Palettciklide. Lek allerede?

Sist mandag kom det to paletter i karet mitt. En vanlig hann, og en hunn som ser ut til å være av den gule varianten. Selger var veldig i tvil om det var gul eller vanlig, men konkluderte med at det var vanlig, siden alle de andre hunnene var gul i ansiktet, mens denne ikke var det. Men nå har det kommet tydelig gulfarge på henne.

De først tre dagene så sto de på hver sin side av karet, og om hun forvillet seg inn på hans halvdel, så ble hun kjeppjaget.

På torsdag observerte jeg en endring i adferden deres. De svømte sammen, og begge to hadde fått klare og sterke farger. Hun er ildrød på buken.

Nå i dag så har de stått sammen inne blant røttene i karet, og de er noen turer inne i både skiferhula og en annen hule jeg har. Innimellom ser jeg hunnen står og rister noe voldsomt forran hannen.

Er dette; både fargefrembruddet og ristingen, tegn på lek?
Dette er tegn på lek ja, men det kan ta en stund før de legger egg.

Mine lekte lenge før de la egg.

følg nøye med på de å se om de bosetter seg i en hule
De har nok funnet tonen ja. Går alt etter planen finner de seg snart en hule og begynner å "pusse den opp".
Lykke til!
Det høres ut til at du får noe å glede deg over snart, ja
Og at hunnen er ildrød på magen, tyder på at hun er klar for både det ene og det andre Det er ikke sikkert det tar lang tid før det er egg og yngel på gang. Mine nyeste paletter hadde egg på mindre enn ei uke - det var faktisk snakk om få dager. Mens andre paletter jeg har hatt, har ikke villet i det hele tatt.

At hunnen er gul, er helt normalt. Palettdamer blir gjerne det. I akvariet som står en meter unna meg nå, har jeg ei dame som er nesten helt knallgul. Vakker skapning, som defintivt er en helt vanlig (eller akkurat det vet jeg ikke Hun er uvanlig vakker!) palettcichlide, og ingen smaragdcichlide.
Da var det som jeg trodde ja. Artig!! Hadde ikke venta at de skulle finne hverandre så fort!

Legger ved et par bilder av dem. Elendig kvalitet, og masse skitt på glasset i akvariet, men pytt sann...

Hunnen står stadig og rister nå. Rene Shakira-stilen på henne
Hehe.. du har vell tilfeldigvis ikke vært på Dyrenes verden og kjøpt fisk? Opplevde nøyaktig det samme for to dager siden.

Ut ifra det jeg har lest i fiskebasen og her på forumet vil jeg si at det en smaragdfrue du har. Men hannen kan godt være en palett.
Var på Dyrenes verden ja.

Er litt i tvil ang hunnen, men vi får se.

De leker som bare det her nå, så jeg håper det snart er egg i hula. Kjipt å ikke kunne se inn i den...

Men, når de har lagt egg, vil en av dem da bli værende inne i hula, uten å komme ut?
Carrera
Men, når de har lagt egg, vil en av dem da bli værende inne i hula, uten å komme ut?

Mine la egg sist torsdag. Fikk overvære sermonien. De vekslet på å klemme seg inn i den trange hula, som de har lagd selv, i en times tid. Etterpå var det kyssing, de klemte i hvert fall "snutene" mot hverandre flere ganger, noe de ikke har gjort før eller siden.
Deretter inntok "frøkna" hulen og har vært der inne nesten hele tiden frem til i går kveld. Nå tar hun seg lengre turer (matpauser), mens han passer på foran hula.
Da har mine paletter også lagt egg. De har lekt en stund, men igår begynte de for alvor å grave sand ut av kokkosnøtt hulen. Da jeg kom hjem ikveld la jeg merke til at de kun oppholdt seg i nærheten av den, og ved nærmere ettersyn var det masse egg i hulen.
Jeg mistenker nå at det kanskje er egg i hula her også. Hunnen har i hvertfall holdt seg inni der i hele dag, og hannen har holdt seg nær på utsiden, og effektivt jagd vekk alle som kommer for nær.

Jeg har ingen mulighet til å se inn i hula, så jeg vet ikke.

Men kanskje noen kan fortelle hvor lang klekketid det er, og hvor lang tid yngelen holdes i hula etter klekking?

Og en ting til: Når det er, eller muligens er, egg i karet, og da senere yngel, bør man da holde seg unna det med å skifte vann?

En liten oppdatering...
Rett før påske, så forlot palettene plutselig hula si. Haugen forran inngangen forsvant, og hannen sluttet helt å jage de andre i karet.

Nå, etter noen dager på påskefjellet, så ser de fortsatt ikke ut til å bry seg særlig om hverandre, selv om hunnen fortsatt er innom hula en gang i blant.

Lurer på om de har hatt en seriøs krangel om boforholdene, og at skillsmissen er et faktum...
ungene har kanskje død`?
Sånn skjer noen ganger med mine å, nå før påske la de masse egg, men de døde og nå bare en uke etter la de masse egg igjen!
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap