Nyoppstarta akvarium

Hei, startet opp en 54 liter idag..

Lurer på om eg kan ta to små gullfisker(yngel) oppi, og gå der i innkjøringsfasen, liksom? Gullfiskene er ca. 3cm...

Mvh. Øyvind
Selv om jeg er blod-fersk selv kan jeg svare deg på dette og svaret er NEI NEI NEI!
Les førts denne artikkelen her på AF.
Deretter kan du søke litt mer her på forumet angående "oppstart" og kanskje google litt med ord som "fishless cycling" "new pond syndrome" "fish tank cycling" osv..
Poenget er at de biokjemiske prosessene som skal til for å oppnå et godt og stabilt miljø for (de fremtidige) fiskene i tanken din tar tid, og at miljøet inntil dette er etablert, ikke egner seg for levende vesener som du kan se med det blotte øye (dvs. fisk/fiskeyngel). Bakteriene, som du ikke ser, men kan måle resultatet av med vanntester, må få gjøre jobben sin først.
Noen misjonerer for å bruke fisk til å påskynde prosessen med innkjøring, men les denne artikkelen og vurder ditt forhold til levende vesener før du setter inn fisk for tidlig....

Lykke til med tålmodighetsprøven!
Okaj...

No har karet stått å gått i 10dager.
Har tatt sann test på vatnet og det er null nitrit og PH 7,0 - 7,5.

Kan eg hive oppi ett par eplesnegler for å få litt liv i det no? evt. noen kirsebærreker også?

Mvh.
Øyvind
Eplesnegler og reker kan du ha oppi der nå Også om et par dager kunne du tatt oppi noen innkjøringsfisk..(ca 14 dager)
Okaj, takk for raskt svar!

Då var dei første innbyggerene flyttet inn!
Endelig litt liv i karet!

Mvh. Øyvind
Øyvind
Då var dei første innbyggerene flyttet inn! Endelig litt liv i karet! :D

Kjenner godt til den utålmodigheten du må ha følt , selv var jeg "skit-heldig" og fikk innkjørt karet mitt i løpet av 2 uker (dette er visstnok absolutt et unntak), og satte fisk i det nå på lørdag (som sagt, blodfersk selv). Du har virkelig noe å glede deg til!
Lykke til videre i tålmodighetsprøven!
hei
når jeg satt opp 30 litern min på kjøkenet hadde jeg fisk oppi med en gang jeg. men jeg tok ca 20 liter vann i fra ett karr som jeg hadde i fra før av har det noe å si da ???
Mats Davidsen
når jeg satt opp 30 litern min på kjøkenet hadde jeg fisk oppi med en gang jeg. men jeg tok ca 20 liter vann i fra ett karr som jeg hadde i fra før av har det noe å si da ???

I følge "guruene" (du skjønner hvem de er hvis du surfer litt rundt her på AF) så hjelper det lite å flytte vann over. Det du ønsker er å få med deg bakteriene: Nitrosomonas, som omdanner amoniakk/ammonium (giftig) til nitritt (også giftig), og Nitrobacter, som omdanner nitritt til nitrat (giftig i store mengder over tid). Disse bakteriene lever i filteret (massen/svampene/guffa). For å utvikle disse bakteriene i et nytt kar må du gjennom nitritt-toppen (som sagt, nitritt=giftig), før det hele stabliserer seg pga. de "gode" bakteriene som etablerer seg i filteret. Alt dette står forklart i denne artikkelen.
Dine kjøkkenfisk har det nok ikke særlig bra i nitrittsuppa, stakkars de kan jo ikke snakke ;(
Harald Krystad
Kjenner godt til den utålmodigheten du må ha følt ;-), selv var jeg "skit-heldig" og fikk innkjørt karet mitt i løpet av [URLBLOCK1] (dette er visstnok absolutt et unntak), og satte fisk i det nå på [URLBLOCK2] (som sagt, blodfersk selv). Du har virkelig noe å glede deg til! Lykke til videre i tålmodighetsprøven!

Den utålmodigheten blir man aldri kvitt :P
Men man lærer å bekjempe den så godt man kan.

Jeg håper å kunne gjøre karet mitt til et unntak også nå i sommer,gudene vet jeg skal prøve hardt :P
Tilfeldig bekjentskap
© Anita Winsnes
Reklame for plussmedlemskap