Sneglespisende fisk

Jeg dro på en ukes vinterferie og kom hjem til både molly og sneglebarn.
Sneglene jeg hadde fra før (4-5 som kom med plantene) var helt greie å ha der, men når de har fått en 15-20 unger blir det litt verre...

Så jeg lurte på om noen hadde anbefalinger til fisk som passer i et 160 liters ferskvannsakvarium som spiser snegler og snegleunger, men ikke mollyunger.

jeg vet ikke hvilken snegleart det er men de er maks 0,5 cm lange, ungene mye mindre.

Hvis noen har anbefalinger til andre gode måter å fjerne sneglene på må dere gjerne svare.

Takk for svar.
Praktbotia er absolutt å anbefale. har de selv, de gjør jobben og plager ikke yngel
Takk for svaret.
det står at praktbotiaen kan bli 30 cm og trenger minimum 250 liter.
Er det veldig viktigt å ta hensyn til at den trenger 250 liters plass?
Hvor lang tid tar det før praktbotiaen blir nærmere 30 cm?
Som mange sier, tilpasser fisken seg størrelsen på akvariet. Dette er kanskje en sannhet med modifikasjoner, men det vil nok uansett hemme veksten til botiaen

Om du velger å ha den, er opp til deg, den er nok ikke den fisken som vokser raskest. Blir nok ihvertfall aldri 30 cm i ett akvarium!
Det er bare tull og tøv at fisk tilpasser seg størrelsen på karet, og direkte dyreplageri i de flestes øyne.

Imidlertid tar det år før praktbotiaene blir for store til 160L. De største jeg selv har hatt, har makset ut på 14-16cm etter 2-3 år. Ut i fra at de når kjønnsmoden alder rundt 15 år gamle, så vil jeg tro at du har en del år på deg før de er for store til karet ditt

De siste 3 jeg nå har, har vokst ca 1 cm det siste året. Spesielt raskt, er det med andre ord ikke
Av de sneilespiserne jeg har hatt, er praktbota uten tvil både vakrest og mest effektiv. Sosiale er de også, i tillegg til at de har mer personlighet enn de fleste andre fisk tilsammen
Frank Angell
Det er bare tull og tøv at fisk tilpasser seg størrelsen på karet, og direkte dyreplageri i de flestes øyne. Imidlertid tar det år før praktbotiaene blir for store til 160L. De største jeg selv har hatt, har makset ut på 14-16cm etter 2-3 år. Ut i fra at de når kjønnsmoden alder rundt 15 år gamle, så vil jeg tro at du har en del år på deg før de er for store til karet ditt ;) De siste 3 jeg nå har, har vokst ca 1 cm det siste året. Spesielt raskt, er det med andre ord ikke ;) Av de sneilespiserne jeg har hatt, er praktbota uten tvil både vakrest og mest effektiv. Sosiale er de også, i tillegg til at de har mer personlighet enn de fleste andre fisk tilsammen :)

flinke er de, men ikke sosiale.

mine har jeg hatt 3 uker og de har gjømt seg hele tiden få ganger de tør å komme ut om dagen.
Takk for svar
Jeg kjøpte 3 praktbotiaer som dere har anbefalt.
De er bare 3 cm men de spiser hvel likevel mye snegler?
Jeg kjøpte også med bunntabletter for foring av botiaene, men på boksen står det selfølgelig ikke hvor mye botiaene skal fores.
Har dere noen forslag?

Takk for svar
dropp tablettene inntil det er fritt for snegler.
Sosiale?
Hei.
Jeg har en prakt botia, men den er ikke særlig sosial, den gjemmer seg når lyset skrus på. Noen tips??
Bjørn Tore S. Ingebretsen
Hei. Jeg har en prakt botia, men den er ikke særlig sosial, den gjemmer seg når lyset skrus på. Noen tips??

De er stimfisk.
Den lurer sikert på hvor resten av stimen er blitt av. (Kansje spist, så det er nok lurt å gjemme seg)
Hvis du skaffer noen artsfrender til den, så blir den nok tryggere.
Hei Erlend.

Gratulerer med dine Praktbotiar. En flott fisk synes jeg, skarpe og markerte farger. Ble anskaffet etter at jeg ble innvadert av snegler etter et plantekjøp. Pestsnegler, antagelig det du har fått også. Og ja, de gjør hos meg jobben sin, de er med på å holde antall snegler nede på et "brukbart nivå". Jeg ble altså ikke kvitt sneglene.
Men jeg plukker snegler innimellom. Og som sagt, jeg har funnet en måte å leve med sneglene på. Tolerere at de er der. Holde bestanden nede.

Jeg har flere ilag i et 222 liters kar. Og de er aktive både dag og natt. Plager ingen av de andre innboerne i karet. Jeg liker dem meget godt. Og alle som titter innom her legger merke til denne vakre fisken.
Studer munnen hans/hennes, herlig.

Wow! Kan denne bli mange år mon tro? Kjønnsmoden i 15 års alderen! det avr jo en gladnyhet. For disse vakre skapningene ønsker jeg ha lenge.

mvh
Takk for svar
Jeg har kjøpt tre praktbotiaer og helder ikke hos meg har de spist alle sneglene, men de få sneglene som ennå er der er ikke noen plage...
Nå er det desverre mollyungene som begynner å bli litt mange, nesten 25 stykker.
Spiser PraktBotia eplesnegler også ?

Har masse pestsnegler nå og kunnetrengt en liten stim effektive sneglespisere, men livredd for eplesneglene mine. Har 2 digre og 10 små.
Jeg kjøpte 6 Praktbotia, puttet dem i en 375 l. sammen med Gullfisken min (som har laange slør). De spiste på halen til Gullfisken (se bildet). Også tok jeg de i en 28 l. Der de spiste 8 Black molly unger som jeg hadde satt der, bare 1 Black molly av 9 overlevde. Måtte gi Praktbotiaene bort!

Så de spiser yngel!
Mine tre botiaer har ikke rørt mollyyngelet, men de ville nok spise også eplesnegler, ihvertfall de små.

Mine praktbotiaer er veldig små ca. 3-4cm så hvis de ikke får tak på store eplesnegler blir det kanskje noen sånne i mitt akvarie også.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap