Biltemasand - Bra eller dårlig?

Inaktiv bruker
Hei. I dag var jeg og hentet noen sandsnegler, og de som leverte dem sa at Biltemasand er altfor fin og nesten blir som sement når man legger den i vannet. Jeg stoler selvfølgelig på at dette rådet var av ærlig mening, men i og med at det er så mange som bruker denne sanden i akvarium kan det ikke være såå dårlig...

Hva synes dere om denne sanden, går det greit og ser fint ut, eller er den altfor lite grov sånn at den blir stygg og klissete? Bare å komme med alle meninger, vi skal snart bytte sand i 400-litersakvariet og trenger råd før vi skal velge

Vi har Biltema-sand med sandsnegler i alle våre 4 kar (240 l, 120 l, 60 l og 30 l) og er veldig fornøyd med den i alle kar! Er absolutt ikke klissete, den er flott Og palettciklidene våre ELSKER å grave i den
Jeg bruker blåsesand fra Biltema i alle mine 4 kar, og er strålende fornøyd. Har da den "grove" typen, 0,4-1 mm. Ikke det at man kan kalle den grov

Her har jeg også sandsnegler som skal hjelpe til med å røre på sanda, så den ikke blir for fast.

Plantene blomstrer og gror som ugress, så kjenner meg ikke igjen på det noen sier om at plantene ikke klarer seg så fin sand.

Anbefales på det varmeste
Inaktiv bruker
hehe, det høres jo bra ut det da, tror nok alle fiskene våre kommer til å like den, jeg har lest et sted at alle fisker burde ha litt finere sand istedenfor grus, vet ikke om det er helt riktig da, men det blir sikkert fiint
Inaktiv bruker
Åja, det finnes to forskjellige typer av den sanden? Da kan det hende han mente den fineste, vet ikke jeg, men vi får vel ta den grove da Har ikke hørt eller lest noe om at planter ikke klarer seg fint i sand, men det går sikkert bra det også... og høres jo logisk ut det med at sandsneglene er med på å løse opp sanden litt, vi har godt over 100 snegler her så det fikser de sikkert:P
Jeg har den fine i alle cory-karene mine, og den fungerer kjempe fint.
Bruker biltema sand i 660 l min og det fungerer utmerket(med sand sneiler).
Inaktiv bruker
Åja, hehe, her er det visst ingen som har noe negativt å si, og i og med at jeg bare har hørt positive ting om denne sanden tidligere, med unntak av rådet jeg fikk i dag, tror jeg vi går for den

Takk for svarene
Biltema blåsesand leveres i 0,1-0,7 og 0,2-1mm. Selv bruker jeg noe som er ennå finere, chinchillasand.
Denne har en tendens til å bli ganske kompakt, om en har ett tykt lag av denne. Betegnelsen sement vil først tre inn om en tapper av vannet, da blir den ekstremt hard.
Under vann, stikker jeg glatt fingeren rett til bunnen, uten at jeg må ta i. Over vann, med massen mettet med fukt, er ikke dette i nærheten av mulig engang.

Jeg kan derfor trygt anbefale så fine bunnlag
Sand
Her hos oss har vi 11 akvarier i alle str med biltema blåsesand av den fine typen og fiskene flytter på den og koser seg. Sandsnegler og eplesneglene yngler som bare det uten problem. Du kan selv kjenne på sanden når den er i vannet og den er løs og fin
Hei!
Hva vil dere si er best av grov og fin sand da? Finnes biltemasand i flere farger?
Du må ikke finne på å bruke den fine! Kjøp den grov typen!
Oh! Okei :O

Jeg synes den ser så grå ut på bildet på internett.. men den er jo ganske lys sant?
Eller finnes den rett og slett bare i forskjellige nyanser?
Sikkert litt forskjellige nyanser ja. Du kan jo bare se på bilder her inne, jeg f eks har bare biltema sand
den fineste sorten biltemasand vil kunne sette seg fast i pumpen om den er veldig sterk, eller du har fisker som er store og de vil kansje virrvle opp sanden og inni pumpa med den. eller store ciklider som graver mye.

til mindre arter fisk og ikke så kraftig pumpe er dette en ypperlig og fin sand og bruke. litt større fisker, og kraftigere pumpe vil jeg anbefale den litt mere grovkornede typen.

grunnen at de som jobber på dyre/fiske butikker sier at de ikke duger, er for og selge mest mulig selv.det finnen bare en farge biltema-sand.
Okei, da er den fine er utelukket!
Har en sterk pumpe, men små ciklider som graver enormt! hehe :p
Får dra i morgen på sandhandletur =)
det høres bra ut passer veldig godt i biotopskar fra lavlandet I asia, og sør-amerika .
lykke tilvidere
Tusen takk! Dette blir spennende! Er stort sett så stor makeover som man kan gjøre å bytte bunnsubstrat!
Du må være sikkert på at du får med deg rett type sand.
Biltema har 2 forskjellige typer sand. En som heter Olivinsand. Den skal du IKKE kjøpe.
Vi har skiftet sanden i akvariet i dag pga at det var olivinsand.

Okei, skal være sikker på at det står "akvarium" på pakken før jeg kjøper den! Takk for advarselen!
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap