Kunnskapsbasene - om tilgjengelighet og pris

Savner egentlig at priser på de forskjellige artene kommer inn i kunnskapsbasene. Vet at de kan variere svært, men en pekepinne hadde vært greit, spesielt for (oss) nybegynnere.

Det samme gjelder tilgjengelighet, altså hvor vanlige de er i butikk og hos oppdretter.

KES

Tilgjengelighet vil man finne mer ut på flere måter, det står i profilen om det er uvanlig, og du kan se hvor mange akvarier denne fisken finnes i.

Ang pris blir neppe dette en punkt i basen, du får bare ringe til butikker eller spørre andre som har den aktuelle fisken.
Du kan gå på f.eks. og få en indikasjon på pris, så kan du regne med det er litt dyrere i butikken.
Det mange glemmer når dem kikker i butikken er å spørre etter det man vil ha. Alle seriøse butikker bestiller det folk ønsker så lenge det er tilgjengelig for dem og ikke for mye umake (at det står på de aktuelle listene butikken bruker). Man trenger altså ikke å nøye seg med det butikken velger å ta inn.

Å bestemme seg for hva man vil ha og så bestille er en svært mye bedre måte å anskaffe fisk på enn å gå og kikke på reolene. Det gir rom for bedre planlegging og bedre utvalg.
Det er nok ikke alle som er så tålmodige som oss bestillere
Synes ikke pris har noe i en plantebase å gjøre Det får bli opp til hver enkelt tror jeg, å sjekke pris i sitt område. Det varierer så enormt alt etter hvor man handler, hvilken del av landet det er, om det er i butikk, nettbutikk (ofte rimeligere) eller privat.

Nei, pris og pengesnakk synes jeg ikke hører hjemme i en Plantebase Det er jo ikke det den er laget for!
mona o
Nei, pris og pengesnakk synes jeg ikke hører hjemme i en Plantebase:) Det er jo ikke det den er laget for! ;-)

Enig Mona
Pris og pengesnakk bør man i det hele tatt ikke snakke om
biXen
Det er nok ikke alle som er så tålmodige som oss bestillere :)

Vi bestillere opplever nok en litt dypere dimensjon i hobbyen siden svært mye er tilgjengelig for oss.
Nåh.
Om det bare er å ringe, kan man like godt spørre om hvor mye vann de krever, pH, lys osv. i samme slengen. Så det ressonementet tror jeg ikke jeg er heelt enig i...

KES
Kesol
Om det bare er å ringe, kan man like godt spørre om hvor mye vann de krever, pH, lys osv. i samme slengen. Så det ressonementet tror jeg ikke jeg er heelt enig i... KES
Det er vel kansje en fordel å vite litt om fisken/planten passer til karet med hensyn til antall liter, vannkvalitet + andre "innbyggere" før en bestemmer seg for å sjekke priser eller? Vil vel ikke tro at dyrebutikker får veldig mange prisforespørsler på arter kunden ikke veit et kvekk om. Hvis du veit navnet og hvordan planten eller fisken ser ut er det vel kansje da allerede i basen her du har funnet info om den og funnet den interessant....
Å oppgi priser her blir helt feil da mange arter fisk kan variere med flere hundrelapper fra sted til sted. Men en grei huskeregel er gjerne: jo mere populær, og jo lettere fisken er å drette= lavere pris.
mona o
Synes ikke pris har noe i en plantebase å gjøre:-) Det får bli opp til hver enkelt tror jeg, å sjekke pris i sitt område. Det varierer så enormt alt etter hvor man handler, hvilken del av landet det er, om det er i butikk, nettbutikk (ofte rimeligere) eller privat. Nei, pris og pengesnakk synes jeg ikke hører hjemme i en Plantebase:) Det er jo ikke det den er laget for! ;-)

Jeg syns pris har alt å gjøre i en slik base. Penger er faktisk (for min del) kanskje den eneste tingen som demper mulighetene mine for å drive mer med akvarium. Jeg syns det er helt essensielt å vite hva en plante jfr. med hvor fort den vokser.

Mvh. KES
Pettern
[QUOTE=Kesol]Om det bare er å ringe, kan man like godt spørre om hvor mye vann de krever, pH, lys osv. i samme slengen. Så det ressonementet tror jeg ikke jeg er heelt enig i... KES
Det er vel kansje en fordel å vite litt om fisken/planten passer til karet med hensyn til antall liter, vannkvalitet + andre "innbyggere" før en bestemmer seg for å sjekke priser eller? Vil vel ikke tro at dyrebutikker får veldig mange prisforespørsler på arter kunden ikke veit et kvekk om. Hvis du veit navnet og hvordan planten eller fisken ser ut er det vel kansje da allerede i basen her du har funnet info om den og funnet den interessant....
Å oppgi priser her blir helt feil da mange arter fisk kan variere med flere hundrelapper fra sted til sted. Men en grei huskeregel er gjerne: jo mere populær, og jo lettere fisken er å drette= lavere pris.

Ja, vel. Jeg er delvis enig. Jeg syns jeg samtidig som å vite hvilken forhold fisken skal ha, må vite hva den koster. Her en dag fant jeg ut at sebrapleco passet PERFEKT hos meg - den koster maange tusen kroner.
Dessuten var det jo et forslag til videreføring av databasen jeg kom med, ikke et forslag på å erstatte temperatur, lengde og leveområde med "pris".

Mvh. KES
Zebrapleco er en rimelig kostbar fisk. Det er helt riktig. Jeg veit folk som har kjøpt det for 800 kr/stk. Aquazoo tar 2500,- Hva skal en da sette som prisantydning mener du?? Vi snakker liksom om en prisdifferanse på over 300%. Håper ikke det var i det karet du har registrert i profilen din du mente denne fisken ville passet perfekt i, for da har du virkelig skutt skivebom så det holder.....Og for å illustrere flere typer fisk, kan du jo ta discus f.eks. fra et par hundrelapper til flere tusenlapper. Koikarper kan du få for en 100lapp og opp til MANGE tusenlapper avhengig av stamtavler. Eller Arowana for den saks skyld. Skjønner godt at du er interessert i å vite hva fisk koster også, hvem er ikke det, men priser er så variabel bortover at det sier seg nesten selv at en prisindikasjon blir like mye å stole på som været i nord-norge.
Kesol
Jeg syns pris har alt å gjøre i en slik base. Penger er faktisk (for min del) kanskje den eneste tingen som demper mulighetene mine for å drive mer med akvarium. Jeg syns det er helt essensielt å vite hva en plante jfr. med hvor fort den vokser. Mvh. KES

Det skal du få lov å menge. Men det er jo praktisk talt umulig å kunne fortelle hva en fisk koster, siden dette har med profitt, frakt, svinn etc å gjøre.
Antar du hadde blitt temmelig pist om du så at en fisk kostet 200.-+-, og så bestilt 10 av denne. Du blir så bedt om å dra visaen, og betale 3500.-
Hvem ville da fått høre det så øra flagrer? Jo, AF....

Ett annet eksempel; det er ikke uvanlig at jeg selger planter for en 10-er, som i din lokale butikk koster 115.-
Hvor mange % svinn skal vi regne om vi hadde en slik oversikt?
Kunne jo stått; koster mellom ingenting og 200, eller prisen varierer fra 200 til 5000.- Hva forteller egentlig dette?
Hva med konstante prisendringer fra butikkenes leverandrører? Vi på AF kan ikke sitte å bruke ett titalls timer hver uke på oppdatere prisen på artene, om vi hadde tilgang på prislister.

Det er nok ikke så såre enkelt som du tror det hele er
Men selvsagt skal du få lov å komme med forslag
Pettern
Zebrapleco er en rimelig kostbar fisk. Det er helt riktig. Jeg veit folk som har kjøpt det for 800 kr/stk. Aquazoo tar 2500,- Hva skal en da sette som prisantydning mener du?? Vi snakker liksom om en prisdifferanse på over 300%. Håper ikke det var i det karet du har registrert i profilen din du mente denne fisken ville passet perfekt i, for da har du virkelig skutt skivebom så det holder.....Og for å illustrere flere typer fisk, kan du jo ta discus f.eks. fra et par hundrelapper til flere tusenlapper. Koikarper kan du få for en 100lapp og opp til MANGE tusenlapper avhengig av stamtavler. Eller Arowana for den saks skyld. Skjønner godt at du er interessert i å vite hva fisk koster også, hvem er ikke det, men priser er så variabel bortover at det sier seg nesten selv at en prisindikasjon blir like mye å stole på som været i nord-norge.

Nei, det var ikke snakk om mitt 10l-akvarium. Det hadde for øvrig så lite med saken å gjøre at jeg i grunn ikke burde brydd meg med å svare.

Mvh. KES
Frank Angell
[QUOTE=Kesol] Jeg syns pris har alt å gjøre i en slik base. Penger er faktisk (for min del) kanskje den eneste tingen som demper mulighetene mine for å drive mer med akvarium. Jeg syns det er helt essensielt å vite hva en plante jfr. med hvor fort den vokser. Mvh. KES

Det skal du få lov å menge. Men det er jo praktisk talt umulig å kunne fortelle hva en fisk koster, siden dette har med profitt, frakt, svinn etc å gjøre.
Antar du hadde blitt temmelig pist om du så at en fisk kostet 200.-+-, og så bestilt 10 av denne. Du blir så bedt om å dra visaen, og betale 3500.-
Hvem ville da fått høre det så øra flagrer? Jo, AF....

Ett annet eksempel; det er ikke uvanlig at jeg selger planter for en 10-er, som i din lokale butikk koster 115.-
Hvor mange % svinn skal vi regne om vi hadde en slik oversikt?
Kunne jo stått; koster mellom ingenting og 200, eller prisen varierer fra 200 til 5000.- Hva forteller egentlig dette?
Hva med konstante prisendringer fra butikkenes leverandrører? Vi på AF kan ikke sitte å bruke ett titalls timer hver uke på oppdatere prisen på artene, om vi hadde tilgang på prislister.

Det er nok ikke så såre enkelt som du tror det hele er
Men selvsagt skal du få lov å komme med forslag

Personlig spør jeg ALLTID om pris før jeg får varene slått inn i kassen. :P På forhånd sjekker jeg gjerne ca. pris.

Mitt forslag ville i så fall være å oppgi butikkpris i fiskebasem, fra og til, ca, og heller utelukke oppdrettere og private handler. Det er jo stort sett vi nygebynnere som kjøper i butikk, de erfarne har vel ikke mye nytte av å sjekke pris.
Men, så klart, om ikke dere som har interesse av å oppdatere databasen føler dere har tid til dette, lar det seg jo ikke gjøre. Jeg har i alle fall ikke tid eller kunnskap til det. :p

Mvh. KES
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap