- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Hvilken Corydoras?
Hvilken Corydoras?
Idag har jeg fått 5 nydelige nye Corydoras, i butikken sa de det var Corydoras Punctatus, men vi er litt usikre. Hva tror dere?
(4 av coryene har sort område på ryggfinnen (som på bilde 1), en har ikke det (bilde nr 2))
(4 av coryene har sort område på ryggfinnen (som på bilde 1), en har ikke det (bilde nr 2))
Postet 20.02.07 kl 19:19
Postet 20.02.07 kl 19:45
Postet 20.02.07 kl 19:52
Kan det være at den uten sort på ryggen er en schwartzi, og de andre er Leucomelas? Du ser at den som gjemmer seg har annet mønster på siden. Den har prikker som danner linjer langs ryggen, noe som er likt schwartzien, mens den andre har prikker som er litt mer spredt.
Postet 20.02.07 kl 19:54
Endret: 20.02.07 kl 19:56
Postet 20.02.07 kl 19:57
Postet 20.02.07 kl 20:00
Postet 20.02.07 kl 20:40
Den flekken er nok ikke avgjørende. Det finnes schwartzier både med og uten flekk på ryggfinnen ;0) det som er litt spesielt å se, er at coryene selv forstår at de ikke helt passer inn i gjengen. Jeg har hatt enslige coryer sammen med grupper før, og den som er av annen art er liksom aldri helt med i gruppa. Er det tre fire stykker sammen med en litt større gruppe, ja da stimer de som bare det os ingen bryr seg om hvordan noen ser ut.
Postet 20.02.07 kl 20:48
Postet 20.02.07 kl 20:50
Den ene ser ut som en schwarzi, men ikke den andre.. (den nederste ligner veldig, jeg har 3 selv)GryJeg tror ikke det er punctatus da de har sort/brun flekk øverst på ryggfinnen, ikke ned mot ryggen. De har heller ikke masken over øynene. ved første øyekast ser det ut som en schwartzi, men er litt usikker pga mønsteret på siden. Skal sjekke litt til.
Postet 23.02.07 kl 20:02
Postet 23.02.07 kl 20:07
En liten oppdatering :)
Etter mye titting i bøker, og fundering, har vi nok endt opp med at vi har en stk c. schwartzi og 4 stk c. leucomelas Heldigvis går de fint sammen, de leker mye og den stakkars schwartzien blir ikke holdt utenfor
Iblandt mingler de også litt med gjengen med c. trilineatus, men den sistnevnte gjengen er litt mer sjenerte, og holder seg mer i bakgrunn enn de oppmerksomhetssyke leucomelasene
Forøvrig vurderer jeg STERKT å få ett artskar med en eller annen cory Holder det med en 80l om jeg skal ha 8 - 10 stk?
Iblandt mingler de også litt med gjengen med c. trilineatus, men den sistnevnte gjengen er litt mer sjenerte, og holder seg mer i bakgrunn enn de oppmerksomhetssyke leucomelasene
Forøvrig vurderer jeg STERKT å få ett artskar med en eller annen cory Holder det med en 80l om jeg skal ha 8 - 10 stk?
Postet 10.03.07 kl 22:02
Postet 10.03.07 kl 22:07
Postet 10.03.07 kl 22:09
De fleste av cory-artene som er å finne i butikkene er lette å kjønnsbestemme. Hunnene er som regel større enn hannene, samtidig som de også er rundere rundt magen. Hannene er noe slankere og mer strømlinjeformet. En av mine favoritter er Sterbai. Nydelig mønster og knall oransje finner. De er ikke sky, og leker lett. I dag har jeg hatt tidenes egglegging på en av mine Sterbai; minst 60 egg på to timer! Jeg har fått tatt ut ca 20 av dem, resten får være i karet.
Postet 10.03.07 kl 23:59