Forslag til oppsett? Noen som er Ciclide-ekspert her?

Planlegger følgende oppsett: Rammekar 95x40x40(rammen bygger litt, så det rommer vel egentlig ca 140 liter).
Biltemasand og muligens noe grus...
Plantesubstrat under grus.
3 voksne sverddragere + noe avkom
Eplesnegler
Kirsebærreker
Malaysiske sandsnegler?
Små ciclider?
Muligens en fredelig stimfisk-art?

Masse planter:

Riccia fluitans
Javamose
Limnobium laevigatum
Noen Echinodoras bleheri
evt. noen andre planter også

Jeg kunne godt tenke meg noen fargerike cicklider som ikke er for store. Jeg har lite kjennskap til ciclider, så jeg tenkte jeg skulle spørre meg litt for...

Spiser alle ciclider snegler? Jeg vet at noen gjør det, men gjør alle? Jeg har tenkt å ha eplesnegler også, men vil jo ikke risikere mord

Finnes det noen ciclider som ikke endevender bunnlaget? Jeg ønsker å bruke biltemasand med plantesubstrat under.

Hva med planter? Raserer de plantene?

Går små ciclider godt sammen med levendefødere/yngel?

Hva med reker? Spiser de reker? (Kirsebær reker)

Forslag mottas med takk
Kanskje jeg skremte noen fra å svare? ;)
Tenkte ikke på at det kunne skremme folk fra å svare ved å spørre etter "eksperter"
Jeg burde vel heller ha skrevet: "Noen som har ærfaring med diverse ciclider her?"
Heisann!

Jeg synes det høres ut som et fint oppsett for små ciklider, men jeg ville nok holdt meg til sand på bunnen, det liker de bedre enn grus...

Ellers er jeg ikke så glad i gemyttet på vanlige sverddragere, kanskje har jeg bare vært uheldig, men de jeg har hatt tidligere har vært litt aggressive og masete med de andre fiskene... Ellers skal jo sverddragere ha en annen vannkvalitet enn mange av de små ciklidene, så du må huske å sjekke vannkvaliteten de liker før du velger fisk...
-Og små yngel vil nok være snacks for cikldiene!

Kurvcikldier og sommerfuglcikldier vil for eksempel passe fint inn her!
+ Feks. mange av apistogramma-artene og smaragdciklider.

I denne linken er noen skrytebilder av mine sommerfuglciklider og kurvciklider:

Begge har jeg veldig god erfaring med som fargerike og veldig synlige fisker i akvariet, i tillegg til at de jeg har hverken er aggressive eller jager annen fisk, selv når de har yngel... (Dette er min erfaring, kan jo være jeg bare har vært heldig...)

Det er godt mulig at de vil spise kirsebærrekene, så er ikke sikket på at jeg ville tørre å putte så små reker oppi der...

Ellers tror jeg jeg har hørt at kurvciklider spiser små snegler, men etter mengden av sandsnegler jeg har i mitt akvarie er de ikke noen umiddelbar trussel for bestanden!

Jeg har masse planter og gjemmesteder i akvariet, og tror det bidrar sterkt til å roe gemyttene. -Samtidig tenker jeg at det må jo være mer spennende for en fisk å bo på et område der det er mange krinkler og kroker å utforske, fremfor å kjede seg i hjel mellom fire glatte glassvegger...

Det var det jeg kom på i farten, håper det kan hjelpe deg litt på vei?

Maren

Flotte fisker du har, Turnips! Takk for inspillet
Sverddragerne har jeg allerede, så de er selvskrevne... Men har bare tenkt å ha et fåtall voksne. Resten blir unge sverddragere på oppforing. Planen er at det på sikt blir et ganske "overgrodd" av planter, så gjemmesteder blir det nok av etterhvert.

Når det gjelder rekene: så lenge jeg har javamose og riccia, vil de ikke være trygge med ciclider? Reker er jo kjappe...?

Men så var det graving og roting.... Det karet jeg har kjøpt brukt, huset hos sin forrige eier et ciclidepar (store). Vannet var så grumsete at det omtrent ikke var sikt i vannet. Dette var angivelig fordi ciclidene likte å rote og grave... Finnes det ciclider som ikke roter og graver?

Jeg tenker også på plantesubstratet jeg vil ha under sanden... Det må ikke komme på overflaten...

Hvordan er det med de artene du har, Turnips? Merker du noe roting?
Nix, ingen graving og roting her!

Vannet er alltid helt klart, og innredningen blir liggende der jeg plasserer den... Så altså ikke noe jeg ville bekymret meg over hvis jeg bare skulle hatt små ciklidearter.

Tror dette helst gjelder større søramerikanske ciklider, og palletter etc. som graver huler. Ciklider som legger egg på flate steiner/blader etc. har nok ikke samme behovet for å ommøblere hele akvariet som de som legger egg i huler?

Ellers står det ofte nevnt i fiskebasen om de er fæle til å grave.

Jeg har heller ikke hatt dette problemet med apistogrammaer (som legger egg i huler), men det er sikkert forskjeller mellom artene- og individuelle forskjeller i tillegg tenker jeg...

Ciklide + reke har jeg rett og slett ikke noen erfaring med, så det håper jeg noen andre kan gi deg noen gode svar på!

Ellers takker jeg for komplimenene på fiskene mine! (Hvis du leser svarene jeg fikk i den tråden ser du at jeg ikke en gang har kurvciklide som jeg anbefalte deg! ...sånn kan det gå! Jeg får anbefale grønn dvergacara som det viste seg å være i stedet )

Ok, takk
Håper også at noen kan svare på dette med reker og små cicklider sammen

Det er så leit hvis man kjøper noe som ikke fungerer sammen.
Kanskje de som er gravende ciclider graver mer dersom de ikke har huler å tilfredstille sine behov i ? De blir vel frustrerte, tenker jeg...
Jeg er ingen ekspert, tvert om, men jeg har sett noen her på Akvaforum som mente at Kirsebærreker var dyrt fòr for Sommerfuglciklider. MEN, jeg har også sett at Kirsebærreker og Sommerfuglciklider holdes sammen i akvariebutikken..... så det er ikke sikkert det finnes noe fasitsvar.... på dette heller
Ok... Takk for opplysningen! Mulig andre ciclider er mer rekevennlige? Har funnet en som iallefall passer med levendefødere.. Men er litt usikker på fargeprakten og om den i det hele tatt er lett å skaffe :S
Jeg har et par regnbuecicklider sammen med mine levenefødenede og det går kjempefint ! Men må si jeg har vært utrolig heldig nettopp med sverddragerne mine, særlig hannen er veldig snill og rolig til sin art.
Ja, regnbueciclidene er søte... Men de fiskene jeg skal ha må tåle en pH over 7. helst opp mot 8. Det glemte jeg å nevne, sorry :S
Hei igjen!

Hva med smaragdciklide?

Nydelig fisk som ikke blir for stor for karet ditt. Hardfør og enkel å få til å yngle.

I følge fiskebasen skal den tåle ph opp til 8.

Tror jeg har sett salgsannonser på disse i Bergensområdet her på akvaforum også...
Å, den var nydelig! Eneste er at den graver. (Hjelpe meg, dette var ikke lett!Det er visst ikke mulig å få både i pose og sekk, nei ;P)
Er det meg som er vanskelig, eller? Skulle ønske det gikk an å søke på ferdige oppsett, sånn at man kan taste inn de artene man har fra før, og så vips, så har man forslag på hvilke fisker som passer...
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap