 mil unna meg :p


He,he. Biltema la jo ned sin avd i Tromsø for en del år siden. Nå skal de etter ryktene etablere seg på nytt og innen 2008. Da har du jo bare knaft 40 mil
he he he he
TUSEN takk for alle gode svar vedr lys Som sagt har jeg null peiling på sånne tekniske ting og helt ærlig - jeg digger Franks teskje forklaringer. Det gjør det så mye enklere for sånne som meg Tusen takk Frank!!

Jeg skjønner at Biltema er en skikkelig snadder-butikk for dere gutta.. ))
men det er nok ikke butikken jeg først tenker på når jeg vil svi av noen kroner )
Bengt Fossli
He,he. Biltema la jo ned sin avd i Tromsø for en del år siden. Nå skal de etter ryktene etablere seg på nytt og innen 2008. Da har du jo bare knaft 40 mil;)

Har hørt lignende rykter, der det var snakk om enten Harstad (8 mil) eller Narvik (20 mil). Kan jo hende de planlegger flere butikker her nord, det var jo jaggu på tide.

Syntes forresten det blir snaut tullete å kjøre 80 mil tur retur for noen lysrør, da tror jeg at jeg får så hatten passer av flere :p
Kan jeg bruke Biltemas?
Jeg har en Biltema ganske nærme, men kan jeg bruke f.eks. 36 eller 40W lysrør til mitt akvarium? Jeg har 38W fra før, med lengde 1047mm.
Forstår meg ikke særlig på dette med lysrør.

Beklager hvis jeg "forstyrrer" tråden din Elisabet T
38W er en møkkastørrelse Tror nok ikke du finner rør med passende lengde hos Biltema av denne størrelsen.

Som du ser over, finnes Hagens lysrør i 105cm (40W), ellers vet jeg kun om noen phillipsrør i 38W som er til akva.
Osram leverer noe 38W, men ingen jeg vil si er passende til vårt formål
Det var veldig synd.
Vil det si at det ikke finnes hverken plantelys eller dagslys i den størrelsen?

Det finnes Som nevnt; Hagen (føres blandt annet av tropefisk) leverer alle typer rør i 105-cm\40W
Karolin har også noen av phillipsrørene, er litt usikker på hvilke.
Tusen takk for svar.
Da kan jeg altså bruke 105cm. lengde, og 40W styrke.
Er ubeskrivelig dårlig på sånne tekniske ting sjø.
Ingen fare panduro..
du forstyrrer ikke, jeg har fått rådene jeg trengte jeg
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap