Hypancistrus (med hvitprikk?)

Jeg var på fisketorget for å kjøpe to ancistrus oppdr, men ble lokket av et lekkert tilbud ved kjøp av tre hypancistrus - åpenbart butikkens populærnavn. Jeg fikk bare vite at den ikke kun spiste alger, og at den ble ca 10-12 cm lang.
Nå vil jeg gjerne vite hvilken hypancistrus dette er (Jeg trodde dette kun var et populærnavn..)
Da jeg ventet på et nærfoto med mitt kompaktkamera, så jeg at den bar små hvite prikker (særlig i front-region).. Er dette de farlige hvite prikkene?
Akvariet har vært plaget av litt sopp pga overforing av kikerter - for hva den info er verdt..

Det du har kjøpt er Hypancistrus sp Monte Dourado. Det er korrekt at de blir bortimot 12 cm store. Dette er F1 yngel av VF foreldre.

Denne vil ikke røre alger og bør få fór med godt proteininnhold. Jeg forer de med rekepellets og JBL Plecochips. De spiser stort sette det som faller ned i karret.

Når det gjelder prikkene kan det se ut som prikksyken. I så fall bør du sette inn tiltak med en gang. Oppskrift finner du her

Siden det kan se ut som du har fått sykdom på de er det nesten så jeg ikke tør å fortelle at foreldrene går i kar her hos meg
Dette ser desverre helt klart ut som hvitprikk. Skjelden å se dette såpass tydelig på bilder, så der har du vært dyktig

Jeg kjenner ikke spesielt mye til denne arten, så jeg er meget usikker på om det er mest gunstig med medisin eller varmekuren. Mener å huske at Nils oppe i Tromsø mistet noen maller, ved medisinering med eSHa Exit. Dette er de eneste dødsfallene jeg kjenner til, som muligens kan relateres til medisineringen.

Personlig ville jeg satset på varmekuren, om ikke noen har mer konkrete erfaringer

Det var nok Bengt som fikk radert ut sin flokk med L260 med denne medisinen.
medboere
Jeg hadde to i dette karet, kun den ene har prikkene..
Og de svømmer med en koloni neontetra pluss masse guppy yngel (30-40) og en ancistrus.. Men ingen av de andre har prikkene.. Er det sikkert?
Geir Kristiansen
Det var nok Bengt som fikk radert ut sin flokk med L260 med denne medisinen.

Kan godt hende at jeg husket feil. Det er ikke første gang, i så tilfelle.
Beklager gutter
Erlendo
Jeg hadde to i dette karet, kun den ene har prikkene.. Og de svømmer med en koloni neontetra pluss masse guppy yngel (30-40) og en ancistrus.. Men ingen av de andre har prikkene.. Er det sikkert?

En fisk er den som blir syk først, så følger de andre etter. Hele karet må behandles, siden det er overhengende fare for at en eller flere av parasittene på fisken har sluppet små djevelyngel allerede.
jeg gir meg
da er varmekuren i gang
farvell kjære yngel
Slett ikke sikkert yngelen legger seg på rygg av varmen Mange ganger er yngel mer tøffe enn voksen fisk Er bare å krysse fingrene, og håpe på det beste.
Er det helt sikkert at det er hvitprikk? Har hatt det noen ganger selv, og det der ligner ikke så veldig. Hos mine fisk, var det prikker, mens her på bildene ser det nesten ut som små byller.

Når mine fikk store prikker slik som her, var de allerede dekket av små. På bildene ser det nesten ut som det er 15-25 store klumper.

Rett meg gjerne hvis jeg har feil.
Disse prikkene vi ser her, ser mer "modne" ut enn tidlige angrepne fisk.

Det er skjelden jeg er såpass sikker på at det er snakk om denne parasitten som etter å ha studert disse bildene
Fint. Alltid spennende å lære noe nytt.
ganske sikkert
Jeg ser nå at samtlige neon tetra har mer eller mindre kraftig blek haleslitasje, og enkelte guppy-yngel har prikker på bakhalen - så eplet er surt.

Har nå byttet vann og satt termostaten på 32 grader, men dette har ikke gitt stort utslag på temp.. Desverre har jeg ikke ekstra termostat/kolbe. Finnes det andre triks for å nå 32grader på 12 timer?
Til Far
Jeg tror ikke det er hypancistrusen som var smittekilden, da jeg plasserte den siste i et annet akvarium - og den stortrives i relativt gode farger. Jeg mistenker en guppy-hann jeg kjøpte et par uke tidligere (i en annen- mindre seriøs- butikk)- som nylig døde.

Nei, det var jeg ikke redd for. Mine fisk får ikke forlate karret uten at jeg er helt sikker på at de er friske og raske. Får håpe at de overlever kuren, hvis ikke er det bare å melde deg inn i Tromsø Akvarieklubb så blir det sikkert en ordning.
Tromsø akvarieklubb
Jeg har vurdert å melde meg inn lenge, men skal ta det store steget på tirsdag. Foredraget (ditt?) kan man vel si er høyest aktuelt! Vi sees, Erlend
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D. Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap