Hva kan man gjøre med Juwel innvendig filter ved strømstans?

Har den senere tid faktisk begynt å "bekymre" meg litt for sommeren.
De bruker ofte/ av og til gjøre litt arbeid på strømnettet her jeg bor, og da bruker ofte strømmen å være borte noen timer, evt. ei hel natt.
Iden forbindelse lurer jeg litt på hva jeg kan gjøre med det innvendige Juwelfilteret for å begrense skadene på filterbakteriene mest mulig.
De innvendige pumpene er jo bare å flytte i ei bøtte med vann til noen gode bekjente, men Juwelpumpa blir det jo verre med.
Kan man for eks. sette bare filtersvampene i ei bøtte med luftestein og vann eller har det ingenting for seg ?

Takknemlig for gode råd.
Prøver igjen
Kanskje noen med Juwelakvarium/pumpe som har erfaring med dette ?
Kan man for eks. sette bare filtersvampene i ei bøtte med luftestein og vann eller har det ingenting for seg ?

Hvis det er strømløst, har vel ikke en luftestein noe for seg? ;P
Finnes jo batteridrevne batteripumper (den jeg har bråker noe aldeles vanvittig forresten), men jeg er neimen ikke sikker på om det er nødvendig for å holde liv i filterbakteriene. Mistenker egentlig at det skal mer til enn noen timer uten strøm for å ta knekken på dem.
Hei hvis du klarer å skaffe deg ein sånn strømbackup så hjelper det velldig
Du kobbler velldig enkelt den til veggen, og pumpa inn i backupen. så når du har strøm i huset så lader den batteriene i bacupen, og hvis strømmen går så vil ikke pumpa bli avbrutt av den grunn, og pumper forsatt en god del timer Vi brukte en sånn her hjemme når det lynte og tordnett.. Strømmen gikk helt berserk og vi hadde et pc-lan og fikk ikke spille p.g.a det. så kobblet vi 3 pc'er + en ruter til denne.
Så det ble en vellykka kveld for oss kan man si
Tusen takk for svar.

Espen: Er sikkert litt dårlig til å forklare meg men mente selvfølgelig å sette den bøtta med filtersvamper og luftestein til bekjente som fremdeles har strøm.

Aasgaard: Vil filterbakteriene overleve 6-8 timer uten uten strøm?

Egg: Hvor får man tak i sånn strømbackup,hvor lenge går de , og hva koster en sånn sak?
Ett innvendig filter har betydelig lengre overlevelsestid uten gjennomstrømming, enn ett utvendig.
Ett utvendig begynner å dø etter ca 30 min, litt avhengi av hvor mettet det er med bakterier.
Ett innvendig greier seg fint i 2 timer, det begynner ikke å bli kritisk før etter 4-5 timer.

Når det gjelder reservestrømmsløsninger, er det masse å velge blandt.
En kan bruke billige UPS-er til PC, men disse er det jeg kaller pumpemordere. Det er en meget dårlig strømpuls på disse billige, det som kalles tilnærmet sinusbølge. Slett ikke alle pumper starter engang på denne type strøm!
Skal en ha noe som gir så likt nettspennings om overhodet mulig, må en belage seg på 1500.-+ Jo mer en betaler, jo større kapasitet, og jo lengre driftstid på aparatene som er tilkoblet.
F.eks en UPS på 500VA jeg testet, hadde kapasitet til å drive ett Eheimfilter med 23W forbruk i nøyaktig 28 min. Så det er ikke allverden!

Det finnes også andre løsninger, f.eks å kjøpe en innverter man kobler rett til bilbatteri. Også her bør en kjøpe noe skikkelig, de billige har akkurat de samme manglene som billige UPS-er.
Den saken jeg selv skal kjøpe, koster 2000.-, + batterier til noen tusenlapper.
Rent teoretisk skal jeg da kunne drive samtlige akvarier, uten lys, i 68 timer.
Total prislapp; noe mellom 6 og 10.000.-
Jeg hadde en stopp på alle pumper i to kar i vel 4 timer. ( Ser tiden uten strøm på den mekaniske timeren). Det ene var en et 240 juwel med det originale filteret. Det andre var en 530 med utvendig Eheim 2250 og innvendig powerhead med blåsvampfilter. Jeg hadde ikke anledning til å gjøre noe da, så jeg bare skrudde på strømmen igjen uten å rense filtre eller skifte noe vann utenom vanlig rutine. Det skjedde ingenting negativt hverken synlig eller målbart, jeg merket aldri noe til det. Så det kan gå bra. Nå har disse akvariene plantemasse over gjennomsnittet og ikke veldig stor fiskemengde, men det er da endel fisk i de.

Hvis strømmen blir borte lenge, vil det da være bedre å oppbevare filtermasse fuktig, men ikke under vann i f.eks en pose eller bøtte som man gjør med planter?. Blir kanskje mer oksygen da?.
Bilde[External Image]

Vekselretter
Omformer 12 V likestrøm (DC) til 230 V vekselstrøm (AC), og gjør det mulig å bruke apparater beregnet for 230 V med 12 V batterier som strømkilde, f.eks. små TV-apparater, vifter og lamper, eller å lade mobiltelefoner og bærbare PC-er i bilen uten spesielle ladere. For tilkobling til sigarettenneruttak samt direkte til bilbatteri med klemmer. Kortslutningssikker, overbelastnings-, overopphetings- og polaritetsbeskyttet. Varsler om lav batterispenning. Modifisert sinusbølge. 300 W kontinuerlig effekt. Maks. 480 W. Tomgangsstrøm 0,5 A. Virkningsgrad 90 %. Innebygd vifte. Mål: 135 x 132 x 61 mm.

