Mor trenger leksehjelp for min 6-åring ;-) (eventyr!)

Har en gutt i første klasse på skolen.

Dagens lekse er at de skal be en av foreldrene fortelle et eventyr de er glade i.... Jeg har ikke noen eventyrbøker lenger, og ikke husker jeg historiene i særlig annet enn grove trekk heller!

Jeg tenkte "Hans og Grete" kunne være et greit eventyr. Liker å skremme unger med hekser og sånn *knegg* (bare tulla!)

Hmm...Come to think of it, det er neimen ikke mange av de kjente, gamle eventyrene som er bare fryd og gammen! Ta "Ali Baba og de førti røverne" for eksempel. Der tømmer de søren meg kokende olje på folk i krukker! Det er noe for unger å kose seg med på sengekanten.... Tanken på førti skoldete, daue røvere er noe å lulles i søvn til.

Vet noen om eventyrsamlinger eller noe sånt finnes på nett? Der man kan lese hele eventyret altså?

Synes godt du kan ta Hans og Grete, barn vet å skille mellom eventyr og virkelighet.
Bare se på Kaptein Sabeltann, det kan jo være småskummelt til tider. Ellers Harry Potter.
Disney har alt
Brødrene Grimm samlet og skrev ned eventyrene om Askepott, Snøhvit og Tornerose, men hvem har fortalt dem bedre enn Disney... og en moderne mor blar lett fram alt hun trrenger på dataskjermen ved hjelp av www.disney.no
Her også :)

I tillegg så har nrk nettradio som heter NRK.barn. Der leser de ofte korte eventyr
Jeg valgte ut Tommeliten i linken som Viggo ga istad, for den hørtes jo "snill ut".
Så leste jeg gjennom den. Og fyren drukna i grøten på slutten...

Hm. Alle eventyr i gamle dager hadde visst en viss moral.
Og i denne må det vel være; hører du ikke på mora di, kan det gå deg riktig ille! ("Vart du skræmt no', unge? Bra!")

Nei, vi får ta Tommeliten. Oppgaven/hjemmeleksa går også ut på å tegne noe fra dette eventyret. Han behøver jo ikke tegne stort, han kan jo tegne bare en bitteliten figur da
Aggi
[URLBLOCK1] I tillegg så har nrk nettradio som heter NRK.barn. Der leser de ofte korte eventyr ;)

Ah, den var fin Aggi! Noen som leser det høyt for oss, til og med
Barna mine var 6 og 7 år da jeg leste Hobitten og Ringens Herre for dem, dét er eventyr det. Etter det gikk det på Harry Potter etter hvert som de kom ut. Jeg har en haug eventyrbøker hvis du vil låne, også eventyrsamlinger med korte eventyr man leser på en koselig kveld i sofaen.
ottarev
Brødrene Grimm samlet og skrev ned eventyrene om Askepott, Snøhvit og Tornerose, men hvem har fortalt dem bedre enn Disney... og en moderne mor blar lett fram alt hun trrenger på dataskjermen ved hjelp av [URLBLOCK1]

Husker jeg forgudet Den lille havfrue av HC Andersen da jeg var liten, bestemor leste den ofte og jeg gråt like mye hver gang når hun ble til skum på havoverflaten.
Og så kom Disney og totalødela hele historien
Det ble De Tre Små Griser på guttungen og meg i kveld.

Han har sett den på Disneys tegnefilm, den gamle varianten i svart/hvitt, men selvsagt... der får du ikke se noe spising av smågriser.

Så når den ekte, originale varianten ble lest opp, der Den Store Stygge Ulven spiste først gris en, så gris to, gjorde han store øyne. "SPISTE han opp grisen????!"
Så etter gris nummer to, enda større øyne "SPISTE han den OGSÅ!???"

Livet er hardt i eventyrenes verden, men han godtok glatt mitt enkle svar; "Ja, det gjorde han."

Han gliste bredt da vi kom til gris nummer 3, for denne grisen valgte murstein til husbyggingen sin. Da skjønte han straks at denne ville ikke ulven få tak i.

Alt i alt, en fin eventyrstund.
Tror det var et godt valg, mona

Når man snakker om de tre griser...
Her er definitivt min yndlingsversjon av eventyret.
(Passer dårlig for de som fortsatt tror på nissen, men er ganske fornøyelig for oss andre
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap