ph'en bare forsvant. treng hjelp...

Inaktiv bruker
Nå har eg endelig funnet ut kva som er gale i alle akvariene mine. det er eg glad for, men ikkje med tanke på problemet.

Har i lenger tid trodd det er nitrit som er problemet, så har byttet vann ca 1 gang i uken i lang tid nå. men i dag fekk eg eit tips på dyrebutikken. sjekk ph en gjevnlig.
Noe eg ikkje har våre flink til. bruker bare å tilsette ph salt når eg bytter vann og regnet med at eg hadde fått stabilisert dette nå når det har gått 1 år.

Har nå prøvd to forskjellige typer drpåe tester, nektet å tro på den første nemmelig. men eg har rett og slett 0 ph i akvariet..
Korleis er dette mulig?
I perioder så stinker vannet i dysjen klor, kan det ha noe med saken og gjer?
Har og prøvd å leite opp sidene til komunen og vannverket og slikt, må ringe dei i morga tror eg. Men om det virkelig er så gale at ph i vannet her er 0, kva skal eg gjere da?
Det koster jo ei formue med pH/kH + salt, og liten effekt har det og. bruker store mengder av dette..
Inaktiv bruker
Kan ikke skjønne at ph'en skal være null. Må være noe som "forstyrrer" testene. Har hørt at visst du få vann fra brusdalsvatnet kan det være svært lav ph, men 0 tviler jeg på. Vil anta at det finnes et stoff i vannet ditt som gjør at du får det utslaget. Kanskje det hjelper med aquasafe eller andre midler som binder opp uønskede metaller og stoffer i akvariet
Med ph 0 hadde du ikke hatt noe levende liv i akvariet, så det tror jeg du kan slå fra deg.

Dessuten, hvordan kan du si at ph er null? Ph 0 finnes ikke som alternativ på noen av de ph-testenes fargekart som jeg har sett.

Hva slags tester brukte du? Var den ene f.eks. Tetra? Og hvilken farge endte du opp med i testglasset? 5 ml akvarievann og sju dråper av test-reagensen i glasset.
Inaktiv bruker
Johan
Kan ikke skjønne at ph'en skal være null. Må være noe som "forstyrrer" testene. Har hørt at visst du få vann fra brusdalsvatnet kan det være svært lav ph, men 0 tviler jeg på. Vil anta at det finnes et stoff i vannet ditt som gjør at du får det utslaget. Kanskje det hjelper med aquasafe eller andre midler som binder opp uønskede metaller og stoffer i akvariet

da er vi to synest dette var svært merkelig..
Bor i Ratvika, aner ikkje kvar eg får vannet frå, men det får eg sikkert vite i morga. Bruker aqua safe, men kansje ikkje nok?
noen formeininger om dette?
(følger oppskriften bak på)
Inaktiv bruker
Bruker ingen midler bortsett fra gips for å få opp gh, så aquasafe vet jeg fint lite om. Men som Mona nevner over her så kan ikke ph være 0. Er du 100% sikker på at du tester riktig? Har du vasket testglassene godt? Fått noen på en butikk til å teste vannet for deg?(Si at de ikke skal bruke stripstestene).
Visst du gjør alt rett så må det være noe i vannet som gir utslag..
Inaktiv bruker
mona o
Med ph 0 hadde du ikke hatt noe levende liv i akvariet, så det tror jeg du kan slå fra deg. Dessuten, hvordan kan du si at ph er null? Ph 0 finnes ikke som alternativ på noen av de ph-testenes fargekart som jeg har sett. Hva slags tester brukte du? Var den ene f.eks. Tetra? Og hvilken farge endte du opp med i testglasset? 5 ml akvarievann og sju dråper av test-reagensen i glasset.

den ene veit eg ikkje kva er for noe.. merket har gått av for lenge siden, har bare merket den med sprit tysj. også derfor eg prøvde med en nr 2

den nummer to er merket med : HS PRODUCTS, postbus 1022, NL- 6235 ZG Ulestraten... gjetter det er en nederlandsk adresse..
Men den går i alle fall ut på å ta 10 ml vann i et glass, så drykke dråper oppi til enn får fargen blå, og så veldig forsiktig ha oppi noen få dråper til, til fargen skifter frå blå til gul.
eg møter ikkje på blå en gang. kommer rett til gul etter 1 dråpe.(=ph 0,5)
dersom eg t.d trengde 10 dråper før ein går frå blå til gul, så er ph en på 5.
(det følger ikkje med farge kart)

Lurer kansje på om det er denne testen det er noe gale med?
testet og nitrit i dag igjenn, den er under 1, (byttet 50% vann i går) men den alene skal ikkje ver nok grunn til at fiskene super vann i overflaten allerede? dei gjer normalt dette etter ca 1 uke, og da hjelp det med vannbytte i ca 1 uke, og slik fortsett det hele tiden.)

Hadde 3 døde fisker i går. Første som har dødd oppi det akvariet, har hatt det i ca eit halvt år.
- en stor rød sebra, den låg med åpen munn og utvida gjeller. den var og oppblåst.
- en stor lambodoi, den hadde lukket munn og var kjempe tynn.
- og en av "hat" fiskene mine i en 390 liter, en gul kinesisk algespiser, den såg bare ut som den alletide gjer. en sleiping..

Cactus queen
[QUOTE=mona o]Med ph 0 hadde du ikke hatt noe levende liv i akvariet, så det tror jeg du kan slå fra deg. Dessuten, hvordan kan du si at ph er null? Ph 0 finnes ikke som alternativ på noen av de ph-testenes fargekart som jeg har sett. Hva slags tester brukte du? Var den ene f.eks. Tetra? Og hvilken farge endte du opp med i testglasset? 5 ml akvarievann og sju dråper av test-reagensen i glasset.

den ene veit eg ikkje kva er for noe.. merket har gått av for lenge siden, har bare merket den med sprit tysj. også derfor eg prøvde med en nr 2

den nummer to er merket med : HS PRODUCTS, postbus 1022, NL- 6235 ZG Ulestraten... gjetter det er en nederlandsk adresse..
Men den går i alle fall ut på å ta 10 ml vann i et glass, så drykke dråper oppi til enn får fargen blå, og så veldig forsiktig ha oppi noen få dråper til, til fargen skifter frå blå til gul.
eg møter ikkje på blå en gang. kommer rett til gul etter 1 dråpe.(=ph 0,5)
dersom eg t.d trengde 10 dråper før ein går frå blå til gul, så er ph en på 5.
(det følger ikkje med farge kart)

Lurer kansje på om det er denne testen det er noe gale med?
testet og nitrit i dag igjenn, den er under 1, (byttet 50% vann i går) men den alene skal ikkje ver nok grunn til at fiskene super vann i overflaten allerede? dei gjer normalt dette etter ca 1 uke, og da hjelp det med vannbytte i ca 1 uke, og slik fortsett det hele tiden.)

Hadde 3 døde fisker i går. Første som har dødd oppi det akvariet, har hatt det i ca eit halvt år.
- en stor rød sebra, den låg med åpen munn og utvida gjeller. den var og oppblåst.
- en stor lambodoi, den hadde lukket munn og var kjempe tynn.
- og en av "hat" fiskene mine i en 390 liter, en gul kinesisk algespiser, den såg bare ut som den alletide gjer. en sleiping..

Det her høres ut som en KH-test, det, og har lite med pH å gjøre (sånn direkte i alle fall) .....

Min anbefaling er å kjøpe deg en ny pH-test. Den førstnevnte hørtes ut som den var gått ut på dato for leeeenge siden!
Cactus queen
den nummer to er merket med : HS PRODUCTS, postbus 1022, NL- 6235 ZG Ulestraten... gjetter det er en nederlandsk adresse.. Men den går i alle fall ut på å ta 10 ml vann i et glass, så drykke dråper oppi til enn får fargen blå, og så veldig forsiktig ha oppi noen få dråper til, til fargen skifter frå blå til gul. eg møter ikkje på blå en gang. kommer rett til gul etter 1 dråpe.(=ph 0,5) dersom eg t.d trengde 10 dråper før ein går frå blå til gul, så er ph en på 5. (det følger ikkje med farge kart)

det er ikke en Ph test, men en Kh test, den måler hvor hardt/bløtt vann du har.

Ser ut til at du må kjøpe deg en ny PH test
Er du sikker på at du har begrepene på rett plass? Det finnes ikke test som viser Ph på 0, til vårt formål. For i det hele tatt få en så ekstremt lav Ph, snakker vi om syrer som skreller armene dine når du stikker dem oppi. Trolig ville siliconet også etset vekk lenge før Ph kommer så lavt, så dette er ikke verken teknisk eller teoretisk mulig.

Om det er Kh på 0, kan dette stemme bedre, også med slik du beskriver testingen

Om vi tar utgangspunkt i at det faktisk er Kh som er 0, er dette skummelt. Vannet har da ingen bufferevne, og Ph vil svinge både fort og voldsomt med innholdet av Co2 i vannet.
Slikt stresser fiskene, og er noe som fort får både sykdommer og død til å inntre.
At du tilsetter Kh+, skulle løfte Kh til ett nivå som er akseptabelt, men du tilsetter trolig for lite.
Test derfor Kh ett par timer etter tilsetting, og så etter en uke. Om Kh reduseres underveis, har du noe som avgir relativt mye syrer til vannet.
Inaktiv bruker
Er ikkje sikker på om eg har begrepene på plass nå lenger nei, det er i alle fall helt sikker. eg hadde hendene oppi der senest i dag, og dei er i god behold. Og når eg tenker meg godt om å langt tilbake (skoletiden) så stemmer det jo helt klart dette med at så lav ph rett og slett umulig.. så noe er i alle fall gale her.

Skal ta et bilde av den testen i morga i alle fall, det er helt sikkert
det står ph på. men det står noe annet i bruksanvisningen som følger med.
bilder kommer i morga.

Men om dette er kh..
Har alletide hatt problem med at ph varierer noe utrolig, så kan hørest logisk ut dette.
også dette med Co2 er eit problem, lurer på om en av fiskene mine døde av nettop dette.

Tror også eg må kjøpe nye tester her. Skal i alle fall gå for tetra sine den gangen. Selv om alle desse andre er billigere, så ser det i alle fall ut som om eg har blitt lurd trill rundt her.

Men det var en ting som i alle fall eg hadde trua på som kom fram fort her. Noe med at det kunne vere eit eller annet stoff i vannet som blokerte og ødela testene mine... er dette mulig? Å korleis finn eg ut av det i så fall?
Kan for mye klor i vannet ha noe å si, når eg bruker aqua safe? Det stinker klor av vannet der eg bor, spesielt av dysjen. Og har store problem med å drikke vannet i springen sjølv om alle andre gjer det.

Eg turte bare ha oppi 3 måle skjeier med kh/ph + før i dag.
Skal måle på ny i morga.
Tror kansje eg bare skal kjøpe dei testene eg mangler å kjøre ut ei full liste her, kansje på alle 3 akvariene(?) så kansje noen kan hjelpe å tolke alle dei svarene.

Men en liten ting til. dette med å tilsette kh+, tror kansje du ikkje kan svare før eg får tak i og brukt noen skikkelige tester, men har 1/10 av en 250g boks igjenn. er det stor sansyneligheit for at eg også må kjøpe en slik en i morga tidelig?

Frykter fiskene mine lider noe fryktelig her, og at det er min feil.. og det liker eg ikkje i det hele tatt(!!!!!!!!!)
Litt tankespinn: '
La oss si at du har lav kh, og regulerer dette med natron. Så vil vel natron binde kloret, og danne salt? Test dette ved å putte en teskje natron i et glass med nytappet vann.. Etter at det er blandet ut, heller du ut mesteparten, og smaker på "bunnskien". Smakte det salt?

Klor kan også luftes ut av vannet. Luft vannet med brusestein i et døgn før du skal fylle det i karet. Det burde hjelpe.
Aggi
Litt tankespinn: ' La oss si at du har lav kh, og regulerer dette med natron. Så vil vel natron binde kloret, og danne salt? Test dette ved å putte en teskje natron i et glass med nytappet vann.. Etter at det er blandet ut, heller du ut mesteparten, og smaker på "bunnskien". Smakte det salt?

Det er vel natrium og klor som danner salt, ikke natron. Hadde natron og natrium vært det samme hadde det ikke gått så bra å bruke det verken til matlaging eller til å ha i akvariet, ettersom natrium som kommer i kontakt med vann skaper en eksplosjon.
Har spekulert på dette en del siden i går.

Er det mulig at dette er en kombotest, altså både Ph og Kh i en og samme pakke?

Den ene testvæsken for Ph, den andre for Kh? Test dem hver for seg, altså ikke bland disse. Se om du da får ett mulig korrekt resultat.
Grunnen til at jeg begynte å spekulere på dette, er fordi mer enn en akvarist har forsøkt å teste både Gh og Kh i samme slengen, altså dryppe begge reagenser i samme vann

Om det stinker klor av vannet ditt, er det to ting å gjøre;
Enten bruke aquasafe, eller la vannet lufte ut før du benytter det.
Sistnevnte er litt mer arbeid, men du verden hvor mye billigere
Judosola
Det er vel natrium og klor som danner salt, ikke natron. Hadde natron og natrium vært det samme hadde det ikke gått så bra å bruke det verken til matlaging eller til å ha i akvariet, ettersom som natrium som kommer i kontakt med vann skaper en eksplosjon. ;)

Nå, det er ikke all natrium som gir slik effekt

Natron=Natriumbikarbonat=NaHCo3
Frank Angell
Nå, det er ikke all natrium som gir slik effekt ;) Natron=Natriumbikarbonat=NaHCo3 ;)

Men natriumet som befinner seg i natron vil vel aldri spalte seg fra resten for så å binde seg med klor og skape salt? Og ren natrium skaper i alle fall eksplosjoner, det var det jeg tenkte på
Jeg vet bare at vannet mitt blir salt hvis jeg blander inn natron. Om det blir "natriumklorid" vet jeg ikke, men det blir iallefall en eller annen form for salt som legger seg i bunnen av glasset. Et glass med vann(lunkent)+en teskje natron er faktisk en gammel oppskrift på å redusere magesyre og sure oppstøt... -Og det virker!
Kan ikke beskrive hva som skjer i en formel, men skjer gjør det likevel ;P

Bare prøv selv!
Hmmm, merksnodig, men veldig interessant - jeg testet og det som ble liggende på bunnen smakte litt salt.

Grunnen til at natron i vann brukes for å redusere magesyre og sure oppstøt er vel den samme som hvorfor vi tilsetter natron i akvariet for å heve pH; når natron reagerer med syrer frigjøres CO2. Dermed står man igjen med NaOH, og dette gjør at vannet blir basisk. Kanskje det er noe her som gjør at vannet smaker salt, uten at det nødvendigvis er natriumklorid?
Natrium i seg selv smaker jo litt, så det er del denne du smaker når du har en sterk natron-mix i ett glass.
Tviler på at NaHCo3 har egenskaper som binder den opp mot klor, men en skal aldri si aldri.
Uansett, så vil jo kloret lufte ut av vannet i løpet av ett døgn, så noe NaHCo3 vil det vel alltid være overskudd av, spesielt om en tilsetter utenom vannbyttet

NaHCo3 har forresten en Ph på 8,3, så denne er ikke spesielt basisk av seg, men den hjelper uten tvil mot sure oppstøt. CaCo3 benyttes forresten også til dette, men det hjelper kanskje ikke å ta seg en tugge marmor mot dette, selv om marmor er CaCo3
Frank Angell
Natrium i seg selv smaker jo litt, så det er del denne du smaker når du har en sterk natron-mix i ett glass.

Jeg smakte på ren natron også for å sammenligne, men syntes det smakte mer salt av det som var blandet i vann (men det kan godt hende jeg fikk i meg mer av det sistnevnte enn ren natron slik at det dermed også smakte mer). Uansett virker det usannsynlig at natron skal binde opp klor i vann, men som du sier, man skal aldri si aldri.
Fant ut at dette måtte jeg forsøke å finne ut mer om

Det kan se ut fra enkelte forsøk som er gjort, at NaHCo3 kan binde seg opp mot Cl. Faktisk er det jobbet en del med NaHCo3 som behandling mot problemer med innhalering av Cl2-gass. Her vil Na-et binde seg opp mot Cl2, og dermed nøytralisere denne.

Om det er sånn, at NaHCo3 kødder ting til med å binde seg opp mot Cl i vannet, vil man sitte igjen med HCo3, som har en litt lavere Ph enn 7, og NaCl. Å tilsette stoffer for å øke verdiene, og ende med å redusere dem, er vel det værste en kan gjøre.

For å teste om det er noe action med dette, skal ta å teste dette ut med klor, natron, og ett nøyaktig hydrometer nå.

Men det er jo ikke sikkert at din Kh+ er bassert på NaHCo3, Cactus queen.
Du har sikkert allerede sagt det, men hvilken produsent er det på denne?

EDIT:
15g NaHCo3 tilsatt i 500ml vann, har en målbar SG på ikke mindre en 1.013, altså mye mer enn hva jeg hadde drømt om.
Tillsetting av mellom 10 og 15ml klor (ikke fersk flaske, fant denne under rundvask - ante ikke at jeg hadde slikt i hus), gav øyeblikkelig en økning i SG til 1.018.
Om det er en kjemisk prosess, eller kloret\NaHCo3 i seg selv som endrer vekten på vannet, er jeg meget utsikker på.
Men at klor skulle øke vekten på vannet med så mye, er vel tvilsomt.

Kan forresten godt forstå nå at det smaker salt av natronvannet, ut i fra de her påviste verdiene
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap