Hjelp? Hvilken fisk er dette som legger egg hos meg?

Heisann!

For ca 3 dager siden fikk jeg noen fisker hos en jeg kjenner. Jeg vet ikke hvor han har fått dem fra, og han viste heller ikke hva de heter.
Så da tenkte jeg at jeg knne spørre dere her inne. Det jeg kan gi av fakta er at de legger egg i skum i vannoverflaten. Den ene (den største av de to) er hele tiden hos eggene og flytter litt på dem og passer på.
Håper noen kan hjelpe meg selv om infoen er liten...
Legger ved noen bilder jeg tok av dem nå nettopp.De er litt blass i fargene til vanlig, men med en gang noen kommer mot eggene fikk den som er der og passer på veldig sterke farger.

M v h
M
Uten å være helt sikker, mener jeg å ha sett noe som ligner på dine fisk, i en eller annen bok.
Mener at dette var en type klatrefisk? Disse er labyrintfisk, som stemmer overens med skumrede-byggingen.
Kanskje du kan finne ut selv med å google litt hva dette er for fisk, om ikke noen greier det jeg ikke har greid; å gi en 100% ID
Jeg syns det ser ut som du har paradisfisker. Labyrintfisk som bygger skumrede. Fisker får gjerne sterke farger når det er tid for parring og yngel.
De ligner veeelidg på de paradisfiskene Men de jeg har har ennå lenger finner, men ellers er de helt lik Så da er det sikker de

Tusen takk for svar begge to
Kanskje jeg kan spørre om en annen fisk med det samme også..?
Jeg har også fått noen ciklider, de ligner veldig på palett ciklider, men ikke helt de samme fargene, hannen har knallrød hake og buk, og hunnen har knall gul hake, og så ser det ut som om hun har knall gul leppestift på overleppen
Noen som vet?
Uten bilder er det vanskelig å artsbestemme. Likner fiskene veldig på palettciklider, kan det hende det nettopp er palettciklider. Farger varierer fra fisk til fisk. Det kan også være slektninger av palettcikliden. Jeg har gjort et søk for deg. Du kan se om noen av disse fiskene ligner på dine ukjente.

Resultat av søk på genus Pelvicachromis.
Takk
De jeg har ligner veldig på denne, http://akvaforum.no/profile.cfm?id=2133&tab=3&image=8501
Men hannen min er rød under hele haken og buken, knall rød..
Men ellers er de helt lik de palett ciklidene jeg har hatt før.

Tusen takk for hjelpen[
Hvordan er paradisfiskene som foreldrer?
Heisann!

Er det noen som kan fortelle meg hvordan Paradis fisker er som foreldre? De har jo for noen dager siden bygget rede og lagt egg. Og allerede nå kan jeg se små svarte prikker med haler Det er kjempe gøy, og jeg vil jo gjerne se noen av dem vokse opp Og da lurer jeg jo på om disse fiskene passer på babyene sine, eller om jeg skal ta et fødenett rundt dem allerede, før de begynner å svømme fritt..
Det virker på meg som om det er pappaen som har passet på dem til nå, og ordnet med eggene og skummet, noen som vet om dette stemmer?

M v h
Mathilde
paradisfisk
du må ta fiskeungene over i en fødekasse/akvarium for seg selv. fordi paradishannen spiser de opp.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap