- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- KH og GH
KH og GH
Inaktiv bruker
Jeg skulle ha hevet KH'en og GH'en i karet mitt, men hva må jeg kjøpe for å heve dette?
PH'en er som den skal være.
En annen ting også, fant nettopp ut at den ene roten i akvariet mitt er dekket av noe som ligner på gele (Den er helt gjennomsiktig).
Gjorde klart akvariet med røtter, stein, planter og vann 18 mars, og siden har det stått med lyset på om dagen, og av om natten.
Det som er merkelig er at denne gelen har kommet på bare en rot av tre stykker, den har begynt å spre seg ned på sanden og litt på en av javabregnene.
Testet vannet for nitrat, men det er ikke noe forgiftning i vannet.
Burde jeg ta roten ut av akvariet og vaske den, eller er det helt ufarlig for fiskene som skal opp i karet seinere? Vil det forsvinne?
PH'en er som den skal være.
En annen ting også, fant nettopp ut at den ene roten i akvariet mitt er dekket av noe som ligner på gele (Den er helt gjennomsiktig).
Gjorde klart akvariet med røtter, stein, planter og vann 18 mars, og siden har det stått med lyset på om dagen, og av om natten.
Det som er merkelig er at denne gelen har kommet på bare en rot av tre stykker, den har begynt å spre seg ned på sanden og litt på en av javabregnene.
Testet vannet for nitrat, men det er ikke noe forgiftning i vannet.
Burde jeg ta roten ut av akvariet og vaske den, eller er det helt ufarlig for fiskene som skal opp i karet seinere? Vil det forsvinne?
Postet 20.03.07 kl 18:39
Endret: 21.03.07 kl 17:56
Espen IversenJeg skulle ha hevet KH'en og GH'en i karet mitt, men hva må jeg kjøpe for å heve dette? PH'en er som den skal være.
kH regulerer du enkelt med [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=145&HKatID=]bikarbonat[/URL]. Desverre er det slik at pH og kH henger nøye sammen slik at pH vil øke når du regulerer opp kH.
gH reguleres med gips eller du kan velge den lette utveien med gh+
Espen IversenEn annen ting også, fant nettopp ut at den ene roten i akvariet mitt er dekket av noe som ligner på gele (Den er helt gjennomsiktig). Gjorde klart akvariet med røtter, stein, planter og vann 18 mars, og siden har det stått med lyset på om dagen, og av om natten. Det som er merkelig er at denne gelen har kommet på bare en rot av tre stykker, den har begynt å spre seg ned på sanden og litt på en av javabregnene. Testet vannet for nitrat, men det er ikke noe forgiftning i vannet. Burde jeg ta roten ut av akvariet og vaske den, eller er det helt ufarlig for fiskene som skal opp i karet seinere? Vil det forsvinne?
Ta opp roten og gi den en skikkelig vask. Bruk så varmt vann du klarer å få til når du skyller den.
Postet 20.03.07 kl 20:56
Inaktiv bruker
Takk for svar.
Takker for svar på spørsmålene mine=)
Hva er denne gelen som har kommet på roten egentlig?
Ser at det er litt igjen på de to andre røttene, så burde jeg vaske de og?
Er det farlig for fiskene at det er litt igjen?
Hva er denne gelen som har kommet på roten egentlig?
Ser at det er litt igjen på de to andre røttene, så burde jeg vaske de og?
Er det farlig for fiskene at det er litt igjen?
Postet 21.03.07 kl 17:39
Det kan være det er sopp/mugg, fordi roten ikke er helt "død" ennå.
Hvis du søker på "redmoor" her i forumet, kommer det opp en tråd med et bildet som er ganske tydlig av en "soppinfisert-trerot". Sjekk om det ligner...
Her er den forresten...
Hvis du søker på "redmoor" her i forumet, kommer det opp en tråd med et bildet som er ganske tydlig av en "soppinfisert-trerot". Sjekk om det ligner...
Her er den forresten...
Postet 21.03.07 kl 17:55
Endret: 21.03.07 kl 17:57
Inaktiv bruker
Jepp, det er sånn jeg har fått.
Vasket den roten som hadde mest av denne soppen med varmt vann, og skrubbet av soppen med hånden.
Jeg må vel skrubbe enda mer tenker jeg, for den kommer vel tilbake om jeg ikke har gjort det godt nok.
Vasket den roten som hadde mest av denne soppen med varmt vann, og skrubbet av soppen med hånden.
Jeg må vel skrubbe enda mer tenker jeg, for den kommer vel tilbake om jeg ikke har gjort det godt nok.
Postet 21.03.07 kl 18:20
Postet 21.03.07 kl 18:44
Inaktiv bruker
Var ikke lett å få vekk soppen nei, har skrubbet den for tredje gang i dag, så vi får se om den kommer tilbake igjen.
Postet 23.03.07 kl 15:01
Postet 23.03.07 kl 15:03
Inaktiv bruker
Skrubbet for femte gang i dag, og roten begynner jo å gå i oppløsning snart! Hvorfor kunne ikke dyrebutikken ha sagt noe om dette når jeg kjøpte røttene (Jævla amatører)? Stikker ned å klager no i uken, har jo betalt 200kr per rot...
Postet 25.03.07 kl 20:33