Skiferhuler - Frittstående enebolig, boligblokk eller rekkehus? :-)

Hei.
Jeg trodde jeg hadde flotte skjulesteder til mine maller bygd med hjelp av røtter. De har hatt sine faste favorittplasser.
Jeg falt dog for skiferhuleløsningen da jeg så disse annonsert til salgs her i forumet.
I går satte jeg inn en av de to innkjøpte hulene i min 222 liter.
Kun en i første omgang. På grunn av at dette ikke krevde noen om-møbelering i karet og fordi jeg ville teste ut den nye boligens populæritet.
I en time var boligen ledig på markede. Så kom min ene Ancistrus albino på omvisning. Og han likte det han så. Han okkuperte boligen og gav ikke sin artsbroder noen sjangs på en budrunde. Dette var hans drømmebolig! Normalt lever disse sammen i sus og dus. Har kun sett dem ha sterke uenigheter en gang, da gjaldt det en algetabelett.
Nå sitter en stolt boligeier og vokter sin hule, mens en ligger utenfor og er svært så misunnelig....
Det den misunnelige ikke vet, er at en ny bolig av samme type, vil komme på plass i løpet av denne dag.
Men nå lurer arkitekten på;
Byggefelt med frittstående eneboliger med hage? Rekkehus eller boligblokk? Har det noe å si? Vil tett bebyggelse starte harde nabokrangler?
Arkitekten tar gjerne å bretter opp genserarmene og gjør endringer i landskapet for å få plass til en enebolig til. Men dagen inneholder andre planer, så kanskje blir det to hus tett i tett i første omgang.

Så til deg Trym om du leser dette, TAKK for de flotte ferdigestilte boligene du har levert! De ble en suksee!

mvh
Inaktiv bruker
Det samme skjedde her. Hulene ble raskt opptatt. Har nå kombinert eneboliger og rekkehus à fire huler i skifer, så innbyggerne kan velge selv hvor de vil bo. Ikke noe krangling her, men har litt flere huler enn antall maller.
Flott å høre om din erfaring Torhild.
Var og tittet på bildet fra din 545 liter på medlemssiden. Flotte bilder hvor jeg ser at skiferhulene er poppulære.

mvh
På formiddagen i dag tok "sugesnabel1" seg en liten tur ut av sin nye bolig. "Sugesnabel2" observerte at hulen stod ubevoktet - og smatt inn og okkuperte boligen. Der ble han. Sugesnabel1 innså sin tabbe, og dro furtende hjem til sin tidligere bolig, under en rot i andre enden av karet. Stakkar.
(de er vist ikke tilhengere av fysisk vold mine to Ancistrus albino)
Jeg har fått på plass bolig nummer to nå.
Venter spent...
Utrolig hvor poppulært dette ble!

mvh
Det var da fælt hvordan jeg roter i dag da . . her kommer bildet

Inaktiv bruker
Fine bilder og nydelig malle. Selv har jeg et kamera som egner seg dårlig til fiskebilder. Må ta en hel haug bilder og kanskje bare ett blir bra. Ønske meg til jul.
Den ene hula mi er visst plassert riktig i forhold til vannstrøm ol. Med ett en malle forlater denne, er en annen raskt på plass. Akkurat nå er en klovnepleco i den og han nekter å komme ut. Skremmer bare bort de som nærmer seg. Hula like ved siden av er ledig, men den er visst ikke interessant nok. Artig å følge med på dem.
Hei igjen Torhild.
Jeg vet, jeg tar hundre bilder og får kanskje til to brukbare.
Skulle skaffet jenter til gutta nå.... Jeg er bare redd jeg atter en gang kjøper en jente . . som endrer kjønn etter en tid.
"Sugesnabel1" var nemelig jente ved innkjøp....... Men så kom bartene.

mvh
Ad. plassering for borettslaget ditt
Lillian Ulriksen
Så til deg Trym om du leser dette, TAKK for de flotte ferdigestilte boligene du har levert! De ble en suksee! mvh

Først vil jeg ærbødig takke for superlativene som dere begge har gitt i tilbakemelding på skiferhulene mine. Det gjør meg stolt og glad og gir meg fortsatt lysten på å produsere disse boligene for dere andre akvarister.

Når det gjelder plassering av flere huler i et kar, er det vel ingen fasit på hvilke huler som blir bebodd eller ikke. Men med to maller av samme kjønn, vil det være lurt å prøve å avgrense hulene til hver sin del av karet, slik at gutta kan få hver sin hage å være konge i. Ser på bildet ditt at du har to huler med åpning inntil hverandre. Du vet åssen det er med nabokrangel når naboen kommer for tette på....
I mitt store kar har jeg sågar plassert huler i forskjellige høyder basert på terrenget i karet. Noen står inne i en stor rot. Det er utrolig å se hvilke plasseringer som tiltrekker de forskjellige mallenes oppmerksomhet.

Både du Lillian og Torhild får ha lykke til med de nye husene deres.
Hei husbyggeren.

Ved neste vannbytte skal jeg sette hulene hver for seg, slik at begge får stooor hage. Hule nummer to "hev" jeg bare oppi i går på grunn av tidsmangel.
Jeg vet jeg burde også plassert hulene i litt mørkere deler av akvariet, litt mer bortgjemt på en landlig tomt. Men vil så gjerne ha innsyn.

De, mine sugesnabler (navn satt av min mann dette) ønsker så langt ikke bo vegg i vegg. Nei. Den ene har okkupert begge hulene. Han ligg med forparten på en, bakparten på den andre..... Kanskje ikke bevisst dette, men jeg leker med tanken over hans eiegodhet.

mvh
Skiferhulene er for lengst plassert med lengre avstand dem imellom, og det fungerer flott.
På bildet har hver albino ancistrus sin egen bolig. Nå er det ikke bare disse som liker hulene. Både praktbotiane og min sugemalle Panaque (L 139) er innom iblant.
Tror jeg må rydde plass til flere skiferhuler.
Fikk så en mail fra ei vennine i dag. Om jeg ville overta vederlagsfritt hennes lille ancistrus! Aner ikke hva slags, men dette må undersøkes. Har ikke plass .... Men.....

mvh
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap