Siste offer av akutt avmagring (parasitter?)
Dette er det siste offeret for det jeg tror er parasitter.
Nå holder jeg på med behandling av flubenol 15.
Denne fisken ble slik noen dager før jeg begynte behandlingen. Jeg har avlivet de andre fiskene som var slik, men denne var ennå for kjapp, slik at jeg ikke fikk tak i den...
Nå er den ikke kjapp lenger, men jeg trenger en indikator på om behandlingen hjelper eller ikke.
Hvor raskt etter behandling burde den klare å komme seg?
Hvis ikke den kommer seg i løpet av kort tid, så vil den selvsagt avlives, men da må jeg vel anta at det ikke er parasitter?
Nå holder jeg på med behandling av flubenol 15.
Denne fisken ble slik noen dager før jeg begynte behandlingen. Jeg har avlivet de andre fiskene som var slik, men denne var ennå for kjapp, slik at jeg ikke fikk tak i den...
Nå er den ikke kjapp lenger, men jeg trenger en indikator på om behandlingen hjelper eller ikke.
Hvor raskt etter behandling burde den klare å komme seg?
Hvis ikke den kommer seg i løpet av kort tid, så vil den selvsagt avlives, men da må jeg vel anta at det ikke er parasitter?
Postet 23.03.07 kl 20:34
Postet 26.03.07 kl 08:21
Hei Aggi
Jeg ser tråden er gammel, og det var interessant å lese at du forsøkte Flubenol. Andre kurer som er foreslått i trådene jeg har funnet ved søk, foreslår dessverre medisiner fra RMD i Usa.
Men Flubenol har jeg litt igjen av. Spørsmålet er:
hjalp det dine fisk med det symptomet når du medisinerte med dette?
Jeg må nok innse at mine guppy har blitt syke. Det har vært et par frafall i sommer, og da har guppyen gjerne blitt rolig, svømmer litt "svingete" og har det mest tydelige symptomet; veldig avmagret. Alt skjer i grunnen relativt raskt (men jeg har ikke tatt tiden på dem da)
Jeg må gjøre noe, og det fort, for akvariet de går i nå (alene) skal ut, og da må jeg flytte dem over sammen med annen fisk. Veldig dumt dersom de er syke.
Akkurat nå er det èn hunnguppy som sliter. Ble skraptynn, og iblant har jeg sett henne legge seg ned rolig på bunnen. Har planer om å ta ut denne og avlive, men jeg må jo medisinere resten likevel.
Så, hjalp Flubenol?
Jeg ser tråden er gammel, og det var interessant å lese at du forsøkte Flubenol. Andre kurer som er foreslått i trådene jeg har funnet ved søk, foreslår dessverre medisiner fra RMD i Usa.
Men Flubenol har jeg litt igjen av. Spørsmålet er:
hjalp det dine fisk med det symptomet når du medisinerte med dette?
Jeg må nok innse at mine guppy har blitt syke. Det har vært et par frafall i sommer, og da har guppyen gjerne blitt rolig, svømmer litt "svingete" og har det mest tydelige symptomet; veldig avmagret. Alt skjer i grunnen relativt raskt (men jeg har ikke tatt tiden på dem da)
Jeg må gjøre noe, og det fort, for akvariet de går i nå (alene) skal ut, og da må jeg flytte dem over sammen med annen fisk. Veldig dumt dersom de er syke.
Akkurat nå er det èn hunnguppy som sliter. Ble skraptynn, og iblant har jeg sett henne legge seg ned rolig på bunnen. Har planer om å ta ut denne og avlive, men jeg må jo medisinere resten likevel.
Så, hjalp Flubenol?
Postet 12.08.08 kl 13:58
Endret: 12.08.08 kl 13:59
Jeg orket ikke vente på svar, så jeg har akkurat mixet Flubenol og vann og dosert det ut i karet Nå krysser jeg fingrene for at det hjelper. Var litt raus med doseringen, så....
PS! Hvis noen har forsøkt å kurere den typiske avmagringen hos guppy (levendefødere) med noe, og du lykkes, vær snill og skriv litt om det her og selvsagt hva slags medisin du brukte også!
PS! Hvis noen har forsøkt å kurere den typiske avmagringen hos guppy (levendefødere) med noe, og du lykkes, vær snill og skriv litt om det her og selvsagt hva slags medisin du brukte også!
Postet 12.08.08 kl 14:20
Endret: 12.08.08 kl 14:22
Postet 12.08.08 kl 19:31
Postet 12.08.08 kl 20:18
Postet 12.08.08 kl 20:26
Iseliin90Er denne medisinen dyr og hvor får man eventuelt tak i det? Og hvordan er denne mot filterbakteriene i akvariet? :)
Den selges ikke lenger dessverre. Det var engelsk leverandør, og det er slutt på den som heter Flubenol15. Meget trist, da dette var litt av en mirakelkur.
Den gjør ingen skade på filterbakteriene overhodet.
Postet 12.08.08 kl 20:30
Endret: 12.08.08 kl 20:32
Postet 12.08.08 kl 20:39
Iseliin90Hva? Det var jo som.... Er det ikke noe annet som kan "erstatte" flubenol??
Jeg har hørt om et annet engelsk produkt, solgt fra England, nemlig dette, som skal tilsvare Flubenol (samme virkestoff). Jeg har aldri prøvd det, jeg kjøpte Flubenol før jeg var klar over en viktig ting...:
Må nesten påpeke det for deg også, i tilfelle du ikke er klar over det :
det er ikke er lovlig for privatpersoner å importere veterinærmedisiner til Norge. Det må i så fall gjøres av en veterinær her i Norge. Hva det vil koste, er ikke jeg istand til å gjette
GrrrotleHadde tarm parasitter på malawiene mine. De ble magre og begynte å få hvit avføring. Bestilte en medisin som heter Kusuri wormer plus fra England. Denne er flubenol basert. Etter en kur så var problemet borte. Malawi er jo ikke levende fødende, men det funket bra på de.
Det er den samme linken som jeg ga til Iselin90 i dette innlegget
Postet 12.08.08 kl 20:42
Endret: 12.08.08 kl 20:47
Postet 13.08.08 kl 17:28
Postet 13.08.08 kl 18:18
Jeg har holdt øye med den avmagrede guppyhunnen i dag, for nå har antiparasittmedisinen vært i akvariet godt over et døgn. Og jeg har ikke sett tegn til finneklemming (halefinnen) i dag faktisk. Den har svømt opp og ned og hit og dit i lag med alle de andre. Noe tregere enn de andre riktignok, men full av aktivitet likevel. Jeg øyner et lite håp.
Nå skal de fôres med frossen artemia hver dag fremover, så får vi se om den kan kalles tilbake fra skyggen av Dødens dal... den så ut til å være en finnebredde i fra å vandre over dit i går iallefall, da jeg bestemte meg for å medisinere i full fart. Håper den legger på seg igjen, det hadde vært hyggelig med en solskinnshistorie på denne plagen guppyer sliter med.
Jeg ble ganske bekymret, for jeg er liksom blitt så bortskjemt med utrolig friske og fine guppyer i så lang tid. Aldri noe problem. Så brått kom det. Og attpåtil når de har vært alene så lenge!? Merkelig. Tydeligvis noe som ligger latent i alle guppyer, dette, og som bryter ut ved ikke-optimale forhold. Og de ikke-optimale forholdene nå tror jeg skyldes to ting:
1. sommervarmen med over 30° i flere uker i strekk. Har sett at guppyene sliter og lider i varme...dette kan utløse sykdom.
2. Mindre kjøttbasert insektføde enn før. Dette rettes på nå, mer insektføde hyppig fremover på fast basis.
Oppfølgningsrapport kommer senere, etterhvert som jeg ser hvordan det går. Både om hvordan det går med denne avmagrede guppyhunnen, og om flere guppy får dette, nå som jeg har medisinert med Flubenol15.
Nå skal de fôres med frossen artemia hver dag fremover, så får vi se om den kan kalles tilbake fra skyggen av Dødens dal... den så ut til å være en finnebredde i fra å vandre over dit i går iallefall, da jeg bestemte meg for å medisinere i full fart. Håper den legger på seg igjen, det hadde vært hyggelig med en solskinnshistorie på denne plagen guppyer sliter med.
Jeg ble ganske bekymret, for jeg er liksom blitt så bortskjemt med utrolig friske og fine guppyer i så lang tid. Aldri noe problem. Så brått kom det. Og attpåtil når de har vært alene så lenge!? Merkelig. Tydeligvis noe som ligger latent i alle guppyer, dette, og som bryter ut ved ikke-optimale forhold. Og de ikke-optimale forholdene nå tror jeg skyldes to ting:
1. sommervarmen med over 30° i flere uker i strekk. Har sett at guppyene sliter og lider i varme...dette kan utløse sykdom.
2. Mindre kjøttbasert insektføde enn før. Dette rettes på nå, mer insektføde hyppig fremover på fast basis.
Oppfølgningsrapport kommer senere, etterhvert som jeg ser hvordan det går. Både om hvordan det går med denne avmagrede guppyhunnen, og om flere guppy får dette, nå som jeg har medisinert med Flubenol15.
Postet 14.08.08 kl 02:13
Endret: 14.08.08 kl 02:15
Hei Mona.
Har du brukt Flubenol15 eller Kusuri Wormer i dette tilfellet?
(Jeg vet at Flubenol15 ikke er å få tak i lenger, men for alt jeg vet så har du denne liggende fra tidligere?)
EDIT: Grunnen til at jeg spør er at Kusuri wormer ofte omtales som Flubenol15, da virkestoffet er det samme i begge produktene
Har du brukt Flubenol15 eller Kusuri Wormer i dette tilfellet?
(Jeg vet at Flubenol15 ikke er å få tak i lenger, men for alt jeg vet så har du denne liggende fra tidligere?)
EDIT: Grunnen til at jeg spør er at Kusuri wormer ofte omtales som Flubenol15, da virkestoffet er det samme i begge produktene
Postet 14.08.08 kl 02:29
Endret: 14.08.08 kl 02:35
Det er "den oringale", ja, den som heter Flubenol15, som jeg har brukt nå. Har hatt liggende littegranne fra i fjor, og har spart det så lenge som mulig. Vil ikke bruke det før jeg var helt sikker og ingen vei utenom. Har en dose eller to igjen, og det må jeg spare til neste gang jeg kjøper noe kostbar VF fisk, tror jeg Håper derfor ikke at guppyene må ha en ny runde Flubenol15....
Jeg har Dactymor også, der er vel virkestoffet prazipro? Lurte på å bruke den, men så husket jeg ikke hvordan den evt virket på filterbakteriene....har du noen anelse om det, tender?
Jeg har Dactymor også, der er vel virkestoffet prazipro? Lurte på å bruke den, men så husket jeg ikke hvordan den evt virket på filterbakteriene....har du noen anelse om det, tender?
Postet 14.08.08 kl 02:51
Har Dactymor selv, men har aldri brukt det, så jeg har ingen personlig erfaring. Ifølge bruksanvisningen kan det føre til økt bakterievekst, og derfor behov for oksygen. Men jeg mener å ha lest at det ikke er skadelig med tanke på filteret. Men jeg må understreke at jeg ikke er sikker....
PS: Virkestoffet er praziquantel. Prazipro er vel navnet på en type medisin som inneholder praziquantel? (Hvis jeg tar feil, blir jeg nok kjapt korrigert)
PS: Virkestoffet er praziquantel. Prazipro er vel navnet på en type medisin som inneholder praziquantel? (Hvis jeg tar feil, blir jeg nok kjapt korrigert)
Postet 14.08.08 kl 03:03
Postet 14.08.08 kl 12:22
hmmmm, noe lignende skjer i mitt 240 l nå. ikke hatt dødsfall på 5 år og nå har jeg mistet 7.....en diger SAE, 4 cory av to art, og 2 guppy. De to panda som er igjen ser tyyyyyne ut.
så om det er parasitter, noe som jeg tror det er, tar medisinen livet av alle mine reker? Eller en økt temperatur?
Burde jeg fiske de ut om jeg så får tak i den riktige medisin?
så om det er parasitter, noe som jeg tror det er, tar medisinen livet av alle mine reker? Eller en økt temperatur?
Burde jeg fiske de ut om jeg så får tak i den riktige medisin?
Postet 04.12.08 kl 19:26
Ofte er parasitter i innvollene det første man mistenker ved sykelig avmagring og tynnhet, ja.
Spiser fiskene normale mengder mat? Eller har de mistet appetitten også?
Parasitter har ofte den effekten at til tross for at fisken spiser som bare det og får i seg godt med føde, så blir de bare tynnere og tynnere. Dette fordi parasitter av natur er snyltere Så de snylter på sin vert og bruker opp all næringen fisken spiser, slik at det ikke blir noe igjen til fisken selv.
Hva slags reker har du? Har du snegler også, som f.eks. eplesnegler e.l.?
PS!
Du skriver du ikke har hatt noen dødsfall eller sykdom på fem år i akvariet.
Har du hatt de to guppyene i fem år før de døde, eller er de satt inn senere?
Fem år er i så fall mye for en guppy, da er det nok helst alderdom på de
Men Corydoras kan fint bli både 10 og 12 år, så der er det nok ikke alderdom, skulle jeg tro.
Spiser fiskene normale mengder mat? Eller har de mistet appetitten også?
Parasitter har ofte den effekten at til tross for at fisken spiser som bare det og får i seg godt med føde, så blir de bare tynnere og tynnere. Dette fordi parasitter av natur er snyltere Så de snylter på sin vert og bruker opp all næringen fisken spiser, slik at det ikke blir noe igjen til fisken selv.
Hva slags reker har du? Har du snegler også, som f.eks. eplesnegler e.l.?
PS!
Du skriver du ikke har hatt noen dødsfall eller sykdom på fem år i akvariet.
Har du hatt de to guppyene i fem år før de døde, eller er de satt inn senere?
Fem år er i så fall mye for en guppy, da er det nok helst alderdom på de
Men Corydoras kan fint bli både 10 og 12 år, så der er det nok ikke alderdom, skulle jeg tro.
Postet 04.12.08 kl 19:30
Endret: 04.12.08 kl 19:32
Postet 04.12.08 kl 19:32