Fra: biltema.no

Hadde man hatt en slik + en bil. Så er man vel sikret. Så lenge man er hjemme. Ta en sjøteleding fra bilen og inn i huset.

Modifisert sinusbølge. er det bra?? ;p
Tusen takk for svar.
Det er nå man skulle kunne lenke, linke eller sitere, men det kan jeg ikke.

Er ikke helt sikker på om jeg har oppfattet dette med bilbatteri og inverter helt riktig. ( En skam å si at jeg er direkte teknisk begavet).

Hvis man har dette utstyret kan man da velge om man vil koble det til bilbatteriet i bilen (som da nødvendigvis må stå å gå på tomgang),alternativt ha ferdig oppladete bilbatteri på forhånd (oppladet med vanlig lader til bilbatteri)?

Det første alternativet forutsetter vel da at man har relativt tålmodige naboer.(Iallefall hvis bilen må stå å gå på tomgang hele natta.)

Når det gjelder alternativ 2: Hvor lenge kan et sånnt "vanlig" bilbatteri holde når det er koblet 2 vanlige innvendige pumper samt en Juwelpumpe på det ?
Disse bilbatteriene må kanskje være ganske nyladete, og forutsetter at man vet om strømstansen i god tid på forhånd?

Rett meg hvis jeg er helt på bærtur.(Og det kan godt hende jeg er.)

Kjetil L: Dette hadde absolutt vært den mest lettvinte løsningen.
Espen
[B]Modifisert sinusbølge. [/B] er det bra?? ;p

Ikke til vårt bruk Da er det kun skikkelig sinus som duger. En slik inverter som kan levere 300W konstant, koster mellom 1500.- og 2000.-

Panduro
Hvis man har dette utstyret kan man da velge om man vil koble det til bilbatteriet i bilen (som da nødvendigvis må stå å gå på tomgang),alternativt ha ferdig oppladete bilbatteri på forhånd (oppladet med vanlig lader til bilbatteri)?
Jepp Om det er kortere tid, og lavt forbruk, trenger man ikke la bilen putre på tomgang engang. Ett 60Amp batteri leverer strøm både vel og lenge til f.eks ett par pumper, før det er flatt.
Panduro
Det første alternativet forutsetter vel da at man har relativt tålmodige naboer.(Iallefall hvis bilen må stå å gå på tomgang hele natta.)
Og godt forhold til Lovens lange arm. Dette vil etter det jeg har diskutert med flere av både politiet og vegvesnets jurister, defineres som unødig tomgangskjøring. Det er slett ikke lov, i tillegg til å være meget uøkonomisk.
Panduro
Når det gjelder alternativ 2: Hvor lenge kan et sånnt "vanlig" bilbatteri holde når det er koblet 2 vanlige innvendige pumper samt en Juwelpumpe på det ? Disse bilbatteriene må kanskje være ganske nyladete, og forutsetter at man vet om strømstansen i god tid på forhånd?

Det kommer ann på mange forhold, som effektiviteten på inverter, hvor mange W pumpene trekker, og hvor mange amphere batteriet er på.

Sier vi at inverteren er 100% effektiv (som er umulig), kan du drive 250W i en time med ett 50amp batteri, eller 25W i 10 timer, sånn ca.
Batteriparken jeg selv tenker å plassere under racken på sikt, vil bestå av minst 4x150amp batterier. Det skulle kunne drive filtrene både vel og lenge.

Det finnes løsninger for den nevenyttige, der en kobler samtlige filtre på en og samme kurs\ kabel. Om man da velger å bruke en kraftig UPS med god sinus, vil denne ta over av seg selv når nettspenningen faller ut. Det finnes UPS-er med flere Kg batterier enn hva som er godt å flytte på, og som kan drive våre akvarier tilstrekkelig lenge til at kraftselskapet får ut fingeren, og får langt inn strømmen igjen Men prisen er gjerne småstygg, den jeg selv har titta mye på, kommer på 15.000.- inkl utvidet batteripakke.
Alternativt kan man kjøre med nullspenningsbrytere, som stanser all nettstrøm dersom denne faller bort, og ett rele-system som kobler inn inverter ved strømstans.
Alt er mulig, en ikke alltid verken billig, eller lett for den som ikke har litt innsyn i 240V verden.
Har noen sett på agregat da? :P Hva et som duger koster?
Er det strømstans. Kan det umulig være ulovelig å bruke et agregat?
Siden jeg bor i blokk, tror jeg at jeg fort blir husløs om jeg setter igang aggregat
Men det er neppe mer ulovlig å bruke aggregat enn en plenklipper, så her styrer man nok unna noe krøll med lovens forlengede armer

Men desverre er det mange aggregater som leverer noe ustabil og dårlig spenning, spesielt billige to-taktere.
Har selv tittet på ett par Honda aggregater, til hyttebruk. Men, skal man ha noe skikkelig, koster de jaggu mer en bilen jeg kjører :p

Men man trenger vel trolig ikke den 100% stabile spenningen og sinus, slik f.eks både TV og PC er ganske avhengi av.

Tusen takk for alle råd.
Får se om det ikke blir en inverter av noe slag før sommeren.
Et helautomatisk opplegg hadde jo vært topp da. Synd jeg ikke er særlig nevenyttig av meg, iallefall på det området.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap